Mottryck i fullängds avgassystem med turbo
Mottryck i fullängds avgassystem med turbo
I avgassystemet vill man ju inte ha mottryck på en turbo bil, MEN är det ens möjligt att komma ner nära noll på en bil med motorn fram och avgas hela vägen samt där även wastegate avgaserna går i avgassystemet?
Jag har byggt om mitt system och kapat mottrycket rejält och ligger nu på detta mätt i slutet på downpipe:
tomgång 2Kpa
6000rpm 7Kpa (innan 20Kpa)
7000rpm 10Kpa (innan 30Kpa)
8000rpm 11Kpa (innan 40Kpa)
Detta vid ca 1.5bar laddtryck på en biturbo V8
Är detta bra eller bör det gå att få ännu lägre?
Kanske går att få dit avgasspjäll under bilen för att släppa ut sista trycket, men är det värt det?
är 10Kpa ett problem?
Eller är det kanske mycket bra och kanske det lägsta man får räkna med att komma ned till i ett långt tätt friflödes avgassystem?
Jag har byggt om mitt system och kapat mottrycket rejält och ligger nu på detta mätt i slutet på downpipe:
tomgång 2Kpa
6000rpm 7Kpa (innan 20Kpa)
7000rpm 10Kpa (innan 30Kpa)
8000rpm 11Kpa (innan 40Kpa)
Detta vid ca 1.5bar laddtryck på en biturbo V8
Är detta bra eller bör det gå att få ännu lägre?
Kanske går att få dit avgasspjäll under bilen för att släppa ut sista trycket, men är det värt det?
är 10Kpa ett problem?
Eller är det kanske mycket bra och kanske det lägsta man får räkna med att komma ned till i ett långt tätt friflödes avgassystem?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo
0.1 bar avgasystems mottryck är nog tillräckligt bra i många fall . bra jobbat. vad har du före turbon? kanske fins mer at jobba med där?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo
Fast före turbon är ju lite svårare att påverka, enda är väl att byta turbo eller avgashus?
Mäter på olika ställen i vänster mot höger grenrör så vet ej vilken man ska lita på.
6000rpm 1.50bar boost, vä= 1.62bar hö= 1.46bar
7000rpm 1.68bar boost, vä= 2.43bar hö= 2.10bar
8000rpm 1.70bar boost, vä= 2.90bar hö= 2.50bar
Mäter på olika ställen i vänster mot höger grenrör så vet ej vilken man ska lita på.
6000rpm 1.50bar boost, vä= 1.62bar hö= 1.46bar
7000rpm 1.68bar boost, vä= 2.43bar hö= 2.10bar
8000rpm 1.70bar boost, vä= 2.90bar hö= 2.50bar
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo
Man ska försöka gå ut från turbon med turbinens storlek fast det blir ju turbinhusets.
Sen kona upp till avgassystemets mått.
En enorm downpipe bygger mottryck och gör att man tappar en hel del effekt.
Erland
Sen kona upp till avgassystemets mått.
En enorm downpipe bygger mottryck och gör att man tappar en hel del effekt.
Erland
Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo
Vad menar du med ENORM downpipe? menar du om man bygger FÖR stort?Erland Cox skrev: ↑tor jul 01, 2021 5:09 pm Man ska försöka gå ut från turbon med turbinens storlek fast det blir ju turbinhusets.
Sen kona upp till avgassystemets mått.
En enorm downpipe bygger mottryck och gör att man tappar en hel del effekt.
Erland
Nu har jag samma mått direkt ur turbon som har v-bands fläns, men en liten böj för att det är trångt, sen direkt en kona upp till en halvtum ännu större dimension som sedan hela systemet har.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo
En kund till mig bytte bil och fick mer plats. De satte en 3,5" downpipe direkt från turbon.
Att göra om downpipen så att den var mindre mot turbon och sen konade upp långsamt tog effekten från 530 till 600 hästar.
Erland
Att göra om downpipen så att den var mindre mot turbon och sen konade upp långsamt tog effekten från 530 till 600 hästar.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo
Inget nytt under solen Erland, mest förvånande att inte alla gör så.
Mest knepiga jag anser folk gör är att gå ned i diam på avgasröret efter downpipen med tanken att det kallnat så gaserna inte behöver lika volym längre.
DET bygger mottryck om nåt, bättre då hålla samma diam som avgasröret, på downpipen.
Här är ett exempel på en riktig mottrycksfälla:
Först 3.5" sen kat, ned till 3" för att kona ihop det på slutet till bilens originalsystem.
Mest knepiga jag anser folk gör är att gå ned i diam på avgasröret efter downpipen med tanken att det kallnat så gaserna inte behöver lika volym längre.
DET bygger mottryck om nåt, bättre då hålla samma diam som avgasröret, på downpipen.
Här är ett exempel på en riktig mottrycksfälla:
Först 3.5" sen kat, ned till 3" för att kona ihop det på slutet till bilens originalsystem.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo
Jag förstår, MEN tycker du alltså att jag fortfarande har för högt mottryck och tror att något kanske är fel byggt?Erland Cox skrev: ↑tor jul 01, 2021 11:19 pm En kund till mig bytte bil och fick mer plats. De satte en 3,5" downpipe direkt från turbon.
