Förbränningshastighet

Diskussioner för erfaret folk
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Förbränningshastighet

Inlägg av whilliam »

Avhandlingen som Erland länkade till, har inte jag klagomål på, inte heller sättet som används för att ta fram den. Så pass långt som jag orkade läsa den så visar den dock inte mycket som är överförbart till en hårt trimmad motor (i mitt tycke, du kanske har nån annan input)

Jag ställde frågan till Erland: "vem tror du kan mest om motortrimning" (avhandlingsskribenten, Erland själv eller David Vizard) det enda jag tycker mig urskönja från hans svar är att han själv kan mer än Vizard :whistle:

Vad jag tycker mig skönja i det som kadett4wd skriver så verkar han undra lite samma som jag, vem ska skriva avhandlingen/boken (om det nu handlar om trimning) är det den som har den längsta akademiska utbildningen eller är det den som jobbat praktiskt i många år och verkar kunna "få fart på" alla möjliga ekipage som hamnar i hans händer?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Förbränningshastighet

Inlägg av Erland Cox »

Frågan är ju inte vem som ska skriva boken utan vem som ska läsa den.
Den måste ju sälja till den breda massan för att tjäna in pengar.
Så fort något blir jobbigt och inte serverat enkelt så backar minst 999 av 1000.
Hur många letar upp information om något dom inte förstår och forskar vidare?
Så antingen skriver man böcker för folk som inte orkar tänka eller så får man rikta in sig på en mycket liten krets.

Erland
Csp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: mån feb 01, 2021 11:00 pm
Ort: Göteborg/Bjuråker

Re: Förbränningshastighet

Inlägg av Csp »

whilliam skrev: mån jun 07, 2021 11:08 pm Avhandlingen som Erland länkade till, har inte jag klagomål på, inte heller sättet som används för att ta fram den. Så pass långt som jag orkade läsa den så visar den dock inte mycket som är överförbart till en hårt trimmad motor (i mitt tycke, du kanske har nån annan input)

Jag ställde frågan till Erland: "vem tror du kan mest om motortrimning" (avhandlingsskribenten, Erland själv eller David Vizard) det enda jag tycker mig urskönja från hans svar är att han själv kan mer än Vizard :whistle:

Vad jag tycker mig skönja i det som kadett4wd skriver så verkar han undra lite samma som jag, vem ska skriva avhandlingen/boken (om det nu handlar om trimning) är det den som har den längsta akademiska utbildningen eller är det den som jobbat praktiskt i många år och verkar kunna "få fart på" alla möjliga ekipage som hamnar i hans händer?
Förbränningshastighet är en sak. Hur man ändrar förbränningshastighet är ju rätt fint med diesel, då det är lite av en begränsande faktor så att säga. Om får man undersöka bara det. Hitta maximalt antal hästar? Oviktigt. Om man bara ska prata förbräningshastighet. On topic.
Brutal motortrimning är ingenting som tas upp i den doktorsavhandligen. Har aldrig någonsin stått så i den, påståtts eller vidare. Läs igenom. Lång är den, kan verka rätt tradig. Men beror på. Trimning i vår fri värld, för att vara styggast på gatan är en sak. F1? Nått annat. Nascar? Annat. 24h Le Mans? Pro Stock? Andra gränser.
Frågeställningen måste vara specifik. Precis som han är i avhandlingen.
Olika förhållanden, ger olika svar. PV = nRT.
Låga varv? Höga varv?
125cc per cylinder? 4 liter per cylinder? Diesel? Bensin? 2V eller 4V?

Skulle vilja säga en grej, att få ut effekt genom att prova är helt enkelt vägen. Spelar ingen roll. Ändrar man en sak i taget och vad man vill ha mer av och vart, och får positivt eller negativt utslag från den teorin man hade, då har man kommit framåt. Forskning. banan. Nu slant det ordet ur min mun igen.
MEN! Teorin kan vara fel endå. Så har man jobbat inom kemin, som är ett väldigt gammalt ämne, precis som matematik och Newtonsk fysik. Att man fick rätt utfall men fel slutsats om vad som händer. Hur vet man att det var fel? Forskning. Kom detdär ordet igen.

