Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Diskussioner för erfaret folk
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av BiTurbo »

I avgassystemet vill man ju inte ha mottryck på en turbo bil, MEN är det ens möjligt att komma ner nära noll på en bil med motorn fram och avgas hela vägen samt där även wastegate avgaserna går i avgassystemet?

Jag har byggt om mitt system och kapat mottrycket rejält och ligger nu på detta mätt i slutet på downpipe:
tomgång 2Kpa
6000rpm 7Kpa (innan 20Kpa)
7000rpm 10Kpa (innan 30Kpa)
8000rpm 11Kpa (innan 40Kpa)

Detta vid ca 1.5bar laddtryck på en biturbo V8

Är detta bra eller bör det gå att få ännu lägre?

Kanske går att få dit avgasspjäll under bilen för att släppa ut sista trycket, men är det värt det?

är 10Kpa ett problem?
Eller är det kanske mycket bra och kanske det lägsta man får räkna med att komma ned till i ett långt tätt friflödes avgassystem?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

0.1 bar avgasystems mottryck är nog tillräckligt bra i många fall . bra jobbat. vad har du före turbon? kanske fins mer at jobba med där?

mvh jens
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av BiTurbo »

Fast före turbon är ju lite svårare att påverka, enda är väl att byta turbo eller avgashus?

Mäter på olika ställen i vänster mot höger grenrör så vet ej vilken man ska lita på.

6000rpm 1.50bar boost, vä= 1.62bar hö= 1.46bar
7000rpm 1.68bar boost, vä= 2.43bar hö= 2.10bar
8000rpm 1.70bar boost, vä= 2.90bar hö= 2.50bar
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av Erland Cox »

Man ska försöka gå ut från turbon med turbinens storlek fast det blir ju turbinhusets.
Sen kona upp till avgassystemets mått.
En enorm downpipe bygger mottryck och gör att man tappar en hel del effekt.

Erland
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av BiTurbo »

Erland Cox skrev: tor jul 01, 2021 5:09 pm Man ska försöka gå ut från turbon med turbinens storlek fast det blir ju turbinhusets.
Sen kona upp till avgassystemets mått.
En enorm downpipe bygger mottryck och gör att man tappar en hel del effekt.

Erland
Vad menar du med ENORM downpipe? menar du om man bygger FÖR stort?

Nu har jag samma mått direkt ur turbon som har v-bands fläns, men en liten böj för att det är trångt, sen direkt en kona upp till en halvtum ännu större dimension som sedan hela systemet har.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av Erland Cox »

En kund till mig bytte bil och fick mer plats. De satte en 3,5" downpipe direkt från turbon.
Att göra om downpipen så att den var mindre mot turbon och sen konade upp långsamt tog effekten från 530 till 600 hästar.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Inget nytt under solen Erland, mest förvånande att inte alla gör så.
Mest knepiga jag anser folk gör är att gå ned i diam på avgasröret efter downpipen med tanken att det kallnat så gaserna inte behöver lika volym längre.
DET bygger mottryck om nåt, bättre då hålla samma diam som avgasröret, på downpipen.

Här är ett exempel på en riktig mottrycksfälla:
Bild

Först 3.5" sen kat, ned till 3" för att kona ihop det på slutet till bilens originalsystem.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av BiTurbo »

Erland Cox skrev: tor jul 01, 2021 11:19 pm En kund till mig bytte bil och fick mer plats. De satte en 3,5" downpipe direkt från turbon.
Att göra om downpipen så att den var mindre mot turbon och sen konade upp långsamt tog effekten från 530 till 600 hästar.

Erland
Jag förstår, MEN tycker du alltså att jag fortfarande har för högt mottryck och tror att något kanske är fel byggt?

