Anledning till avgasmottryck, turbo

Diskussioner för erfaret folk
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Anledning till avgasmottryck, turbo

Inlägg av whilliam »

psa skrev: ons aug 25, 2021 4:03 pm Detta kanske stökar till det ännu mer i tråden, men jag tänkte att en del här kanske är intresserade.
Det är i princip en genomgång av meta analys gällande vilken finite amplitude wave teori som skall användas vid olika scenarier i havet.
Här är ju hela röret/en fyllda med medium, men skulle ni vilja beräkna vågformer i tanken oberoende på hur mycket bensin som är i så... :P

https://www.youtube.com/watch?v=jImjYTcBNJQ
Jo, så fort det inte är ett kompressibelt media, så blir det väldigt annorlunda.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Anledning till avgasmottryck, turbo

Inlägg av psa »

Japp det blir skillnad, men jag visste inte att det var så många olika ekvationer där att välja mellan.
Det är några riktigt tunga namn inom fysik och mattematik som arbetat med grunderna för detta.
Delar av Navier-Stokes ekvationen räknas ju fortfarande som ett av dom 7 största mattematika problemen att lösa, $1 Miljon till den som lyckas. Skall vi göra en ansträngning i gruppen och dela på pengarna? :lol:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Anledning till avgasmottryck, turbo

Inlägg av Erland Cox »

Jag är tyvärr inte särskilt bra på matten, jag har bara gått 4 årig teknisk och tyvärr glömt det mesta.
Så jag får lita på Blairs ekvationer och förklaringar.
Förutom pulsutbredning så har jag läst på om en massa annat som gäller gasförflyttningar i motorer som ytskikt och väggvätning på insug.
En bra fysikalisk förklaring ger en möjlighet att fundera ut lösningar på problem.
Mycket som står i trimningslitteratur är tyvärr direkt fel.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Anledning till avgasmottryck, turbo

Inlägg av Erland Cox »

whilliam skrev: ons aug 25, 2021 1:35 pm

.
Att det är svårt att se att det är en sinusvåg i en motor utom på insug vid ventil stängd är att det är så många vågor på väg
åt en massa olika håll och ventiler som öppnar och stänger, areaförändringar osv.

Förr räknade man med the method of Characteristics men det finns en nyare metod som jag får leta upp namnet på.

Erland


Det blåmarkerade stämmer ju nästan på pricken med vad jag skriver och då blir det ju konstigt hur inställningen har ändrats på ett par månader?

Jag har tidigare skrivit "motvalls kärring" och det har av en del tolkats som att jag kallar Erland för kärring och det gör jag ABSOLUT inte, det är bara ett uttryck för nån som vill käfta emot till varje pris.

En fråga till Erland: Vad jag förstår är detta ett viktigt område för dig, speciellt med tanke på hur mycket plats du ägnat åt det på hemsidan. Borde du inte ha uppfattningen klar för dig så att inläggen inte har motsatt innebörd inom ett 2-månadersintervall?
Lägg ner stridsyxan och diskutera i stället, om det är så att du glömt det du lärt dig förr eller om du haft fel uppfattning genom åren får du fundera på men det måste väl vara bra att fundera/diskutera och komma närmre en förklaring.
Själv är jag mitt uppe i att försöka förstå mig på detta område bättre och det är du som fått mig till det - det tackar vi för :thumbright:
Re: Anledning till avgasmottryck, turbo

Post by Erland Cox » Sun Jun 20, 2021 4:54 pm

Kadett4wd wrote: ↑Fri Jun 18, 2021 6:36 am
Jag vet inte jag resonerar rätt?
En finit amplitud 'puls' är en puls som inte är av sinusvåg helt enkelt.

Jag vill utveckla mitt svar på denna frågan.
Om man har en tryckmätare placerad i insug och avläser den under ventil stängd får man i den punkten en sinusvåg.
Men vågutbredningen i motorns rör om man följer med vågen är ingen sinusvåg.
Under ventil stängd alternerar övertrycks och undertrycksvågor fram och tillbaka i insuget och avläst vid en viss
punkt får tryckhistoriken formen av en sinusvåg.

Erland

Ovan har du min rättelse från den 18:e Juni.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Anledning till avgasmottryck, turbo

Inlägg av psa »

Erland Cox skrev: ons aug 25, 2021 10:52 pm Jag är tyvärr inte särskilt bra på matten, jag har bara gått 4 årig teknisk och tyvärr glömt det mesta.
Så jag får lita på Blairs ekvationer och förklaringar.
Förutom pulsutbredning så har jag läst på om en massa annat som gäller gasförflyttningar i motorer som ytskikt och väggvätning på insug.
En bra fysikalisk förklaring ger en möjlighet att fundera ut lösningar på problem.
Mycket som står i trimningslitteratur är tyvärr direkt fel.