Så om Vizard. Vem som helst får släppa en bok om precis vad som helst. Kolla på kokböcker, kostböcker med mera. Granskas av ingen. Släpper boken sen kör man. Med det säger jag inte att karln är okunning eller så. Utan konstatera skillnaden mellan böcker och rapporter/avhandlingar/examensarbete/forskningsresultat. Ska man till exempel publicera sin forskning, då granskas det. Finns krav. Som tidigare nämnt, ska vara folk med kunskap.
Han kan säkert sitt, och om Erland har testat mer, utmanat sina tankegångar, expanderat sin kunskap. Varför skulle han inte kunnat vara det?
Nu säger jag inte att så är fallet, inte fan vet jag.

Om du har akademisk bakgrund, men som fått sluppit jobbiga pantade studenter ( Jag ), och bara fått trimma motor hela dagar. Bara testa saker. Inte behövt gjort kundjobb. Utan bara fokuserat sig på det? Kanske han kan lösa det. Drömma kan man ju.
Jag skulle satsa den som trimmar motorer hela dagarna.

Men då vill jag vända på frågan. Snarare.
Om du bedömer en apa på dess förmåga att flyga, eller tycker att ubåtar är dåliga, eftersom det finns fler flygplan i havet än ubåtar i luften? Är det så?
Avhandling? Men vad är motortrimning? Vilka former? Vad söker man? När söker man? Frågan är för ospecifik.

P.s Förlåt förmulerar mig raljant, besserwissrigt eller som att jag attackerar eller förlöjligar. Men så är inte tanken, privata händelser under kvällen :) Ds
Studerar Kemiteknik med fysik ( Vi kan låtsas att jag är smart, smeka egot ), formelbilar är riktiga racebilar.
// Christopher Persson
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Förbränningshastighet

Inlägg av super7 »

super7 skrev: mån jun 07, 2021 8:12 am
Pacman skrev: mån jun 07, 2021 7:51 am
Man ser det på Dutycycle på spridarna. Är den alldeles för hög i förhållande till lambda, storleken på spridarna och den effekt man får så försvinner det soppa nånstans. Det är så man håller koll på att maskinen jobbar som den ska när man mappar
Det är det fina med dagens insprutningar och ju mer olika värden som loggas desto bättre koll har man på motorn :thumbright:
whilliam skrev: mån jun 07, 2021 9:39 pm @ Pacman och super7
antingen hänger ni inte med på vad vi pratar om eller så gör ni nog en liten tankevurpa.

När atomiseringen är dålig så betyder det inte att bränsle "trollas bort" och samma sak med att stiftet blir våtare än vad som är bra. (blir det tillräckligt vått, surt, så har vi misständning och DÅ syns det på lambdan men det var INTE vad jag ville få fram här eller förra gången Erland började prata lambda)

När atomiseringen är sämre så sjunker effekten för att förbränningsverkningsgraden går ner - det syns INTE på lambdan.
Det jag syftade på var att ju mer man loggar i ECU:n desto mer koll vad som händer i motorn etc...

Ett exempel som vet inte om det har lika stor roll på en turbo motor då jag inte testat nått där, är ju sugmotor jag kör med.
Spridartimingen när i insugstakten spridaren skall vara färdig, vad det ger i effekt vet jag ej men gången på motorn ändras
samt att man ser det på lambdan.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Förbränningshastighet

Inlägg av Kadett4wd »

För att få god förbränning brukar man ju vilja spruta på en stängd insugsventil, så bränslet hinner förångas.
Men för max effekt kan man inte spruta där så mycket då, just för det inte ska bildas en pöl som då blir svår att förbränna.
När jag höll på med kadetten och mappade så hittade jag en vevaxelgrad som var väldigt bra, motorn gick mycket lugnare och finare på låglast.

Sekundär fördel är att det kyler insugsventilen lite.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Förbränningshastighet

Inlägg av Pacman »

whilliam skrev: mån jun 07, 2021 9:39 pm @ Pacman och super7
antingen hänger ni inte med på vad vi pratar om eller så gör ni nog en liten tankevurpa.

