överljudshastighet

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: överljudshastighet

Inlägg av Kadett4wd »

Tror nog det är bäst du håller den här teorin för dig själv och börjar porta och bygga maskiner som bevisar din tes.
Ingen kommer nånsin tro dig tills detta händer.

Jag kan hålla med om att gasen kan röra sig fortare än ljudets hastighet på ETT villkor.
OM man pinnar fast hastigheten vid 1236.14km/h(20c) och kallar 1400km/h(taget ur luften) att åka snabbare än ljudets hastighet(man ignorerar att temperaturen är ~900c, och att mach1 då flyttats upp till 2472.85km/h)
Men gör man då detta makabra antagande så är det liksom inte lönt att diskutera ämnet.
I synnerhet inte med asteroider och gevärskulor som exempel.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: överljudshastighet

Inlägg av whilliam »

Du läste nog inte avhandlingen jag länkade till, va?
Du skulle kommentera Larry Widmer också, fast det var länge sen så du kanske glömt :doh:
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: överljudshastighet

Inlägg av JLundin »

Whilliam, hur vore det om du kom med beräkningar som visar att du har rätt, siffror ljuger inte, allt annat blir ju bara svammel..:-)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: överljudshastighet

Inlägg av whilliam »

Janne, jag är usel på att räkna och det brukar gå bra att bolla tankar o idéer ändå - fast allt beror ju på vem man bollar med?
Just avgaskanalens utformning för att "stänga" mot reversering gäller ju främst turbo och då är väl det som tas upp här intressant för din bok?

Varför ska man bevisa en ståndpunkt eller tanke om man bara ska diskutera den? Det måste väl funka att sunt tänkande människor har en diskussion?
Denna tråden startade jag enbart för att vissa inte "erkänner" att hastigheter högre än Mach1 existerar (och det har redan framkommit att det gör det visst)

Erland är den som skriver mest men han verkade inte ha funderat på de höga kvarvarande tryck när avgas öppnar (jag tolkar det som att han blev förvånad när vi kom fram till trycket) Denna tråden: viewtopic.php?p=708150#p708150
Tänker att kvarvarande tryck är enormt viktigt för förmågan att hålla Mach1 i trängsta delen av kanalen. (i avhandlingen nedan nämns 5 Bar och det är ju betydligt lägre än vad jag o Erland "bollar fram" i tråden ovan)

Avhandlingen jag länkade till nyligt, läste du den? (du kanske rent av känner Olle Bodin?) http://kth.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: överljudshastighet

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev: lör sep 11, 2021 11:48 am Men,, luftens densitet sänks även av uppvärmningen något.

Om kulan vore platt i framänden utan någon som helst konisk form så knuffar den molekylerna närmast sig framför sig.
Men eftersom kulan är konisk eller runt formad framtill så deflekteras luften lite kaos-artat mot pipans väggar, och med det värms upp än mer samt då komprimeras hellre än accelererar med kulan.
Försök att tänka sunt, ta med alla fakta som du känner till rörande händelseförloppet. I princip ska man "ta en ytterligare tankerunda" innan man pastear (du brukar faktiskt ha lätt för att se till alla aspekter)

Det du tar upp här förutsätter ju att "nån magisk kraft" skjuter kulan framåt - men så är inte fallet - det är ett tryck bakom kulan som skjuter på och det trycket läcker bredvid kulan ungefär lika mycket (eller mera) som luften (framför kulan) försöker "stanna kvar" i pipan.

Jag tog upp varianten med kula bara för att ni ska hänga med bättre i resonemanget, det finns ett mellanting mellan kulan och luft/gasmolekylerna och det är hagel.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: överljudshastighet

Inlägg av Kadett4wd »

whilliam skrev: sön sep 12, 2021 9:58 am Du läste nog inte avhandlingen jag länkade till, va?
Du skulle kommentera Larry Widmer också, fast det var länge sen så du kanske glömt :doh:
Eller så kanske jag är ödmjuk och inte kommenterar den karln, har du tänkt på det?
Att ibland ska man bara vara tyst.
Det känns igen allmer som du har punka på ena hjulet på rullstolen, kanske till och med lagerhaveri?
Du snurrar bara runt i cirklar nämligen, vi kommer inte vidare med ditt jamsande.

Talk softly and carry a big stick!


