Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Steve »

Det sitter flera tändspolar och fördelaren används?

Används den som trigger bara?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av whilliam »

quattro skrev: fre maj 28, 2021 6:10 pm Angående lambda så är nog 16-17 som du skrev inte lambda utan AFR AirFuelRatio. Problemet med AFR är att den skall vara olika beroende på vilket bränsle du kör med. Därför är det mycket enklare att kolla lambda istället. Den skall ligga runt 0,95 för att motorn skall gå pålitligt och bra. Sen när den går bra kan du sänka till 1.0 vid på låggas och typ 0,85 vid fullgas. Det finns både AFR och Lambda mätare att klicka upp. Du kan även ha båda samtidigt så ser du skillnaden på dem.
Här skulle jag vilja flika in att det inte spelar nån roll i dagligt tal om vi använder AFR eller Lambda, anledningen är att de flesta inte programmerar om sin mätare för vilket bränsle som används - resultatet blir att man pratar "bensin AFR" vilket innebär att lambda 1 är lika med AFR 14.7 oavsett vilket bränsle man har i tanken. (i skallen eller i bilens tank :lol: )

Tillbaks till topic så är det viktigt att man säkerställer att INGET har förändrats sedan motorn "fungerade". De saker som Quattro har påpekat är viktiga: Sitter vevtriggern seriöst och stadigt, samma med fördelaren, man får försöka kolla att allt är likadant som när den mappades och när det sist kunde gå att köra den.

Just i sprutet brukar det inte bli några tokigheter (åtminstone inte förrän man själv börjar ändra parametrar) utan det har i 99% av fallen att göra med "kringkomponenter"

Det är naturligt att tolka total misständning och startvägran som att det beror på gnistan men det är nästan lika vanligt att det är bränslet. En mager bränsleblandning ger nästan alltid avgasknallar. Steve föreslog startgas och det är en smart grej (eller att man "snapsar" med lite bensin)
Själv skulle jag valt att testa något sådant i första läget (när man står o tuggar på startmotorn o det bara poffar o smäller) I de flesta fall brukar det ge en tydlig indikation på OM det påverkas med bränslemängden eller inte.

Det skulle kunna vara ett "fall" av defekt vattentempgivare, oftast gör fel på dem så att motorn går för fett men i undantagsfall så kan de även gå magert, detta är inte det första jag tror på men tog upp det bara för att "spåna" lita olika felmöjligheter.
När de funkar som de ska så kan man "rycka" kontakten i stället för att "snapsa" motorn - en bortkopplad tempgivare ger i första läget ett bränsletillskott men kan i nästa stund detekteras av sprutet som "orimligt värde" och då slutar tillskottet (sprutet ställer sig på ett medelvärde som är förprogrammerat vid mappning - "limp home")
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Fördelare används som secondary trigger.
Senast redigerad av Sten den fre maj 28, 2021 9:45 pm, redigerad totalt 1 gånger.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Det är det jag försöker ta reda på ,att inget har förändrats sen den fungerade men det är ju inte lätt. Helst inte när man inte har kunskaper om styrsystem.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Jag tänker lite så här att man gör samma koll som när man gör en nyinstallation av styrsystem,men det kanske är lite att "gå över ån för att hämta vatten"....?!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Steve »

Börja med dom enkla sakerna

Kolla att alla värden på givare verkar rimliga
Triggerlog
Strobba tändning
Osv.
Du lär dyka på ett fel rätt fort

Går ju koppla lös slang/rör som sitter på spjällhuset också till tryckrör eller filter. Kolla kompression, osv
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Lite så jag tänker också,bara det att dom "enkla sakerna" är lite svårt för mig som inte hållit på med styrsystem.... Bara koppla in datorn var ju en utmaning....🤔😉 Nu har jag ju fått många bra tips av er här så det börjar bli dags att prova! Kan jag dra lös alla tändkablar eller koppla ur soppapumpen så jag inte får dom våldsamma avgasmmällarna när jag kör på startmotorn för att kolla "allt"? Så jobbigt att gå in på byta kalsonger hela tiden....😅

Tack för att ni hjälper mig!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Steve »

Koppla ur spridarna är det bästa. Antingen säkring eller ta lös kontakterna på dom

Smäller den så mycket skulle jag börja med trigger iaf

Ett till alternativ är ju om det finns nån krysskil eller nåt på veven som kan gå sönder, eller kamrem
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av super7 »

Jag tycker att många skenar i väg lite mycket med tipsen.... :wink:
Kom igen killen är nybörjare och kanske inte så insatt i allt som många tar för givet.

Tex strobba tändningen, motorn kanske är för modern så att det inte är någon markering
vid remskivan var tex 10-20 grader är. På många motorer finns ingen markering där
utan det är ju nått man för göra själv när motor byggs ihop.

