Det har att göra med var man vill ha tryckreflektionerna och om man vill ha flera eller bara en tryckreflektion.whilliam skrev: ↑sön jun 13, 2021 9:45 pmJag tror du är inne på undertrycket i grenrör här och jag har en fråga jag tror jag aldrig konfronterat er med (kanske mest Erland) :
OM nu inte ejektorverkan har nån betydelse i en kollektor (det enda som är intressant är under/övertryckspuls) varför bygger man som man gör? Varför inte bara ha separata rör för varje cylinder?
På en kompressormatad motor utan ljudkrav kör man Zoomies.1 rör per cylinder.
Kompressorns tryckskillnad gör att den tömmer bra ändå.
Moto GP har kört separata rör med megafon och motkon, fungerar utmärkt men tar mycket plats på en bil.
Motkonen räddar lågvarv och megafonen ger en underrycksvåg under lång tid. Ett rakt rör hade bara fungerat på ett varvtal.
Om man ska få plats med avgassystemet i en bil så blir det lite jobbigt med 4 rör eller 6 eller 8.
Då använder man en kollektor istället.
Men om kollektorn är 2,5" och röret efter den är 2,5" ända till bilens bakände så har man i princip 4 separata rör och kollektorn
är den enda atmosfären som ger en reflektion av någon styrka.
Reflektionens amplitud, styrka beror på areaförhållandet mellan ingående och utgående rör.
6:1 i areaökning sägs ge full reflektion.
Det räknas ut så här om man har 4 st 40mm:s rör in i en kollektor som är 60mm.
(40 i kvadrat X 3 + 60 i kvadrat) / 40 i kvadrat = 5,25
Om man vill ha mer än 1 reflektion så kan man steppa rören, köra megafoner, köra 4-2-1 rör osv.
Alla rören kommer att få störningar på vissa varvtal, 4-2-1 rören får dippen på lägst varvtal så man kan köra över det varvtalet.
Man kan även synka tryck och undertrycksvågor så att de tar ut varandra men cylindrar kommer alltid att störa varandra på vissa varvtal.
Det försvinner helt med separata rör och därför har man det på vissa MGP cyklar.
Alla areaförändringar i tryckvågens väg genom systemet och ut i atmosfären kommer att ge reflektioner.
Erland