När atomiseringen är dålig så betyder det inte att bränsle "trollas bort" och samma sak med att stiftet blir våtare än vad som är bra. (blir det tillräckligt vått, surt, så har vi misständning och DÅ syns det på lambdan men det var INTE vad jag ville få fram här eller förra gången Erland började prata lambda)

När atomiseringen är sämre så sjunker effekten för att förbränningsverkningsgraden går ner - det syns INTE på lambdan. Det syns om du har en extremt avancerad bänk som mäter förbrukning men då måste du ju ha nåt att jämföra med? Om du exempelvis kör en motor som visar 29.5% verkningsgrad så kan du ju inte veta om det är perfekt eller inte (även om den förra motorn hade 30% verkningsgrad)

Lambdan visar samma värde oavsett var i cykeln du eldar men effekten sjunker om du eldar de stora bränsledropparna sent.
Nej Whilliam, det är nog snarare du som inte tillbringat särskilt många timmar att mappa i dyno!!
"När atomiseringen är sämre så sjunker effekten för att förbränningsverkningsgraden går ner - det syns INTE på lambdan." Helt rätt, men det syns på Dutycycle eftersom det går åt lika mycket bränsle trots lägre effekt och samma lambda som när atomiseringen var bra. "Lambdan visar samma värde oavsett var i cykeln du eldar men effekten sjunker om du eldar de stora bränsledropparna sent." Du snubblar på dina egna ord där...
Verkningsgraden skiljer inte särskilt mycket mellan olika Otto-motorer, men får man detta fenomenet med våta stift, våta väggar eller droppar i förbränningen så sticker mängden soppa rätt rejält.
Man hamnar inte i det scenariet vid en mappning direkt utan det kommer plötsligt när nåt i systemet sviktar, tändsystem, spridare, regulator, stift eller liknande. Då ser man på dutycycle att man är way off.
I Erlands fall så hade man en tidigare logg att jämföra samma motor med. Tydligare än så blir det inte.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Förbränningshastighet

Inlägg av whilliam »

super7 skrev: tis jun 08, 2021 8:12 am
super7 skrev: mån jun 07, 2021 8:12 am
Det är det fina med dagens insprutningar och ju mer olika värden som loggas desto bättre koll har man på motorn :thumbright:
whilliam skrev: mån jun 07, 2021 9:39 pm @ Pacman och super7
antingen hänger ni inte med på vad vi pratar om eller så gör ni nog en liten tankevurpa.

När atomiseringen är dålig så betyder det inte att bränsle "trollas bort" och samma sak med att stiftet blir våtare än vad som är bra. (blir det tillräckligt vått, surt, så har vi misständning och DÅ syns det på lambdan men det var INTE vad jag ville få fram här eller förra gången Erland började prata lambda)

När atomiseringen är sämre så sjunker effekten för att förbränningsverkningsgraden går ner - det syns INTE på lambdan.
Det jag syftade på var att ju mer man loggar i ECU:n desto mer koll vad som händer i motorn etc...

Ett exempel som vet inte om det har lika stor roll på en turbo motor då jag inte testat nått där, är ju sugmotor jag kör med.
Spridartimingen när i insugstakten spridaren skall vara färdig, vad det ger i effekt vet jag ej men gången på motorn ändras
samt att man ser det på lambdan.
Det syns inget på lambdan förrän det antingen misständer eller är så galet så att det blir hög co.

Lambda är inte nån universalmätare, den kollar syrehalten i avgaserna och ha du förbränt bensinen så blir det koldioxid i huvudsak, vid misständning blir det kolväten kvar och då stiger syrehalten men varje gång det tänder så förbränns bränslet oavsett atomiseringsnivå.

Står man på tomgång o låter motorn "spotta" så kan det synas men uppe i register så jobbar förbränningen på helt annat sätt - det måste nästan till en misständning för att det inte ska förbrännas.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Förbränningshastighet

Inlägg av whilliam »

Pacman skrev: tis jun 08, 2021 8:53 am
whilliam skrev: mån jun 07, 2021 9:39 pm @ Pacman och super7
antingen hänger ni inte med på vad vi pratar om eller så gör ni nog en liten tankevurpa.