Skulle nån av tempgivarna vara trasig så att default värdet går in så
går den mager om vatten tempen är trasig , luft tempen nästan ingen skillnad.

Den felkälla som gör att det kan gå tokmagert är TPS givaren.
Ett enkelt sätt är att ta hjälp av nån som sprutar in bränsle med en blomspruta
i spjällhuset samtidigt som man försöker starta och då bara öppna spjället lite :lol:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av quattro »

E85 skall gå på AFR runt 11, har jag för mig. Men om det är som William skriver att mätaren "översätter" till bensinvärden så skall den gå på runt 14-14,5 istället. Oavsett så får den alldeles för lite bränsle vid AFR 16. Klickar man upp lambdamätaren så slipper man fundera. Har man både AFR o Lambda uppe samtidigt när motorn går och lambdasonden är uppvärmd så ser man om AFR verkligen visar äkta AFR eller inte. Jag använder en av flikarna i programmet som instrumentpanel. Alla mätare jag är intresserad av har jag lagt där och det är där jag tittar när jag startar. Sen när man vill analysera i detalj kan du se det allra mesta i loggkurvorna.

Om du sparar ner det program som ligger i boxen nu, till din pc och döper det till något du kommer ihåg att det är originalprogrammet, så kan du mixtra hur mycket du vill i ett testprogram. T.ex. kan du prova att öka på bränslet med 10% och även öka kallstartskurvan eller "prime pulse". Prime pulse är som att ge en sup till motorn och enklaste sättet att göra det på. Jag har min på 3,0 ms vid 20 grader, som sjunker till 0 vid 50 grader. Om du använder Prime Pulse så är det praktiskt att sätta "Engine Start - Fuel TPS scale" till 0 vid typ 75% av fullgas och uppåt. Då kan man rensa ur motorn om den inte startat och därför fått för mycket bränsle. I "Parameters" kan du se vad tändningen står på när du kör på startmotorn. Jag har min motor på 0 grader där. Gör att den startar lättare.
Dom här sakerna ser du om du går in under Engine Start i vänstermarginalen.

Men man måste komma ihåg att klicka uppe i vänstra hörnet på en ikon som säger "make tables permanent" annars försvinner ändringarna så fort du stänger av tändningen. Och även om du gör det så ändras inte ditt grundprogram utan det program du har i boxen sparas ner i en folder som döps till Quick Save i din pc. Enda sättet att spara ändringar i grundprogrammet du använder är under File "Save project as..."
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av quattro »

Ser att du fått många bra tips. Men kör INTE runt motorn med tändkablarna bortkopplade från stiften det kan skada både sprut och spolar.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Steve »

Ser att flera skriver att den får för lite bränsle, men hur ofta händer det att den går så magert att den smäller så man blir rädd?

Har den ingen TDC-punkt så är det utan tvekan en grej att fixa och kolla på den. Vem installerar ens ett sprut på en sån motor utan att ha det?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Tack Super 7,som sagt nybörjare på detta.Förresten så fyllde "killen" 50år i fjol....😉 Lite förtydligande,är nybörjare på styrsystemen men har väl rätt bra grundkunskaper,mekat i 30+år men då mest förgasmotorer. Snöskotrar allra mest.

Kanske bra med lite info om motorn:

Ford Cologne, alltså en stötstångs gjutjärns V6.

Skogenracing har byggt många sådana här och den här kommer även därifrån,tror den har högst uppmätt effekt av denna motortyp.

Jag skulle vilja börja med att kolla triggergivaren på veven och basicgrejor först inte gärna börja ändra i styrsystemet är m det inte är absolut nödvändigt för felsökning.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av quattro »

TPS-givaren som Super7 skriver om har en egen mätare. Klickar du upp den och gasar med tändningen på så ser du värdena från TPS-givaren. Du kan också se dem i loggen, eller i Fuelmappen där den visas som ett rött streck tvärs över mappen. Följer inte värdena med när du rör på gasen så är det nåt fel. TPS-givarens känslighet ställer man in under Sensors set-up i vänstermarginalen. Allt går att ställa in - vilket är oerhört praktiskt. Men det gör också att allt går att ställa fel...
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Inlägg av Sten »

Steve skrev: lör maj 29, 2021 8:18 am Ser att flera skriver att den får för lite bränsle, men hur ofta händer det att den går så magert att den smäller så man blir rädd?

Har den ingen TDC-punkt så är det utan tvekan en grej att fixa och kolla på den. Vem installerar ens ett sprut på en sån motor utan att ha det?
Är det jag också funderar på,den borde väl gå lite iallafall om det är sopparelaterat....?

Planen är nu tror jag att få förklarat hur jag kollat triggers?! Både primär (veven) och sekundär (fördelaren).

Är det någon som kan förklara från jag trycker på datorn, alltså guida hela vägen....😉😅
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Skriv svar