Edit: men du kan väl få en länk och bilda dig en uppfattning om karlns seriösitet.
https://honda-tech.com/forums/general-d ... ll-177357/
Senast redigerad av Kadett4wd den mån sep 13, 2021 6:44 am, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: överljudshastighet

Inlägg av JLundin »

Det var ord och inga visor vad gäller den herrn..:-)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: överljudshastighet

Inlägg av Kadett4wd »

whilliam skrev: sön sep 12, 2021 5:01 pm Försök att tänka sunt, *klipp*
och det trycket läcker bredvid kulan
Jag försöker och jag försöker, men jag låser fast vid att kulan pressas genom pipan med relativt hög presspassning vilket ger avtryck på kulan och man vill ha detta för att inte bränna fast kulan i pipan, men vad vet jag ;)
Man vill ha 'blowby' lika lite där som i en förbränningsmotor.
Då iofs kan du ju få din jetstråle du söker efter :D

Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: överljudshastighet

Inlägg av Erland Cox »

whilliam skrev: sön sep 12, 2021 9:58 am Du läste nog inte avhandlingen jag länkade till, va?
Du skulle kommentera Larry Widmer också, fast det var länge sen så du kanske glömt :doh:
Om du läst på förra sidan så:

whilliam wrote: ↑Fri Sep 10, 2021 12:09 am

Det finns många trimmare genom åren som nämnt supersonic speed i avgaskanaler, kan nämna Larry Widmer som exempel.
Orkar du läsa så finns det svenska avhandlingar, här har du en:
http://kth.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf

Jag kan inte kopiera bilden men den visar en rektangulär kanal med en strypning i botten.
En dålig raketdysa men absolut inte en geometri från en avgaskanal.
Från texten nedan:

Downstream of the separation reattachment point, the flow has subsonic velocity and there are rapidly growing boundary layers on the walls.

Areaökningen efter ventilen i en avgasport är mycket större så om det skulle uppstå transoniskt flöde så är det under en extremt kort tid.
Oavsett så håller spalten ljudets hastighet så inga vågor kan gå baklänges förbi spalten förrän tryckskillnaden har gått under 1,89:1.
Problemet med mottryck uppstår först om avgastrycket är större än trycket i insugningskanalen när insugningsventilen öppnar.
För en 300 graders kam med 108 ILC vid 42 grader före TDC.
Om avgas också har 300 grader och 112 graders ELC så öppnar avgas vid 82 grader före BDC.
Det är 220 grader innan insugningsventilen öppnar och med rätt utformnig på komponenterna så ska avgastrycket då vara lägre än insugstrycket.


44 6. FLOWS UNDER CONSIDERATION


CHAPTER 7
Results and discussion
In this chapter, selected results from Papers 1-6 are presented to give an
overview of the work performed. Please consult Chapters 3, 2 and 6 for back-
ground and case descriptions.
7.1. Transonic channel flow
The transonic flow in a rectangular cross-section channel with a bump (see
Figure 6.1) was realized for several different pressure rations. Qualitative in-
vestigations of the flow field in the tunnel confirm the occurrence of several ex-
pected phenomena observed in the experimental investigations by Bron (2003)
and Sigfrids (2003). Under all conditions tested, a shock system is formed in the
channel as well as a significant separation of the boundary layer downstream
of the shock system. The shock system and separation appearance varies con-
siderably in the range of pressure ratios tested, examples of the instantaneous
and mean flow field at several different outlet pressures are shown in Figure
7.1.
Upstream of the bump, the developing boundary layer is very thin and
is further compressed on the bump upstream of the shock. Downstream of
the separation reattachment point, the flow has subsonic velocity and there
are rapidly growing boundary layers on the walls. Depending on the tunnel
pressure ratio, the shock is either regularly reflected, Mach reflected or not
reflected in the tunnel ceiling.
The shock system and flow field downstream of the shock is unsteady in all
the tested conditions. This basic unsteadiness is self-sustaining i.e. is not forced
by varying boundary conditions and consist of several components. Of special
interest is the low frequency streamwise oscillation of the entire shock system.
In Figure 7.2 an example of the characteristic frequencies of the unsteadiness
is presented as the normalized frequency multiplied power spectral density (see


Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: överljudshastighet

Inlägg av Erland Cox »

Jag satt och bläddrade lite i gamla kopierade papper idag som jag ska hålslå och sätta in i pärmar.
Det var bland annat från nån tråd på Speedtalk där en kille samlat en massa bra kamtrådar.
Harold Brookshire, numera död kamaxeldesigner skrev om möjligheten att hålla trycket lågt i förbränningsrummet genom att stänga avgas långsamt.
Som jag förstår det förlänga överlapp utan att ha för mycket area så att man håller igång flödeshastigheten på insug innan kolvhastigheten tar fart.
Man tappar en massa på att dra igång flöde på insug och sen tappa farten när avgas stänger innan kolven tar över.
Jag ska leta upp tråden, kopiera och lägga den på Sävar, den är riktigt bra.

