Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Diskussioner för erfaret folk
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Har en Capri med EMU ECU som ej vill starta.

Den har gått lite illa runt 1800-2000rpm men undvek man det varvet så har den gått bra och lättstartad tills för några veckor sedan. Den började gå sämre och ville bara gå på tomgång och helt plötsligt gick det att varva och köra en bit men till slut ville den bara gå på tomgång och sedan inte alls. Har gjort ett gäng startförsök och det är precis som den tänder till i mellan åt och typ var tredje startförsök avgassmäller den väldigt. Har fått hjälp med att koppla upp dator men kunde inte hitta något som såg konstigt ut där.

Någon som har någon idé? Har ingen kunnig på detta i min närhet och väldigt långt till verkstad som är kunnig på detta så måste försöka själv. Ja med hjälp från er då.... :)
Senast redigerad av Sten den fre maj 28, 2021 8:50 am, redigerad totalt 1 gånger.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av quattro »

Tycker du skall kolla väldigt noga att vevaxelsensorn sitter rätt, både läsavstånd och vinkel och den inte glappar/vibrerar. Se till att avstånde till tänderna är under 0,5 mm. Det finns en funktion i sprutet där du kan se som i ett oscilloskop hur väl sensorn läser av tänderna på vevaxeln. Kolla i den när du försöker starta - och om du får igång motorn - vad som händer när du försöker varva upp den.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Tack för svaret!

Det var ett bra tips,är ju väldigt grön på detta men har iallafall lyckats koppla upp laptopen! ;-)

Var hittar jag oscilloskopet och vad är bra värden?

Vad menar du vinkel, mot vevaxel vågrätt?

Kan berätta att jag uppmärksammade att vevaxeltriggern inte satt så centrerat mot trigger"hjulet" när jag köpte den men den fungerade ändå då....

När man väl monterat den i en bra placering,justerar man då in den rätt i styrsystemet eller måste man ha ett fäste för trigger som är justerbart?

Kollade igår om det fanns gnista på alla cylindrar och det gjorde det vad jag kunde se.

Ps.Har fått mycket tips och hjälp av Micke Skogsberg,men det är svårt när man aldrig hållit på med styrsystem.Ds.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av whilliam »

Titta om alla tändstift ser lika "sotiga" ut, om de är likadana så kan du ju posta en bild på ett här :thumbright:
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Tyckte inte dom var sotiga alls faktiskt.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Kommer ihåg att jag kollade på lambdan då när den gick dåligt vid 1800-2000rpm och då visade den upp mot 16-17 så det är ju tydligen snålt.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Funderade faktiskt på om det är bränslerelaterat,men jag såg att bränsletrycket låg på typ 2,5bar (tror jag det var....).
Alltså trycket den står på när man ska starta,har inte kunnat kolla under körning,det hörs dock att pumpen bygger tryck.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av whilliam »

På det du, hittills beskrivet så är min gissning att den mappats lite snålt vid de c:a 1800rpm där du behövt "undvika" att köra och nu har det kommit skit i en/flera spridare vilket gör att den snålar ut ännu mera.

Att titta på en lambda kräver att man samtidigt "synkar sin upplevelse" med misständningar. Skulle det vara så som Quattro skrev så blir faktiskt också resultatet (ofta) att det ser ut som att den går snålt. (hans teori om orsaken är också vettig)

Anledningen till detta är att en lambda mäter syrehalt (inte bränslemängd) och syrehalten ökar när det misständer eftersom det då kommer ut luft och bränsledroppar i avgassystemet.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Okok,borde det inte i så fall vara skit i många spridare eftersom den ej startar? Innan den la av helt gick den fint på tomgång,ja ett tag då tills den stannade. Borde tycker jag gått väldigt ojämnt om den inte gått på alla.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Men om nu vevaxeltrigger sitter fel,blir den inte sur då eller är det därför den avgassmäller så kopiöst lite då och då när man gör startförsök?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Steve »

