Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Läste nånstans om testet med 40mm avgasventil, det gav inte mycket alls.
Eller ja, jag vet exakt var jag läste det, i en polares fars samlade dokument i en pärm.
Eller ja, jag vet exakt var jag läste det, i en polares fars samlade dokument i en pärm.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Om man räknar med att den kraftigaste pulsen kommer vid 3mm öppen avgasventil så ger en 40mm ventil ungefär 47 kvadratmillimeter (14%) större mantelarea. Ingen jätteskillnad men nog borde det märkas på effekten. (samt på spool men det kan knappast vara ett problem med så liten turbo)
Det ger möjlighet till hårdare puls och det ställer ju också krav på hur turbinen är utformad (en gammal T3 är inte optimal i det hänseendet)
Övertygad om att det skulle hjälpt mer om turbon varit fri men mest på respons och spool (vilket, indirekt, kommer att påverka effekten också eftersom man kan ha en turbo ett par nummer större)
Är ju helt galet orättvist, begränsningen på turbon sitter mest på kompressorinducern 48.8mm och Cosworth körde med 54mm inducer och på de senare 57mm (de hade också större turbinhjul 56mm exducer vs. Volvos 49mm)
Det ger möjlighet till hårdare puls och det ställer ju också krav på hur turbinen är utformad (en gammal T3 är inte optimal i det hänseendet)
Övertygad om att det skulle hjälpt mer om turbon varit fri men mest på respons och spool (vilket, indirekt, kommer att påverka effekten också eftersom man kan ha en turbo ett par nummer större)
Är ju helt galet orättvist, begränsningen på turbon sitter mest på kompressorinducern 48.8mm och Cosworth körde med 54mm inducer och på de senare 57mm (de hade också större turbinhjul 56mm exducer vs. Volvos 49mm)
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 59
- Blev medlem: lör sep 11, 2010 9:13 am
- Ort: Söderhamn
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Vem var det som utförde testerna på ventilerna? Måste ju ha varit SAM Steffansson som var den drivade kraften dom fungerade ju som en fortsättning på Volvo Motorsport VMS och stod för delar support och service under SM i Grupp-A.
VMS lade man ner i början på 1987 efter ett beslut från Volvo ledningen pga för många misstag från det belgiska teamet RAS då Volvo tappade många segrar och då var det internationellt reglemente som gällde med standard ventiler.
Synd att det inte blev någon fortsättning 1987 VMS hade tagit fram en topp med förbränningsrum ritade av Porsche som var NC frästa och ett nytt däck i samarbete med Michelin. Man hade också planer på oljekylda kolvar och lösa foder i blocket.
/Daniel
VMS lade man ner i början på 1987 efter ett beslut från Volvo ledningen pga för många misstag från det belgiska teamet RAS då Volvo tappade många segrar och då var det internationellt reglemente som gällde med standard ventiler.
Synd att det inte blev någon fortsättning 1987 VMS hade tagit fram en topp med förbränningsrum ritade av Porsche som var NC frästa och ett nytt däck i samarbete med Michelin. Man hade också planer på oljekylda kolvar och lösa foder i blocket.
/Daniel
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Det var VMS, testerna skedde ett tag innan det kom i drift.
Polarens far hade kommit över en massa testrapporter därifrån.
Det var bara några ynka hästkrafter det gav, vill minnas det var runt 5hk.
VMS hade samarbete med Grottis med topplocken.
De här pärmarna bläddrade jag i runt 1989-1990, då var det ganska färsk info =)
Polarens far hade kommit över en massa testrapporter därifrån.
Det var bara några ynka hästkrafter det gav, vill minnas det var runt 5hk.
VMS hade samarbete med Grottis med topplocken.
De här pärmarna bläddrade jag i runt 1989-1990, då var det ganska färsk info =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
5 Hp är ENORMT mycket när turbons inducer stryper
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Tror att 240 Turbo internationell homologation blev gammalt runt 1990?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 59
- Blev medlem: lör sep 11, 2010 9:13 am
- Ort: Söderhamn
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Håller inte med.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Enligt 1982 appendix J den där 5 år börjar rulla efter tillverkning av modell har slutat. 1985 var sista året med Turbo plus 5 år summerar till 1990.Daniel Steén skrev: ↑ons maj 19, 2021 11:23 am Från 1982-03-01 och varar i 5 år.
https://historicdb.fia.com/sites/defaul ... roup_a.pdf
/Daniel
Homologation of a series-produced
car will become null and void 5 years after the date on which the series-production of
the said model has been stopped
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 59
- Blev medlem: lör sep 11, 2010 9:13 am
- Ort: Söderhamn
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Så blir det naturligtvis.OttoB skrev: ↑ons maj 19, 2021 6:51 pmEnligt 1982 appendix J den där 5 år börjar rulla efter tillverkning av modell har slutat. 1985 var sista året med Turbo plus 5 år summerar till 1990.Daniel Steén skrev: ↑ons maj 19, 2021 11:23 am Från 1982-03-01 och varar i 5 år.
https://historicdb.fia.com/sites/defaul ... roup_a.pdf
/Daniel
Homologation of a series-produced
car will become null and void 5 years after the date on which the series-production of
the said model has been stopped
/Daniel
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 59
- Blev medlem: lör sep 11, 2010 9:13 am
- Ort: Söderhamn
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Okej tack för info. Jag har också fått möjligheten att titta på dokument från VMS men inget om ventilerna.Kadett4wd skrev: ↑ons maj 19, 2021 8:33 am Det var VMS, testerna skedde ett tag innan det kom i drift.
Polarens far hade kommit över en massa testrapporter därifrån.
Det var bara några ynka hästkrafter det gav, vill minnas det var runt 5hk.
VMS hade samarbete med Grottis med topplocken.
De här pärmarna bläddrade jag i runt 1989-1990, då var det ganska färsk info =)
/Daniel
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Det behöver du inte göra men när man nått inducerns maxflöde så är det fruktansvärt krångligt att komma längre. Tänk på vad Erland skrev:
"ser turbon som en restriktor" det är ganska sant. Ljudhastigheten uppnås vid kompressorinducer och det är "stopp" för mer syre in i motorn. Då är det svårt att hitta mer än "ynka" hästkrafter, utöver vad som redan uppnåtts.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Jo, jag förstår det där, men jag anser inte det värt jobbet för 5hk, vilket jag vet flera av teamen ansåg också.
De letade ju efter mer väghållning istället, där var volvon efterbliven mot de andra *S*
De letade ju efter mer väghållning istället, där var volvon efterbliven mot de andra *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Då är det alltså inte ENORMT mycket, eller hur?
ENORMT mycket vinner man tävlingar med
ENORMT mycket vinner man tävlingar med