Tidigare hade jag mycket mer kam, byte till en kam gav mer vrid och effekt överallt
279 grader vid 1,27 in och ut med 106 graders lobseparation.
Från 243 hästar och 266Nm till 244 hästar och nästan 277Nm.
Senare stängning på insug till en viss gräns mer effekt och mindre vrid.
Men här var det för mycket och troligen för mycket overlapp med.
Kammen som ger den högre effekten är en kam slipad till turbo, jag har beställt en sugkam men den har inte dykt upp än.
Men jag har testat i steg från under 200 hästar och upp med byte av delar.
Kom upp till 220 med en 46-35 topp, bytte till den 48-40 som sitter på nu.
46-35 toppen är liten, kanske 41mm in på insug mot 48 toppen som är 44mm.
Bytet av topp gav inget, 220 hästar, kurva i kurva, samma överallt.
Bytte grenrör och då kom effekten.
Men den stora toppen var inte sämre än den lilla toppen på låga varv.
Tror inte en för stor topp märks förrän man försöker stänga insug riktigt sent.
Men LS med stora kanaler slår CSB med små kanaler med hästlängder.
Kammen som är i nu har 268 in vid 1,27 med 14,7mm lyft och avgas har 266 med 14,5mm lyft. 108 graders lobseparation.
Kammen jag har beställt har 267 in med 15,3mm lyft och 258 ut med 14,5mm lyft och 104 graders lobseparation.
Lika många grader overlap som bästa sugkammen som jag kört innan men mindre duration på avgas och senare öppning.
Sitter 40 ventiler ut på den här toppen så det ska funka bättre med mindre duration ut.
Målet är att komma över 250 hästar och 280Nm.
Behöver inte en motor som drar till 9000 som denna gör nu utan kraft ut ur kurvorna.
Erland