Har du några triggervarningar i sprutet? Lär ju gå göra en triggerlog också på nåt sätt(en googling säger under Log/Scope)
Har du provat att strobba tändningen så den stämmer?
Fördelare eller flera tändspolar?
Får den bränsle? Går ju prova med startgas, men gör den avgasknall så lär det säkert vara tändningsrelaterat
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Triggerlog,ska jag köra på startmotorn då och logga? Tänkte den idén som "Quattro" nämnde här ovanför var bra,men vet ej hur man gör.... Strobba tändningen kan jag göra det fast den inte startar? Det sitter flera tändspolar. Jag tror den får bränsle efter som den avgassmäller så grymt. Tog bort retursoppaslangen efter btren och det sprutade ur där när jag vred på tändningen och pumpen började bygga tryck.

Tack så mycket för alla svar!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av quattro »

Var hittar jag oscilloskopet och vad är bra värden?
Vad menar du vinkel, mot vevaxel vågrätt?
Kan berätta att jag uppmärksammade att vevaxeltriggern inte satt så centrerat mot trigger"hjulet" när jag köpte den men den fungerade ändå då....
När man väl monterat den i en bra placering,justerar man då in den rätt i styrsystemet eller måste man ha ett fäste för trigger som är justerbart?
Kollade igår om det fanns gnista på alla cylindrar och det gjorde det vad jag kunde se.


Jag skulle kanske börjat med att fråga om du kör med fördelare, eller sekventiellt eller wasted spark. Om du kör med fördelare så kolla att den sitter rätt och att den fastdragen så den inte kan vrida sig. Kör sen motorn på startmotorn och kolla med stroboskoplampa att tändningen står rätt. Om fördelaren har kunna vrida sig kan det blivit så att gnistan hoppar fel pga att det inne i fördelarlocket blivit närmare till fel stift när gnistan kommer. Då startar oftast inte motorn utan baktänder och krånglar. Gnistan kan ibland även hoppa till ett fel stift som sitter längre bort pga att tändmotståndet är lägre på ett stift när det inte är kompression i cylindern. Därför är det viktigt hur fördelaren står inställd. Inte bara för att tändpunkten skall bli på rätt vevaxelgrad utan även för att gnistan skall gå till rätt stift.

Stroboskop hittar du i vänstermarginalen, gå in på Primary Trigger. Där har du grunddata för vevaxelsensorn. Tryck på frågetecknet så får du en kort hjälptext till innehållet. Antalet tänder på hjulet. Trigger Edge skall vara falling. Antal cylindrar på motorn. Trigger Angle är hur många grader före TDC som "missing tooth" passerar vevaxelsensorn. Osv. Kolla upp dessa så att allt verkar vettigt. Där finns också en ruta som heter Enable Scope. Läs i hjälptexten. Kryssar du i denna kan du få fram en bild av hur sensorn läser tandhjulet. En viktig punkt är hur väl den detekterar missing tooth.

Om du kör med sekventiellt sprut så bör du ha en Secondary Trigger också, som gör att motorn tänder på rätt kamaxelvarv. Klicka på Secondary Trigger och läs igenom och kolla att inställningarna verkar vettiga. Det går att köra sekventiellt utan kamsynk, då måste rutan Enable sync without camsync vara ikryssad och då kommer motorn bara att starta vid i genomsnitt vartannat startförsök
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av quattro »

Angående lambda så är nog 16-17 som du skrev inte lambda utan AFR AirFuelRatio. Problemet med AFR är att den skall vara olika beroende på vilket bränsle du kör med. Därför är det mycket enklare att kolla lambda istället. Den skall ligga runt 0,95 för att motorn skall gå pålitligt och bra. Sen när den går bra kan du sänka till 1.0 vid på låggas och typ 0,85 vid fullgas. Det finns både AFR och Lambda mätare att klicka upp. Du kan även ha båda samtidigt så ser du skillnaden på dem.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Okok! Supertack för att du orkar svara!

Fördelaren används och det är sekventiellt.

Ja precis AFR och den går på E85.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Skriv svar