låt oss snacka om "power management"

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Kadett4wd »

Teslan lär ju vara momentbegränsad, annars skulle den snäppa av hjulbultarna tammejfan *S*
Och säg du har 60hk tillgängligt vid första centimetern rull på hjulen så är det oerhört mycket vrid ändå, som sedan kan fasas upp med oerhörd kontroll.

Och Elbilar är nåt som bevisar min tankegång kring hästkrafter är fortfarande bara resultatet av vad som nyss hänt.
Vridmomentet är det som förflyttar grejerna.

I alla bränslebilar/motorcyklar oavsett, så har man alltid största G-krafterna vid acceleration vid vridmax.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Erland Cox »

Vid vridmax har man mest hästar per varv men vridmoment är en statisk kraft.
Hästkrafterna berättar hur du utnyttjar vridmomentet per tidsenhet.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Kadett4wd »

Nej Erland.. läs ordet om och om igen, VRIDmoment VRID-moment VRIDMOMENT,, du pratar om moment.

http://www.ordlista.se/ordbok/vridmoment
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av fredde_vit_pv »

Erland Cox skrev: mån aug 30, 2021 4:27 pm Vid vridmax har man mest hästar per varv men vridmoment är en statisk kraft.
Hästkrafterna berättar hur du utnyttjar vridmomentet per tidsenhet.

Erland
+1
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Erland Cox »

En gång för länge sen var den här diskussionen uppe på speedtalk och blev hur lång som helst.
Vridmoment beskriver ett arbete, hur stor vikt som kan förflyttas men det säger inget om hastigheten som vikten flyttas med:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fysikaliskt_arbete

Effekten berättar däremot vilket arbete som kan utföras under en viss tidsrymd:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Effekt

Erland
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av psa »

Max Vridmoment = Ungefär vid max fångad luftmängd i cylinder vid en förbränning.
Max Hästkrafter = Ungefär vid max fångad luftmängd över en uppmätt tid.
Termodynamikens lagar borde gälla även här, om vi inte skickar ut all energin i avgassystem eller kylsystem vid ökat varvtal/hk, så borde ökad mängd energi skickas genom drivlinan.
Vart skulle den annars ta vägen? :)

Ursprunglig beräkning baserades ju på vikt/tid/distans = hk/energi, med dagens hastighet får vi ju beräkna aerodynamik etc också.

hp.JPG
hp.JPG (65.35 KiB) Visad 770 gånger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Jens Gustavsson »

motorns hk och vrid är har vi snackat 100 gånger om haha!

vridet på däcket är annars vad som gör G kraften eller vad den teoretiska max G kraften blir iallafall det är vi väll överäns om? men behövs hk för att ta sig till mål på en viss tid.

lätt (behövs inte mycket hk) att få en massa bakhjuls vrid då man står still eller nästan still men i 190 km/t så går det åt mycket effekt (hk) för att få bra vrid på bakhjulet och G kraft. därför man behöver ha kontroll över effekten på en dragrace repa om den ska bli en bra repa iallafall.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Erland Cox »

Läs länkarna jag la in ovan Jens.

Erland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av jompazx »

Asså dessa diskussioner som kommer upp lite då och då kring när i varvtalsregistret en bil accelererar som mest, är märkliga! jag tycker ingen har riktigt rätt eller fel! kanske bara jag som inte hänger med i resonemangen men jag tycker såhär.

en bil accelererar som mest när maximalt med vrid är på hjulet. annars hade väl bilen inte accelererat mer på 1an än 5an? effekten är ju den samma oavsett växel då skulle den ju accelerera lika mkt på alla växlar eller? så när du sveper genom en växel från 1000-7000 varv så kommer du tryckas tillbaks i sätet som hårdast när du är på maxvrid. det är bara till å ställa upp jämviktsekvationen! hur fort bilen kan accelerera på platt mark är det samma som hur brant backe den kan stå still i, ställer man upp den ekvationen så kommer man snabbt fram till att det är momentet som gäller(om det finns intresse för det så kan jag göra det).
vi kör lite goa SI enheter, det blir mindre bös i matten då(annars är jag inte feg för å använda obskyra enheter i vanliga fall).

F=force=kraft(newton) m=massa(kilo) M=moment(Newtonmeter) a=acceleration(m/s^2) P=effekt(Watt) w=vinkelhastighet(Radianer per sekund) l=längd/sträcka(vilket i detta fallet blir utväxling i växellåda, slutväxel och hjulradie) v=hastighet

här kommer lite algebraisk yoga för den som är lagd åt det hållet.

(1)F=m*a (2)M=F*l => F=M/l F är lika med F så (1) tillsammans med (2) ger (3) m*a=M/l => a=M/(l*m)

vi gör en liten "enhets analys" på (3)an m/s^2=N*m/m*kg (stryker metrarna i högerled) => m/s^2=N/kg (gör N till kg*a=kg*m/s^2) => m/s^2=(kg*m/s^2)/kg (stryker kg i högerledet) => m/s^2=m/s^2 Snyggt! verkar ju stämma detta.

(kuriosa för den som inte är bekant med enhetsanalys: enhetsanalys är ett smutt sätt att se att man gjort rätt i sina algebraiska yoga, det är egentligen inte riktigt sant att göra så med enheterna men det funkar ypperligt i praktiken. det man gör är att man förenklar så långt det går och om du får samma enhet på båda sidor så har du rätt.)

om vi tittar i ekv (3) så ser vi har vi att accelerationen är lika med momentet genom massan och längden, längden är "hävarmen", hävarmen är utväxlingen mellan vevaxel och däckets slitbana, vilket är konstant samt bilens massa är ganska konstant också, så därför beror accelerationen endast på momentet, därför kommer bilen axxa hårdast vid max varv när man sveper genom växeln.