Mottryck mätt i slutet av downpipe:
tomgång 2Kpa
6000rpm 7Kpa
7000rpm 10Kpa
8000rpm 11Kpa

Laddtryck:
6k = 1.5bar boost, 8k = 1,7bar boost
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av Steve »

Lär vara svårt att få nämnvärt bättre på ett avgasystem med full längd

Sen vad dom 0,1 baren gör i effekt kan du ju bara få ett exakt svar på om du provar utan avgas, men troligen försumbart
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av BiTurbo »

Ja det tror jag också, kollar jag nu på lägsta laddtrycket med 0.6bar så ligger jag ändå där på 7-8Kpa i avgassystemet.

Är det så Erland att det du skriver bara är allmänna råd vid bygge av avgassystem och inte har något med mitt bygge eller uppmäta värden att göra?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

BiTurbo skrev: tor jul 01, 2021 4:03 pm Fast före turbon är ju lite svårare att påverka, enda är väl att byta turbo eller avgashus?

Mäter på olika ställen i vänster mot höger grenrör så vet ej vilken man ska lita på.

6000rpm 1.50bar boost, vä= 1.62bar hö= 1.46bar
7000rpm 1.68bar boost, vä= 2.43bar hö= 2.10bar
8000rpm 1.70bar boost, vä= 2.90bar hö= 2.50bar
Det finns en del att jobba med utan att byta ut nått i turbon faktiskt.

1 först minsta lilla lekage i turbosystemet ökar avgasmotorycket så provtryck systemt och jaga små lekage.

2 sen tryckfall i luftfilter och slangar och rör på sugsidn turbon gör att turbon får jobba hårdare.

3 tryckfall i laddluft kylaren och speciallt gavlarna på dem fins det alltid nått att jobba på (test gäna i flödesbänk om det fins i närheten?)

fins fler grejor också men dessa är ganska enkla att börja med om man är intreserad av att optimera sitt turbo system som du värkar va :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av jompazx »

Kadett4wd skrev: fre jul 02, 2021 7:08 am Inget nytt under solen Erland, mest förvånande att inte alla gör så.
Mest knepiga jag anser folk gör är att gå ned i diam på avgasröret efter downpipen med tanken att det kallnat så gaserna inte behöver lika volym längre.
DET bygger mottryck om nåt, bättre då hålla samma diam som avgasröret, på downpipen.

Här är ett exempel på en riktig mottrycksfälla:
Bild

Först 3.5" sen kat, ned till 3" för att kona ihop det på slutet till bilens originalsystem.
Att ha trängre efter katten är jätte fel! avgastempen stiger ju efter katten förutsatt att den funkar korrekt. man ser ofta att folk som hänvisar till att avgaserna svalnar och därför kan gå ned i dimension(jag vet inte om det stämmer eller ej, det känns ju inte helt orimligt) ofta kör en grov downpipe/främre rör fram tills katt och går ner där efter. såg det senast på ett ferrita avgassystem jag reperarede åt en vän(detta var 2x 3tum till 2 sportkattar och sedan 2x2.5tum, 2x2.5tum räcker säkerligen för drygt 400hk).
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

argumentet till varför man ska ha grovt direkt efter turbon är från flera gamla böcker där det står att gaserna tar upp stor plats de gaserna fortfarande snurrar mycket sen efter 80-100cm då gaserna mer flödar som vanligt så kan man gå ned...

jag har tidigare byggt så på bland annat min gula 142 den hade 4"rör ca 5cm efter turbin med utgång på ca 70mm på Bw turbon men skulle jag byggt om det hade jag nog nöjt mig med 3" och en större radie som då ryms. jag tror långa fina böjar är viktigare för flödet än anaconda likande avgasrör med tvära ful böjar.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av nkro »

Just på orginalbilar verkar det vanligt med en 90 graders böj eller mer direkt efter turbo då kanske en 3 tums mottrycksfälla är bättre än orginalets. Bilden ovan har lite mer att tänka på. Utrymme ,besiktning och ett styrsystem som inte ska tända en motorlampa.
Niklas
Skriv svar