Att göra om downpipen så att den var mindre mot turbon och sen konade upp långsamt tog effekten från 530 till 600 hästar.
Erland
Mottryck mätt i slutet av downpipe:
tomgång 2Kpa
6000rpm 7Kpa
7000rpm 10Kpa
8000rpm 11Kpa
Laddtryck:
6k = 1.5bar boost, 8k = 1,7bar boost
Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo
Lär vara svårt att få nämnvärt bättre på ett avgasystem med full längd
Sen vad dom 0,1 baren gör i effekt kan du ju bara få ett exakt svar på om du provar utan avgas, men troligen försumbart
Sen vad dom 0,1 baren gör i effekt kan du ju bara få ett exakt svar på om du provar utan avgas, men troligen försumbart
Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo
Ja det tror jag också, kollar jag nu på lägsta laddtrycket med 0.6bar så ligger jag ändå där på 7-8Kpa i avgassystemet.
Är det så Erland att det du skriver bara är allmänna råd vid bygge av avgassystem och inte har något med mitt bygge eller uppmäta värden att göra?
Är det så Erland att det du skriver bara är allmänna råd vid bygge av avgassystem och inte har något med mitt bygge eller uppmäta värden att göra?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo
Det finns en del att jobba med utan att byta ut nått i turbon faktiskt.BiTurbo skrev: ↑tor jul 01, 2021 4:03 pm Fast före turbon är ju lite svårare att påverka, enda är väl att byta turbo eller avgashus?
Mäter på olika ställen i vänster mot höger grenrör så vet ej vilken man ska lita på.
6000rpm 1.50bar boost, vä= 1.62bar hö= 1.46bar
7000rpm 1.68bar boost, vä= 2.43bar hö= 2.10bar
8000rpm 1.70bar boost, vä= 2.90bar hö= 2.50bar
1 först minsta lilla lekage i turbosystemet ökar avgasmotorycket så provtryck systemt och jaga små lekage.
2 sen tryckfall i luftfilter och slangar och rör på sugsidn turbon gör att turbon får jobba hårdare.
3 tryckfall i laddluft kylaren och speciallt gavlarna på dem fins det alltid nått att jobba på (test gäna i flödesbänk om det fins i närheten?)
fins fler grejor också men dessa är ganska enkla att börja med om man är intreserad av att optimera sitt turbo system som du värkar va
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo
Att ha trängre efter katten är jätte fel! avgastempen stiger ju efter katten förutsatt att den funkar korrekt. man ser ofta att folk som hänvisar till att avgaserna svalnar och därför kan gå ned i dimension(jag vet inte om det stämmer eller ej, det känns ju inte helt orimligt) ofta kör en grov downpipe/främre rör fram tills katt och går ner där efter. såg det senast på ett ferrita avgassystem jag reperarede åt en vän(detta var 2x 3tum till 2 sportkattar och sedan 2x2.5tum, 2x2.5tum räcker säkerligen för drygt 400hk).Kadett4wd skrev: ↑fre jul 02, 2021 7:08 am Inget nytt under solen Erland, mest förvånande att inte alla gör så.
Mest knepiga jag anser folk gör är att gå ned i diam på avgasröret efter downpipen med tanken att det kallnat så gaserna inte behöver lika volym längre.
DET bygger mottryck om nåt, bättre då hålla samma diam som avgasröret, på downpipen.
Här är ett exempel på en riktig mottrycksfälla:
Först 3.5" sen kat, ned till 3" för att kona ihop det på slutet till bilens originalsystem.
mvh! Jonathan Hall
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo
argumentet till varför man ska ha grovt direkt efter turbon är från flera gamla böcker där det står att gaserna tar upp stor plats de gaserna fortfarande snurrar mycket sen efter 80-100cm då gaserna mer flödar som vanligt så kan man gå ned...
jag har tidigare byggt så på bland annat min gula 142 den hade 4"rör ca 5cm efter turbin med utgång på ca 70mm på Bw turbon men skulle jag byggt om det hade jag nog nöjt mig med 3" och en större radie som då ryms. jag tror långa fina böjar är viktigare för flödet än anaconda likande avgasrör med tvära ful böjar.
jag har tidigare byggt så på bland annat min gula 142 den hade 4"rör ca 5cm efter turbin med utgång på ca 70mm på Bw turbon men skulle jag byggt om det hade jag nog nöjt mig med 3" och en större radie som då ryms. jag tror långa fina böjar är viktigare för flödet än anaconda likande avgasrör med tvära ful böjar.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2780
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo
Just på orginalbilar verkar det vanligt med en 90 graders böj eller mer direkt efter turbo då kanske en 3 tums mottrycksfälla är bättre än orginalets. Bilden ovan har lite mer att tänka på. Utrymme ,besiktning och ett styrsystem som inte ska tända en motorlampa.
Niklas