K*kmätartävlingen

Diskussioner för erfaret folk
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av whilliam »

Men det jag försökte få ett "statement" kring var ju max VRIDET :whistle:

Att max EFFEKTEN är beroende av flödet är ju självklart men läs igen och se vad du tycker:
whilliam skrev: ons maj 12, 2021 8:15 pm
Jag kan försöka ta ett exempel:
I min värld så bestäms en motors maxvrid (huvudsakligen/nästan uteslutande) av slagvolym och laddtryck (densitet) Visst påverkar en del faktorer något lite (exempelvis bränsle/kompförhållande och avstämning)
Många tror sig kunna "porta" toppen för MER flöde och har då den tron att vridmomentet kommer att öka.
Hur är din inställning till detta? Här kanske vi skulle kunna komma överens?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av Erland Cox »

Det är ju vridet gånger varvet som ger effekten.
Vrid utför inget arbete så för mig är allt en effektkurva.
Stryper toppen så ger mer topp mer vrid annars så gör det ingen skillnad.
Men om man ska ha sen stängning på insug så kan kanalen bli för stor.
En sån uppsättning ger oftast mindre vrid.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av Erland Cox »

Jag läste om din fråga nu och undrar om du menar om man utgår från en oportad topp?
Naturligtvis kan man då förbättra vridmomentet genom att modifiera den.
Min trimmade motor har mer effekt från 3000 varv än vad originalmotorn har som max, 116 hästar.
Vridet är över 150Nm från strax över 2000 varv, beror på hur man startar bromsningen.

Erland
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av Steve »

whilliam skrev: ons maj 12, 2021 10:19 pm
Steve skrev: ons maj 12, 2021 9:59 pm En riktig 16v har två ventiler per cylinder
Ungefär så jag menade
"gammaldags 16V" :whistle:
När menade du så?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av whilliam »

När Erland tyckte att Camaron verkade ha mer pulver, så blev jag nyfiken varför han förklarade deras, i det närmaste "dubbla" volvomotorer med uttrycket : 16V
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: tor maj 13, 2021 7:52 pm Jag läste om din fråga nu och undrar om du menar om man utgår från en oportad topp?
Naturligtvis kan man då förbättra vridmomentet genom att modifiera den.
Min trimmade motor har mer effekt från 3000 varv än vad originalmotorn har som max, 116 hästar.
Vridet är över 150Nm från strax över 2000 varv, beror på hur man startar bromsningen.

Erland
Jag utgick från någon speciell topp, jag kan fråga på ett annat sätt:
Vi tar din banbil, jag misstänker att den är 2300cc (ungefär) och att den har ett maxvrid (du måste väl ändå se punkten för maximalt vridmoment som en egen "punkt" likaväl som du ser på punkten för maxeffekt?)

Den kanske har runt 270 Nm i maxvrid, men innan den var lika trimmad som den är nu, då kanske den hade maxvridet vid ett lägre varvtal men var det särskilt mycket lägre? Den kanske då hade runt 250-260Nm och här kan vi diskutera vidare i anledningarna till detta :thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av Erland Cox »

Bild

Tidigare hade jag mycket mer kam, byte till en kam gav mer vrid och effekt överallt
279 grader vid 1,27 in och ut med 106 graders lobseparation.
Från 243 hästar och 266Nm till 244 hästar och nästan 277Nm.
Senare stängning på insug till en viss gräns mer effekt och mindre vrid.
Men här var det för mycket och troligen för mycket overlapp med.
Kammen som ger den högre effekten är en kam slipad till turbo, jag har beställt en sugkam men den har inte dykt upp än.
Men jag har testat i steg från under 200 hästar och upp med byte av delar.
Kom upp till 220 med en 46-35 topp, bytte till den 48-40 som sitter på nu.
46-35 toppen är liten, kanske 41mm in på insug mot 48 toppen som är 44mm.
Bytet av topp gav inget, 220 hästar, kurva i kurva, samma överallt.
Bytte grenrör och då kom effekten.
Men den stora toppen var inte sämre än den lilla toppen på låga varv.
Tror inte en för stor topp märks förrän man försöker stänga insug riktigt sent.
Men LS med stora kanaler slår CSB med små kanaler med hästlängder.
Kammen som är i nu har 268 in vid 1,27 med 14,7mm lyft och avgas har 266 med 14,5mm lyft. 108 graders lobseparation.
Kammen jag har beställt har 267 in med 15,3mm lyft och 258 ut med 14,5mm lyft och 104 graders lobseparation.
Lika många grader overlap som bästa sugkammen som jag kört innan men mindre duration på avgas och senare öppning.
Sitter 40 ventiler ut på den här toppen så det ska funka bättre med mindre duration ut.
Målet är att komma över 250 hästar och 280Nm.
Behöver inte en motor som drar till 9000 som denna gör nu utan kraft ut ur kurvorna.

Erland
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av super7 »

Erland Cox skrev: tor maj 13, 2021 11:19 pm Bild



Bytte grenrör och då kom effekten.
Vad var skillnaden mellan grenrören?

