Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Det är ju gamla regler, Kan ju ha blivit lite revisioner i Gr.A sedan Volvo dominerade på Bathurst.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
När man portar W/G så ökas också genomströmningsarean. Jag vill framhålla att detta är den huvudsakliga anledningen till att det hjälper för effekten. (som jag beskrivit tidigare så kan man inte vinna något på att "kasta bort energi")
När genomströmningsarean ökas så ökar det statiska trycket, följden blir att luckan kan vara mindre öppen (för att släppa ut samma massflöde) mindre av blowdownpulsen tar sig igenom springan (mer går till turbinhjulet) och en "bättre andel" av energin i avgaserna används för att driva turbon.
I bilden nedan illustreras (nederst) hur genomströmningsarean blir större när W/G-hålet är portat. Vinsten beror alltså inte på mer avgaser genom W/G utan på en mer gynnsam separering av energier.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Visst kan det vara så, jag vet ju heller inte (skrev att jag tror) men det är ofta inom motorsporten så, att motorn får bearbetas på olika sätt men turbona är bannlysta för "trimning".
Mycket av den uppfattning som vida florerar här på forumet kommer från dessa fakta. Det är lätt att tro att man "måste" bearbeta motorn eftersom det görs inom motorsporten. (fast där är ofta orsaken att de inte får mickla med turbon, medan vi har fördelen av att kunna välja precis vilken turbo vi vill)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
I princip helt riktigt! Kanske nån här som vet i fall Martin kommer ihåg rätt (Volvo gruppA rekord 430Hp) ?Erland Cox skrev: ↑fre maj 14, 2021 2:20 pm Jag ser en sån turbo som en restriktor som begränsar effekten till 400 hästar.
Volvo var laddtrycksfixerade och tänkte nog inte mycket på tryckskillnad.
Men om man wastar så att man ligger rätt i kompressormappen hela tiden kan man få 400 körbara hästar.
Inte lönt med Grottisportade toppar och vassa kammar.
Största strypningen är insuget och turbon.
Med på bild på grupp A finns ett grenrör som ser ut som ett 940 grenrör och det är ju många gånger bättre än 240:s.
Nån som vet om något sådant grenrör är homologiserat?
Erland
För att hitta effekt när turbons inducer stryper (likt en restriktor) så är det motorns förbränningsverkningsgrad man måste höja.
En B230 borde ha en verkningsgrad på runt 29% (400Hp betyder insprutat bränsle motsvarande 1380 Hp kemisk energi) höjer vi en ynka procent (till 30%) så blir det 414 Hp i stället
Det stod väl något om att det nyare grenröret var godkänt i Sverige?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Det fanns en bild på grenrör som ser ut som såna jag har men numret stämmer inte.
Erland
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Det kanske står fel nummer? 3814440 och 3514440 kan ju se ganska lika ut på gjutet?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Jag kan berätta en "galen" sak om en liknande turbo på en grupp A rallybil (A/R 0.63, fast Cosworths hus och "trim50L" kompressorhjulet, det är just så man brukar benämna detta nyframtagna hjul, det har trim 50, precis som originalhjulet men bokstaven L står för large)
Lite tidigare så nämndes toleranser på gjutet gods, det finns toleranser på allt i olika maskindelar (och nu tänker jag på turbons alla delar)
Det hade kostats på nära 100 000 på en sån turbo och detta var mest arbetskostnad för att plocka isär/ihop turbon hundratals gånger och testa med olika delar (bara toleranser skilde på delarna)
När de bästa bitarna hittats så blev det en äkta vinnarbil, den hade märkbart bättre prestanda än flertalet andra,liknande bilar........
I en sådan här turbo är de gjutna delarna: Turbinhus, turbinhjul, kompressorkåpa och kompressorhjul. Lagerhuset är också gjutet men det påverkar inte prestandan.
De frästa och svarvade ytorna, har också toleranser (exempelvis lager) och de påverkar prestandan också.
Hur mycket effekten skiljde, ska jag låta vara osagt men den gick med säkerhet "värre" än andras i skogen, var det värt allt arbete? Förmodligen bland världens dyraste sätt att trimma men en del gör vad som helst för att vinna tävlingar.
Lite tidigare så nämndes toleranser på gjutet gods, det finns toleranser på allt i olika maskindelar (och nu tänker jag på turbons alla delar)
Det hade kostats på nära 100 000 på en sån turbo och detta var mest arbetskostnad för att plocka isär/ihop turbon hundratals gånger och testa med olika delar (bara toleranser skilde på delarna)
När de bästa bitarna hittats så blev det en äkta vinnarbil, den hade märkbart bättre prestanda än flertalet andra,liknande bilar........
