Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Diskussioner för erfaret folk
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Quattro du har ju skrivit utförligt och din förklaring gäller väl EMU programmering (Alltså det jag ser på datorn när jag kopplar upp) när du pratar var jag ska trycka ? Ursäkta att jag är extremt frågvis men jag vill försöka förstå och göra rätt!
Senast redigerad av Sten den lör maj 29, 2021 8:40 am, redigerad totalt 1 gånger.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Ni pratar strobba tändning för mig är ju det att stå å lysa på remskivan,men det går att göra genom styrsystemet ?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Steve »

Börja med att trycka på save config eller nåt som heter nånting liknade, så du sparar mappen som livlina om du råkar göra nåt fel :) Döp den till dagens datum

Koppla ur spridarna sen kör du en triggerlog som jag tror quattro beskrev hur du skulle göra

Hoppas det är rätt program :D Sen tar du en bild och lägger upp här, eller sparar och lägger upp
trigg.jpg
trigg.jpg (217.12 KiB) Visad 1663 gånger
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Steve »

Sten skrev: lör maj 29, 2021 8:39 am Ni pratar strobba tändning för mig är ju det att stå å lysa på remskivan,men det går att göra genom styrsystemet ?
Har du graderingar på remskivan? Du måste ha en lampa
Man kan låsa den i sprutet på ett visst gradantal, men det är lite överkurs kanske. Kan du se vilket gradantal den är på med lampa och den inte är helt åt skogen bör den ju starta
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av quattro »

Quattro du har ju skrivit utförligt och din förklaring gäller väl EMU programmering (Alltså det jag ser på datorn när jag kopplar upp) när du pratar var jag ska trycka ? Ursäkta att jag är extremt frågvis men jag vill försöka förstå och göra rätt!

Ja, jag menar när du har datorn ansluten och uppkopplad till boxen, med tändningen påslagen. Om du inte har kontakt blinkar DISCONNECTED i rött i nedre vänstra hörnet. Har du kontakt lyser CONNECTED i grönt och mätarna vaknar till liv.

Att spara grundprogrammet heter inte "save config" i EMU utan "Save project as..." Under File längst upp till vänster. Döp filen till Originalprogram o datum. Eller nåt liknande. Så du även om 2 månader eller 2 år vet att just det programmet är originalet som du fick med motorn.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Tack för alla svar,ska ta och försöka mig på detta inom snar framtid!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Dags för uppdate!
Efter låååångt samtal med Quattro som pedagogiskt berättade hur och vad som händer om man trycker "här och där" så startade den! För att göra en lång historia kort så kopplade jag ur secondary trigger och då startade den (Mikael Skogsberg föreslog detta också men då jag inte riktigt förstod hur jag skulle göra lyckades jag inte då). Problemet är att USB porten på laptopen eller kabeln är lite "glappig" så när jag ändrar så är inte ändringen kvar om den tappar kontakten fram och åter,det blir som att jag vrider av tändningen. När jag väl förstod att det är så det är så sparade jag ändringen (tordes inte göra det först för jag är ju väldigt grön i detta som nämnt och är rädd jag gör fel) och då startade den! Den verkar också gå bra nu där vid 1800-2000rpm vad jag kunde känna dock går den illa över typ 5000rpm när laddtrycket kommer på alvar. Men är ändå grymt glad att den startade och vill tacka alla er som hjälpt mig! Självklart då Quattro lite (mycket!) extra!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Lite inne på att köra Wastefire,är det inte lika bra som trigger på vev och kam på en rätt överladdad "original" motor?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Glad i hågen var jag ut å provkörde för någon dag sedan och skulle prova en ändring som skulle ev få den att gå över 5000rpm. Han prova lite men kändes inte lika bra som förut och helt plötsligt stannade den,triggerskivan hade lossnat och är borta.... Vad nöjd man blir, eller inte....!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Har fått igång den igen efter mycket hjälp av quattro men inte fått den att gå när den börjar ladda på. Den bryter rejält när laddtrycket kommer upp mot 0,8 bar runt 5000rpm. Trodde det var något fel på bränsletryck och det kan det vara då givaren påstår att det är 7bar bränsletryck?! Lambda ligger dock runt 14,5 vid cruising och ner mot 10-11 vid laddtryck.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Allx »

Misständning eller bryter som att motorn dör helt?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av whilliam »

Tycker det låter som misständning och är man inte van vid att mappa så är det svårt att märka när det fetar på "plötsligt" under laddtrycksuppbyggnad.

Det behöver inte vara så fet blandning som 10-11 AFR vid 0.8 Bar (enklast är väl att magra av den o se om det slutar misstända)

Ett sätt att säkerställa att det rör sig om misständning är att minska stiftgapet, har du en uppsättning stift som inte är exotiskt dyra så kan du experimentera med gap neråt 0.4mm (blir det förbättring så har du misständningar och nu bör den gå rent lite högre upp registret så du hinner notera hur fet blandningen blir)
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Den bryter helt.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Det är det att hitta varför den bryter,det lyser en röd "motorlampa' när det händer eller strax efter men har inte lyckats ta reda på vad det larmar på. Ska ut å köra en logg någon dag framöver och försöka se om man kan se om det är något som är fel.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Kan nog tänkas att du Whilliam hade rätt ändå.... Ändrade VR sensitivity switch (efter tips från Micke Skogsberg) från 5000rpm till 10000rpm och nu verkar den fungera! Det var så kraftigt den bröt med en ordentlig avgassmäll så jag trodde det var något som var inställt som en "safety" lixom. Tack alla som hjälper mig!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Skriv svar