Så här mycket skiljde det i effekt på en rallybil bara genom att byta hela avgassystemet från grenrör och bakåt
Det var nån cm i skillnad på primär/sekundär längderna samt olika placering på katalysator och ljuddämpare :revs:


Systemet som gav mer effekt var byggt efter erfarenhet från ett liknande som testats på en snarlik motor i bromsbänk
för många år sedan, den gången satt nog motorn i bromsbänken 2-3 veckor

Diagrammen nedan är plockat ut från loggen i Dash:n så siffrorna skall man ta med en liten nypa salt... för att det
skall visa rätt så är det en massa olika värden som skall knappas in, vikt på bil, luftmotstånd etc så det kan ju vara ännu mer effekt i bilen :hey:
och det är ju på hjulen..
Skärmklipp 2021-05-14 10.18.19.png
Skärmklipp 2021-05-14 10.18.19.png (40.24 KiB) Visad 1660 gånger
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av Erland Cox »

Den gången så var det från ett grenrör som var 42 i primär med jättelånga sekundärer på runt 50mm.
Byte till ett vanligt steg 3 grenrör med 700mm långa sekundärer på 51mm.
Säkert 200 mm kortare än det andra grenröret.
De understa bromsningarna ovan som har under 270Nm är med ett 4-1 rör och de övre med ett 4-2-1 rör 44 och 51mm OD.
350mm primär och 450mm sekundär på ett ungefär.
2,5" slutrör på båda.
På en bil plockade jag 16 hästar på mellanregistret och 2 hästar vid max effekt bara med grenrör och placering av första ljuddämparen.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av whilliam »

Jag ska försöka en gång till Erland :lol: Jag vill komma fram till om vår syn på topplocksflöde är likartad :thumbright:
Nu väljer jag två bromsningar på din bil och kommer att be dig göra ett par uppskattningar av tänkbart resultat.

Det högsta vridet jag hittar är 276.66Nm (turkost) detta motsvarar 201Hp vid 5179 rpm.
Det lägsta 260.88 (blått) motsvarar 191Hp vid 5214 rpm.

Ingen extremt stor skillnad och vad den beror på kan vi ta vid senare tillfälle.
Nu undrar jag om du skulle kunna höja vridsiffran genom att öka flödet i toppen?
Undrar också om du behöver öka flödet i toppen för att få de 280 Nm+ som du satte som mål?
En sista fråga blir, i fall du vill få 290Nm vid 4400 rpm är det då av godo eller ondo att öka toppens flöde?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av Steve »

whilliam skrev: tor maj 13, 2021 10:31 pm När Erland tyckte att Camaron verkade ha mer pulver, så blev jag nyfiken varför han förklarade deras, i det närmaste "dubbla" volvomotorer med uttrycket : 16V
Eller hur :lol:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av Erland Cox »

Att öka toppens flöde är fel sätt att uttrycka det.
Jag antar att du menar att öka toppens flöde genom att göra den större?
jag kan anpassa toppen till vilket varvtal jag vill men det finns ju fler delar i motorn än toppen.
För att öka vridet vid maxvrid behöver jag inte mer flöde med den toppen som jag har nu.
Jag behöver renspolning från avgaser och jag måste fånga så mycket gas som möjligt i cylindern när ventilen stänger.
Så kamtiderna är i detta fallet viktigare än toppen.
Jag skulle förmodligen kuna öka vridet genom att omforma kanalen, göra arean mindre och troligen tappa en del flöde med.
Men nu pratar jag om min motor som har en stor kanal.
Hade jag haft en småportad 531 topp med mer standardstorlek på kanalen så hade jag nog inte kommit förbi 240Nm.
I det fallet hade jag kunnat porta till mig mera vrid.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: mån maj 17, 2021 5:41 pm
Hade jag haft en småportad 531 topp med mer standardstorlek på kanalen så hade jag nog inte kommit förbi 240Nm.
I det fallet hade jag kunnat porta till mig mera vrid.

Erland
Vid vilket varvtal?
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av Pacman »

Portningen påverkar volumetrisk verkningsgrad, VE så svaret är vid alla varvtal, dock mer på de varvtalen där VE stryper mest, dvs över max VE.
Max VE inträffar runt max vrid. De två följs åt hand i hand. Därefter sjunker VE och därmed vridet men så länge friktionen inte blir för hög så fortsätter varvtalet öka effekten. Ökar man VE med portning så ser man såklart störst skillnad där VE tidigare ströp, men det ökar överallt så länge man inte slipar sönder kanalen.
William>> Du vill ha det till att man flyttar max vrid uppåt i varvtal med portning, och det är förvisso sant eftersom man flyttar VE-flaskhalsen uppåt i varvtal, men vridet vid det varvtalet som tidigare var max ökar med.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av whilliam »

Det vill jag inte alls! Jag vill komma överens med Erland om att det INTE är flödet som bestämmer maxvridet. Det är slagvolymen (och i kombo med kamtimng)
Det vore kul att kunna enas med honom om den mest logiska saken av alla på en motor :thumbright:
Tvivlar dock och det kanske märks när man får skriva post efter post utan att komma nånvart :doh:

Om en cylinder rymmer 0.5 liter och flödet i toppen räcker för att fylla den hur ska då MER flöde kunna överfylla den - nu kommer vi till andra saker och dit vill jag komma när det erkänts att det inte beror på flödet (om varvtalet är tillräckligt lågt, vilket det normalt sett är vid punkten för maxvrid)
Låst