När atomiseringen är dålig så betyder det inte att bränsle "trollas bort" och samma sak med att stiftet blir våtare än vad som är bra. (blir det tillräckligt vått, surt, så har vi misständning och DÅ syns det på lambdan men det var INTE vad jag ville få fram här eller förra gången Erland började prata lambda)

När atomiseringen är sämre så sjunker effekten för att förbränningsverkningsgraden går ner - det syns INTE på lambdan. Det syns om du har en extremt avancerad bänk som mäter förbrukning men då måste du ju ha nåt att jämföra med? Om du exempelvis kör en motor som visar 29.5% verkningsgrad så kan du ju inte veta om det är perfekt eller inte (även om den förra motorn hade 30% verkningsgrad)

Lambdan visar samma värde oavsett var i cykeln du eldar men effekten sjunker om du eldar de stora bränsledropparna sent.
Nej Whilliam, det är nog snarare du som inte tillbringat särskilt många timmar att mappa i dyno!!
"När atomiseringen är sämre så sjunker effekten för att förbränningsverkningsgraden går ner - det syns INTE på lambdan." Helt rätt, men det syns på Dutycycle eftersom det går åt lika mycket bränsle trots lägre effekt och samma lambda som när atomiseringen var bra. "Lambdan visar samma värde oavsett var i cykeln du eldar men effekten sjunker om du eldar de stora bränsledropparna sent." Du snubblar på dina egna ord där...
Verkningsgraden skiljer inte särskilt mycket mellan olika Otto-motorer, men får man detta fenomenet med våta stift, våta väggar eller droppar i förbränningen så sticker mängden soppa rätt rejält.
Man hamnar inte i det scenariet vid en mappning direkt utan det kommer plötsligt när nåt i systemet sviktar, tändsystem, spridare, regulator, stift eller liknande. Då ser man på dutycycle att man är way off.
I Erlands fall så hade man en tidigare logg att jämföra samma motor med. Tydligare än så blir det inte.
Vi pratar om helt olika scenarion, jag pratar om hur man upplever en liten förbättring i mellanregistret (Erlands ord på fiddyn) och räknade upp 5 olika tänkbara skillnader på kanalen med mer tumble/mindre tumble, de små skillnaderna kan du INTE se på dutyn.
(det var därför jag skrev 29.5% verkningsgrad vs. 30%)

När du är "way off" kan du naturligtvis se men det gäller ju andra fall än detta.

På lambdan ser du ingen skillnad alls. (och det var mest det jag reagerade på från början, och där jag ansåg att en ev. tankevurpa låg)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Förbränningshastighet

Inlägg av Erland Cox »

När jag pratade om lambdan och du svarade så handlade det inte om en Fiddy.
Det handlade om radiesäten istället för skarpa.

Erland
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Förbränningshastighet

Inlägg av super7 »

super7 skrev: tis jun 08, 2021 8:12 am Spridartimingen när i insugstakten spridaren skall vara färdig, vad det ger i effekt vet jag ej men gången på motorn ändras
samt att man ser det på lambdan.
whilliam skrev: tis jun 08, 2021 9:10 pm Det syns inget på lambdan förrän det antingen misständer eller är så galet så att det blir hög co.
Har du gjort nå tester på det?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Förbränningshastighet

Inlägg av whilliam »

För min del har det handlat om fiddyn ganska länge. Du tog nån utsvävning till en turbomotor och till din banbil och anser du att jag enbart diskuterade den så är det en missuppfattning. Om du kollar vad jag svarade Pacman så skrev jag ju verkningsgradsskillnad mellan 29.5 och 30% och då förstår du att det är fiddyn som jag tänker på här.

Den andra motorn skilde det betydligt mer på och där tog jag upp andra saker (turborelaterat, kamtiming) fast enligt Pacmans svar så syns det inte på lambdan där heller. Vi drar inte jämnt du o jag och särskilt inte angående detta med lambdan. Läs vad jag skrev i posten två steg upp så ser du vad jag anser om lambdamätning, verkningsgradsskillnader klarar den inte att visa men däremot andra sorters effektskillnader eller misständning.

Man kan tänka sig att se en skillnad på lambdan i ett läge där avgastempen blir kraftigt påverkad (men då är det stora skillnader på exempelvis tändläge vi pratar om)
Det måste då gå så långt så att avgasflödet blir försämrat och drar med sig hela flödet genom motorn, ligger då bränslet lika rikt så ser du en uppfetning på lambdan inte avmagring.