Erland
Jag är inte bra på matte heller, jag var egentligen det men utbildade mig aldrig. Har familj och släkt som radat upp en del akademiska titlar, så slapp jag. :lol:

Frågan är väl vad man vill åstadkomma, hur narcissistisk man är om man skall skämta, vill man lösa problemet framför sig eller bli känd och ihågkommen.
Kan man förstå principen bakom något så kan man ju förmodligen lösa problemet, svårt att bevisa varför eller göra om på första försöket kanske, men det är ju inte alltid Så viktigt.
Så jag hängde inte med i matten här, men graferna och hans beskrivning ger ändå en bra insikt.

Skall vi se till vågformer så anser i alla fall jag att det i 9 fall av 10 är bäst att lösa/justera efteråt vid behov. (dvs längder på insug etc går fortare att testa ut i bromsbänk)
Om man skall citera den gamla frågan gällande 2-takt "Port to pipe, or pipe to port?" så har jag sett tillräckligt för att leta nya lösningar i andra änden på snöret, dom få som är riktigt duktiga på att få till det kan få göra det. Vi har ju i princip ingen exakt formel för att beräkna ett 100% exakt resultat, men ser man till just 2-takt så ställer en bra expansionskammare gjord av nån Riktigt duktig aldrig till problem även när den är lite fel för motorn. Det är fortfarande en 'konstform' för många för att vi inte har förstått allt.
Jag pysslade lite med klassade grejer och det fick mig att titta närmare på helt andra saker och jag kan hålla med om att en del teori böcker är ute och cyklar lite eller är okompletta. Men så funkar forskning generellt och just meta analyser blir ju ett starkt verktyg för att knyta ihop med. :)

Så jag håller mig nog ute ur diskussionen generellt, men kommer läsa med nyfikenhet. :thumbright:
Detta är bara fritidssysselsättning också. :)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Anledning till avgasmottryck, turbo

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: ons aug 25, 2021 10:52 pm Jag är tyvärr inte särskilt bra på matten, jag har bara gått 4 årig teknisk och tyvärr glömt det mesta.
Så jag får lita på Blairs ekvationer och förklaringar.
Förutom pulsutbredning så har jag läst på om en massa annat som gäller gasförflyttningar i motorer som ytskikt och väggvätning på insug.
En bra fysikalisk förklaring ger en möjlighet att fundera ut lösningar på problem.
Mycket som står i trimningslitteratur är tyvärr direkt fel.

Erland
Detta har jag framhållit länge men kan inte minnas att du hållit med....... Förrän nu :thumbright: Frågan som återstår är ju: vem ska avgöra vad som är rätt eller fel?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Anledning till avgasmottryck, turbo

Inlägg av Kadett4wd »

En grej kring sinusvåg och förflyttning av materia.
Om man spelar med en högtalare så kan man höra sinusvågorna eftersom de förflyttar trumhinnorna i samma takt.
Spelar man högre känner man det i hela kroppen, energin orkar mao sätta tyngre kroppar i rörelse.

Over and out ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Anledning till avgasmottryck, turbo

Inlägg av Erland Cox »

whilliam skrev: tor aug 26, 2021 2:29 am
Erland Cox skrev: ons aug 25, 2021 10:52 pm Jag är tyvärr inte särskilt bra på matten, jag har bara gått 4 årig teknisk och tyvärr glömt det mesta.
Så jag får lita på Blairs ekvationer och förklaringar.
Förutom pulsutbredning så har jag läst på om en massa annat som gäller gasförflyttningar i motorer som ytskikt och väggvätning på insug.
En bra fysikalisk förklaring ger en möjlighet att fundera ut lösningar på problem.
Mycket som står i trimningslitteratur är tyvärr direkt fel.

Erland
Detta har jag framhållit länge men kan inte minnas att du hållit med....... Förrän nu :thumbright: Frågan som återstår är ju: vem ska avgöra vad som är rätt eller fel?
Det får läsaren genom sin erfarenhet avgöra.
Utan erfarenhet så vet man tyvärr inte och då ska man läsa fysik och fundera.
Vilket långt ifrån alla som skrivit trimningsböcker gjort.
Det gäller även folk som skriver på forum.
Fysikens lagar är inte enkla och människor gillar enkla lösningar framför komplicerade.

Erland
Skriv svar