I en sådan här turbo är de gjutna delarna: Turbinhus, turbinhjul, kompressorkåpa och kompressorhjul. Lagerhuset är också gjutet men det påverkar inte prestandan.
De frästa och svarvade ytorna, har också toleranser (exempelvis lager) och de påverkar prestandan också.
Hur mycket effekten skiljde, ska jag låta vara osagt men den gick med säkerhet "värre" än andras i skogen, var det värt allt arbete? Förmodligen bland världens dyraste sätt att trimma men en del gör vad som helst för att vinna tävlingar.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Nu tillhör det ju saken att jag ägt en äkta Gr.A turbo som jag dissekerade,mätte och grejade med, satte i större turbin och letade rätt på en rasad T04e turbo och tog kompressorn ifrån, detta var 1995-1995whilliam skrev: ↑fre maj 14, 2021 9:23 pmVisst kan det vara så, jag vet ju heller inte (skrev att jag tror) men det är ofta inom motorsporten så, att motorn får bearbetas på olika sätt men turbona är bannlysta för "trimning".
Mycket av den uppfattning som vida florerar här på forumet kommer från dessa fakta. Det är lätt att tro att man "måste" bearbeta motorn eftersom det görs inom motorsporten. (fast där är ofta orsaken att de inte får mickla med turbon, medan vi har fördelen av att kunna välja precis vilken turbo vi vill)
Impellern hade dock sett sina bästa dagar då den varit med om nåt som gått genom(oanvändbar,skrot), men de hade mindre antal vingar minns jag än T04b med 'samma mått'.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
20 år sen man snackade i TPC om "GrA grenrör" till 240. Som verkade vara vanlingt 940 rör.
Men ta en kopp kaffe till (påtora eller hur det stavas?) och läs genom den där (Bättre än Fibban, även båda erbjuder drömmar som kan vara omöjligt att få)
https://historicdb.fia.com/car/volvo-240-turbo-2127
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Kollade igenom klassningshandlingarna (i länken som Otto hänvisar till) och där fanns både uppgifter om originalturbon samt den tilläggsklassade "grupp A" som då har större kompressorhjul (Trim50L, 48.8x69mm)
T03/T34 Trim 50 L (Grupp A) 48.8x69mm 7+7 blad (bakåtkurvad exducerteknologi)
T04E (Iveco) 48.6x75mm 6+6 blad (bakåtkurvad exducerteknologi)
T04B (Perkins) 48.4x70mm 6+6 blad (radiell exducer, "rak")
T04B (Volvo diesel m.fl.) 48.4x70mm 8+8 blad (radiell exducer) detta är ett ganska vanligt hjul i Sverige så det var nog ett sånt du jämförde mot
Oj, det finns jättemånga hjul i denna storleksklass, här exempel på några:
T03/T34 Trim 50 L (Grupp A) 48.8x69mm 7+7 blad (bakåtkurvad exducerteknologi)
T04E (Iveco) 48.6x75mm 6+6 blad (bakåtkurvad exducerteknologi)
T04B (Perkins) 48.4x70mm 6+6 blad (radiell exducer, "rak")
T04B (Volvo diesel m.fl.) 48.4x70mm 8+8 blad (radiell exducer) detta är ett ganska vanligt hjul i Sverige så det var nog ett sånt du jämförde mot
Senast redigerad av whilliam den lör maj 15, 2021 12:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Enligt topic så verkar det vara diskussioner kring turbinhusets A/R på ett annat forum. Både originalbilar och grupp A hade alltså det "vanliga 5-bultshuset" med A/R 0.63.
Även de första SAABarna (modell 99) hade A/R 0.63 men då en, annorlunda, modell utan W/G . Båda tillverkarna gick senare över till A/R 0.48.
Ford Cosworth och Lancia (även Lotus Esprit och nån jänkare) Valde en annan design på turbinhuset (inte alls som den "5-bultade" utan med en fast Elbow som hade betydligt större utlopp till downpipe) Cosworth körde först med A/R 0.48 men när Escort introducerades så valdes A/R 0.63.
På rallybilar har det varit populärt att "byta" mellan turbinhusens storlek (A/R 0.48 på "knixiga" sträckor och A/R 0.63 där det är mycket "fullgas") Någon gång runt 2001 gjordes en portning av ett A/R 0.48 hus av Martin. Motorn (Cosworth 2.0 YB med 34mm restriktor) kördes i bänk för mappning o kontroll, det portade 0.48 huset gav högre effekt än OEM 0.63 OCH samtidigt bättre register än OEM 0.48, vilket betydde att de aldrig mer behövde "switcha" hus mellan olika sträckor längre
Tog upp detta för det kan vara intressanta uppgifter för dem som diskuterar turbinhus A/R på det andra forumet.