Men det är nu vi kommer till det verkligt intressanta, eftersom vinkelhastighet(eller varvtal för den som föredrar det) och vridmoment är rakt av utbytbara vilket alla här är löjligt bekanta med, så kan man ju öka vridet på hjulet genom att öka varvtalet på motorn om du får lov att kontra utväxling, men då är frågan! när har vi som bäst varvtal och vridmoment? om vi vill maxa vårt vridmoment på hjulet och i förlängningen accelerationen vid EN GIVEN HASTIGHET vill vi ju ha en utväxling som placerar motorn i det varvtal där den både ger maximalt med moment(såklart) och där den ger maximalt med varvtal(eftersom det är via utväxling utbytbart med moment) och denna punkt är max effekt.

här kommer den kära algebraiska yogan för den som gillar sånt(vilket jag inte gör så det sitter kanske inte 100% i huvudet så kanske blir fel här nånstans, men som Bert brukar säga "det man inte hittar i huvudet får man dra ur RÖVEN!" så det borde ju gå)

(4) P=F*v (5)P=M*w om vi slår ihop (4) å (5) så får vi ekv(6) F*v=M*w => F=(M*w)/v denna kan vi slå ihop med ekv (1) från förra yoga passet och få följande (7) ma=(M*w)/v => a=(M*w)/(v*m) förenklar till (8) a=P/(v*m)

(här kan man också göra enhetsanalysen om man vill dubbelkolla, jag pallar inte nu, det är sent jag vill komma till poängen, om ni misstror mig gör det själva)

om vi nu kollar på ekv(8) så ser vi att accerationen är lika med effekten genom hastigheten och massan, alltså är det maxeffekten som ger kraftigast acceleration.

om vi nu jämför ekv(3) och ekv(8) så har vi (3) a=M/(l*m) (8) a=P/(v*m) så är skillnaden om om vi har utväxlingen eller hastigheten som konstant så att säga att man accelererar snabbast vid vridmax eller effektmax är fel om man inte anger villkoret som är vid en given utväxling eller vid en given hastighet. vad detta blir i praktiken är att om du har en variator så bör den lägga varvet på effektmax och inte vridmax eller växla din stegade låda så du håller dig så mkt som möjligt kring effekt max och inte vridmax.

detta blev betydligt längre än jag tänkt, fattar om ingen pallar läsa det. skälet till att det blev långt är att jag försökte både få med det matematiska för de som är lagda åt det hållet samt få med lite mer verbalförklaring för de som inte är så vana vid algebraiskt yoga samt verbalförklaring av matten så man kan lära sig lite algebraisk yoga. som sagt detta drogs ur ändan en måndagsnatt, jag har säkert gjort fel nånstans.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Kadett4wd »

Man har en roterande axel(statisk på 1000rpm som exempel) med specifik inertia(motstånd), att öka varvtalet till 2000rpm på denna axel behöver vi applicera vridmoment på den.
Och ju mer vridmoment vi överför desto snabbare accelererar axeln.
Sen kommer resultatet, hur snabbt accelererade axeln?
DET är effekten av vårat arbete.

Alla som äger en bromsbänk bör ju förstå detta ;)

Vi får på intet vis börja jämföra mot en stillastående kropp som knuffas i rörelse.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av jompazx »

Kadett4wd skrev: tis aug 31, 2021 6:59 am Man har en roterande axel(statisk på 1000rpm som exempel) med specifik inertia(motstånd), att öka varvtalet till 2000rpm på denna axel behöver vi applicera vridmoment på den.
Och ju mer vridmoment vi överför desto snabbare accelererar axeln.
Sen kommer resultatet, hur snabbt accelererade axeln?
DET är effekten av vårat arbete.

Alla som äger en bromsbänk bör ju förstå detta ;)

Vi får på intet vis börja jämföra mot en stillastående kropp som knuffas i rörelse.
detta är sant. dock helt rubbat sätt att se på effekt att säga att det är effekten av arbetet. effekten av arbetet är rörelseenergin.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Kadett4wd »

Kanske det, men det är också ganska rubbat att kalla olika synsätt rubbat om man inte är helt perfekt själv.

Effekten av vårat arbete kan ju visa sig på flera sätt, axeln kanske inte ökade i varv efter förväntan men det kom svett i pannan, det blir ju då en annan effekt liksom, en förlorad effekt kan sägas.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Steve »

trainn.jpg
trainn.jpg (22.17 KiB) Visad 656 gånger
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja det vart väldigt teoretiskt och prata gärna vidare men ni som har tunat lite race bilar kom gärna med lite mer praktiska metoder och tuningar ni gör för att få en snabb repa. jag ska skriva en del 2 sen om vad jag ska jobba vidare i men kul att höra vad andra gör också :thumbright:
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av jompazx »

Kadett4wd skrev: tis aug 31, 2021 4:20 pm Kanske det, men det är också ganska rubbat att kalla olika synsätt rubbat om man inte är helt perfekt själv.

Effekten av vårat arbete kan ju visa sig på flera sätt, axeln kanske inte ökade i varv efter förväntan men det kom svett i pannan, det blir ju då en annan effekt liksom, en förlorad effekt kan sägas.
det kanske var lite barskt uttryckt. men jag är lite skeptisk till tolkningar av och synsätt på "grundläggande" mekanik. jag har aldrig sagt att jag är perfekt. jag tillhör utan tvekan de som vet minst om avancerad motortrimmning i detta sällskapet.

du lägger in ganska mycket etymologi i dina tolkningar av begreppen, alltså lägger in vad orden betyder på svenska, inte bara accepterar dem som termer och begrepp inom fysiken. tror det blir förvirrande.
mvh! Jonathan Hall
Skriv svar