Fiddyn diskuterar jag gärna vidare om du skärper dig och försöker använda olika infallsvinklar på vad som kan bli bieffekter av den tumbleskapande kanalen. Anledningen är att det kan få oss mer samstämda eftersom vi är ense om att det har gett en effektökning/förbättring någonstans i registret, trots att det blev sämre värden i din flödesbänk.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Förbränningshastighet

Inlägg av whilliam »

super7 skrev: tis jun 08, 2021 9:56 pm
super7 skrev: tis jun 08, 2021 8:12 am Spridartimingen när i insugstakten spridaren skall vara färdig, vad det ger i effekt vet jag ej men gången på motorn ändras
samt att man ser det på lambdan.
whilliam skrev: tis jun 08, 2021 9:10 pm Det syns inget på lambdan förrän det antingen misständer eller är så galet så att det blir hög co.
Har du gjort nå tester på det?
Om du menar spridarens fasläge så har jag varit med flera gånger vid mappning när det testas, det gör nästan inget på effekten och gör inte mycket skillnad alls mellan 3000-5000rpm högre upp ger det inget alls och längre ner gör det skillnad på emissioner och motorgång.
Byte till effektivare spridare gör däremot en större skillnad än inmappat fasläge och de gör det hela registret ut. (har du upplevt nåt annat så ska du definitivt köra bättre spridare.)

Om du menar lambdan så får du fundera vidare på vad det är som gör så att den visar annorlunda, den kan ju bara mäta syret så det är som jag skrev, ska du se tydlig skillnad så måste det "dreggla" ut kolväten i avgaserna, blir förbränningen endast ineffektiv så kan det bli lite högre koloxidhalt (en syreatom) istället för enbart koldioxid (två syreatomer) detta ger en enormt liten skillnad på lambdavärdet, som knappast upptäcks.

Det finns ytterligare faktorer (nämner en här) som kan förvirra dig men då blir det komplicerat, det gäller också endast låga varvtal, typ tomgång. Ändrar sig motorns gång så påverkar det även pulserna (pulserna är samma sak som ljud och hör du en annan gång så beror ju det på att nåt hänt med pulserna) Nu får du hänga med på en utsvävning:
Om sprutet läser plenumtryck (MAP sensor) så kan den påverkas om den inte smoothar ordentligt, den lilla skillnaden i puls kan kan påverka sprutet så att det får annan input och blandningsförhållandet ändras (vilket självklart syns på lambdan)

Som du förstår blir det hela rätt komplicerat eftersom det ena påverkar det andra, men själva funktionen hos lambdan är ju konstant?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Förbränningshastighet

Inlägg av whilliam »

Csp skrev: mån jun 07, 2021 11:59 pm
whilliam skrev: mån jun 07, 2021 11:08 pm Avhandlingen som Erland länkade till, har inte jag klagomål på, inte heller sättet som används för att ta fram den. Så pass långt som jag orkade läsa den så visar den dock inte mycket som är överförbart till en hårt trimmad motor (i mitt tycke, du kanske har nån annan input)

Jag ställde frågan till Erland: "vem tror du kan mest om motortrimning" (avhandlingsskribenten, Erland själv eller David Vizard) det enda jag tycker mig urskönja från hans svar är att han själv kan mer än Vizard :whistle:

Vad jag tycker mig skönja i det som kadett4wd skriver så verkar han undra lite samma som jag, vem ska skriva avhandlingen/boken (om det nu handlar om trimning) är det den som har den längsta akademiska utbildningen eller är det den som jobbat praktiskt i många år och verkar kunna "få fart på" alla möjliga ekipage som hamnar i hans händer?
Förbränningshastighet är en sak. Hur man ändrar förbränningshastighet är ju rätt fint med diesel, då det är lite av en begränsande faktor så att säga. Om får man undersöka bara det. Hitta maximalt antal hästar? Oviktigt. Om man bara ska prata förbräningshastighet. On topic.
Brutal motortrimning är ingenting som tas upp i den doktorsavhandligen. Har aldrig någonsin stått så i den, påståtts eller vidare. Läs igenom. Lång är den, kan verka rätt tradig. Men beror på. Trimning i vår fri värld, för att vara styggast på gatan är en sak. F1? Nått annat. Nascar? Annat. 24h Le Mans? Pro Stock? Andra gränser.
Frågeställningen måste vara specifik. Precis som han är i avhandlingen.
Olika förhållanden, ger olika svar. PV = nRT.
Låga varv? Höga varv?
125cc per cylinder? 4 liter per cylinder? Diesel? Bensin? 2V eller 4V?