Även de första SAABarna (modell 99) hade A/R 0.63 men då en, annorlunda, modell utan W/G . Båda tillverkarna gick senare över till A/R 0.48.
Ford Cosworth och Lancia (även Lotus Esprit och nån jänkare) Valde en annan design på turbinhuset (inte alls som den "5-bultade" utan med en fast Elbow som hade betydligt större utlopp till downpipe) Cosworth körde först med A/R 0.48 men när Escort introducerades så valdes A/R 0.63.
På rallybilar har det varit populärt att "byta" mellan turbinhusens storlek (A/R 0.48 på "knixiga" sträckor och A/R 0.63 där det är mycket "fullgas") Någon gång runt 2001 gjordes en portning av ett A/R 0.48 hus av Martin. Motorn (Cosworth 2.0 YB med 34mm restriktor) kördes i bänk för mappning o kontroll, det portade 0.48 huset gav högre effekt än OEM 0.63 OCH samtidigt bättre register än OEM 0.48, vilket betydde att de aldrig mer behövde "switcha" hus mellan olika sträckor längre
Tog upp detta för det kan vara intressanta uppgifter för dem som diskuterar turbinhus A/R på det andra forumet.
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Whilliam började lira ifrån topic, så jag fortsätter.
Köpte SAE rapport av utveckling av B23FT. Mycket intressant läsning hur man minskade turbolag och jämfördes B23FT mot B21F och B21FT.
Turbolag fixade med lite mindre avgashus och tex längden av wg armen (lever på engelska) spelade nån roll.
Köpte SAE rapport av utveckling av B23FT. Mycket intressant läsning hur man minskade turbolag och jämfördes B23FT mot B21F och B21FT.
Turbolag fixade med lite mindre avgashus och tex längden av wg armen (lever på engelska) spelade nån roll.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Intressant, speciellt med längden på armen! En längre sådan gör att fjädern i W/G klockan bättre klarar att hålla W/G tallriken stängd (pulser kan "slå" upp den under spool så att energi läcker ut)
Har faktiskt varit med vid nån mappning när det förlängts sådan arm, annars är det vanligast att man endast lägger dit extra fjäder eller byter klocka till en med kraftigare fjäder.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
På min första gat 240 lät jag avgasmottrycket styra wastegaten med tryck på plattan direkt.
Laddade 1,4 bar vid 5000 varv och så sjönk det till 0,7 bar vid 7000 varv.
Det var nån SAAB 9000 T3 turbo som jag svetsade igen turbinhuset på och slipade det så att det matchade 940 grenröret.
Det fungerade faktisk otroligt bra, var en 30 år sen innan all elektronik.
Erland
Laddade 1,4 bar vid 5000 varv och så sjönk det till 0,7 bar vid 7000 varv.
Det var nån SAAB 9000 T3 turbo som jag svetsade igen turbinhuset på och slipade det så att det matchade 940 grenröret.
Det fungerade faktisk otroligt bra, var en 30 år sen innan all elektronik.
Erland
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 59
- Blev medlem: lör sep 11, 2010 9:13 am
- Ort: Söderhamn
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Volvo körde med A/R 0.63 turbinhus man provade med större men man fick inte samma snärt i motorn.
Det var slipat i huset kanske inte riktigt tillåtet om man ska följa regelboken.
Grenröret var ett portat 240 Turbo rör.
1990-05-08 fick man dispens att använda det senare grenröret som först kom på 740 turbo 1990 art.nr 3514440 med egr uttag och 3514275 utan egr uttag, för att bli mer konkurrenskraftig mot BMW M3 och Ford Sierra RS500 i svensk Grupp-A. Det röret flödar bättre och ger högre effekt men största fördelen är att avgastempen sjunker.
1989-04-10 fick man dispens att sätta i större avgasventil max 40mm. Man använde en saltkyld ventil från Porsche med 9mm skaft.
/Daniel
Det var slipat i huset kanske inte riktigt tillåtet om man ska följa regelboken.
Grenröret var ett portat 240 Turbo rör.
1990-05-08 fick man dispens att använda det senare grenröret som först kom på 740 turbo 1990 art.nr 3514440 med egr uttag och 3514275 utan egr uttag, för att bli mer konkurrenskraftig mot BMW M3 och Ford Sierra RS500 i svensk Grupp-A. Det röret flödar bättre och ger högre effekt men största fördelen är att avgastempen sjunker.
1989-04-10 fick man dispens att sätta i större avgasventil max 40mm. Man använde en saltkyld ventil från Porsche med 9mm skaft.
/Daniel