Erland
Leiffi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön jul 26, 2015 12:31 pm

Re: överljudshastighet

Inlägg av Leiffi »

Darin Morgan says supersonic flow in the engine can only happen when it detonates. https://youtu.be/qhsTQn0uUOQ

Widmer works now at Mast Motorsports and designs Honda cylinder heads.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: överljudshastighet

Inlägg av whilliam »

Either you did not understand the meaning of what Darin Morgan said OR he was lying......
The discussions in this thread already stated that supersonic can occur :thumbright:
And for them who could not listen or WILL not listen because they do not like the truth.

Here is another paper from University of Chalmers https://publications.lib.chalmers.se/re ... 233501.pdf
That says this: (it is all about a Scania diesel and they mention supersonic speed at exhaust)
"The Bernoulli equation is valid only for the incompressible flows or compressible flow in low
Mach number than 0.3. The flow in the exhaust flow can become transonic and supersonic.
The compressible flow divided into regimes according to mach number: Subsonic flow with
mach number between 0.3 to 0.8, Transonic flow with mach number between 0.8 to 1.2. Sonic
flow with mach number 1 , Supersonic flow with mach number 1.2 to 5.0, Hypersonic flow with
mach number 5.0 to 10.0 and High-Hypersonic flow with mach number larger than 10."
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: överljudshastighet

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: mån sep 13, 2021 2:18 pm Jag satt och bläddrade lite i gamla kopierade papper idag som jag ska hålslå och sätta in i pärmar.
Det var bland annat från nån tråd på Speedtalk där en kille samlat en massa bra kamtrådar.
Harold Brookshire, numera död kamaxeldesigner skrev om möjligheten att hålla trycket lågt i förbränningsrummet genom att stänga avgas långsamt.
Som jag förstår det förlänga överlapp utan att ha för mycket area så att man håller igång flödeshastigheten på insug innan kolvhastigheten tar fart.
Man tappar en massa på att dra igång flöde på insug och sen tappa farten när avgas stänger innan kolven tar över.
Jag ska leta upp tråden, kopiera och lägga den på Sävar, den är riktigt bra.

Erland
Fungerar säkert kanon på en sugmotor eller, vid turbo, på ett "smalt" område där turbon har perfekt verkningsgrad. Påminner lite om tankarna med "dåligt" låglyftflöde och lång duration på kammen.

Det jag försöker få fram är i stället tänkt att "hjälpa" turbomotorn i området där turbon spoolar och i området där turbon börjar bottna. Jag ser den stora skillnaden på design av sugmotor och turbomotor ligga i hur man gör med dimensionering av avgaskanal och avgasventil (samt kamloben som styr detta)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: överljudshastighet

Inlägg av whilliam »

@ Patrick - Du har helt rätt med att kulan ska täta i loppet men det blir ändå "blowby" dels p.g.a. ett litet läckage under hela förloppet (absolut tätt blir det aldrig) men också ett större läckage i början och även just när kulan lämnar pipan.

Fast det är ju inte detta jag ville få fram med tråden - den är tänkt att visa hur luftmolekyler faktiskt kan röra sig fortare än ljudhastighet och det blir enklare att förstå detta om det sitter en kula "emellan" energikällan och luftkudden.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: överljudshastighet

Inlägg av whilliam »

JLundin skrev: mån sep 13, 2021 6:38 am Det var ord och inga visor vad gäller den herrn..:-)
Hupp!! Det är väl det minsta man kan säga :lol: Fast Larry har väl varit med o gjort en hel del vettiga jobb förr? Det där ser ju ut som nån som blivit totalt less på honom (han kanske inte fick sin lön?) Nuförtiden håller han väl mest på som "hobby" och då kanske inte lönekuverten blir så feta.....
Låst