Skulle vilja säga en grej, att få ut effekt genom att prova är helt enkelt vägen. Spelar ingen roll. Ändrar man en sak i taget och vad man vill ha mer av och vart, och får positivt eller negativt utslag från den teorin man hade, då har man kommit framåt. Forskning. banan. Nu slant det ordet ur min mun igen.
MEN! Teorin kan vara fel endå. Så har man jobbat inom kemin, som är ett väldigt gammalt ämne, precis som matematik och Newtonsk fysik. Att man fick rätt utfall men fel slutsats om vad som händer. Hur vet man att det var fel? Forskning. Kom detdär ordet igen.

Så om Vizard. Vem som helst får släppa en bok om precis vad som helst. Kolla på kokböcker, kostböcker med mera. Granskas av ingen. Släpper boken sen kör man. Med det säger jag inte att karln är okunning eller så. Utan konstatera skillnaden mellan böcker och rapporter/avhandlingar/examensarbete/forskningsresultat. Ska man till exempel publicera sin forskning, då granskas det. Finns krav. Som tidigare nämnt, ska vara folk med kunskap.
Han kan säkert sitt, och om Erland har testat mer, utmanat sina tankegångar, expanderat sin kunskap. Varför skulle han inte kunnat vara det?
Nu säger jag inte att så är fallet, inte fan vet jag.

Om du har akademisk bakgrund, men som fått sluppit jobbiga pantade studenter ( Jag ), och bara fått trimma motor hela dagar. Bara testa saker. Inte behövt gjort kundjobb. Utan bara fokuserat sig på det? Kanske han kan lösa det. Drömma kan man ju.
Jag skulle satsa den som trimmar motorer hela dagarna.

Men då vill jag vända på frågan. Snarare.
Om du bedömer en apa på dess förmåga att flyga, eller tycker att ubåtar är dåliga, eftersom det finns fler flygplan i havet än ubåtar i luften? Är det så?
Avhandling? Men vad är motortrimning? Vilka former? Vad söker man? När söker man? Frågan är för ospecifik.

P.s Förlåt förmulerar mig raljant, besserwissrigt eller som att jag attackerar eller förlöjligar. Men så är inte tanken, privata händelser under kvällen :) Ds
Alltså, jag skrattade mig harmynt av dina ubåtar o flygplan :D

Vad jag ville få fram var att jag finner mig besviken i att Erland hänvisar till andras skriverier, detta beror mest på att jag har folk runtom som svarar med sina egna erfarenheter och teorier på varenda upptänklig fråga jag ställer (eller utsvävningar om följdverkningar, på ena eller andra ändringen)
Med den erfarenhet han besitter så borde han kunna svara och förklara, logiskt och lättfattligt, han borde även kunna hänga med i en teoretisk (logisk) diskussion, där åtminstone jag, försöker diskutera och skapa tankar kring sådant som vi inte riktigt vet eller kan googla oss till.

Ta exempelvis de 5 olika punkterna jag tog upp på fiddyn här, något har ju gjort så att den gick bättre när han ändrade kanalen och då måste vi kunna bolla en hel del innan man kan enas (teoretiskt) om vad varje punkt kan tänkas göra.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Förbränningshastighet

Inlägg av Erland Cox »

whilliam skrev: sön jun 06, 2021 11:03 pm
Erland Cox skrev: sön jun 06, 2021 10:34 pm

Svar på detta.

Erland
Jag klippte bort en del för du menar väl knappast att man kan se på lambdan vad det är fr oljetryck? :hihi:

Och, NEJ! Det syns inte på nån lambda eller nån bränsleförbrukning för så mäter man inte i praktiken (möjligen på nåt superlab men det är väl inte på sådant du mappar?)

Läs en gång till vad jag skrev, då ser du att jag försöker få bort dig från såna tankar för de hör inte hit (precis som när du tog upp det förra gången vi var inne på uttrycket "väta stiften")
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Förbränningshastighet

Inlägg av Erland Cox »

Bild

Var är lambdavärdet?

Erland
Skriv svar