överljudshastighet

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: överljudshastighet

Inlägg av Erland Cox »

Det är du som ska svara på frågorna inte jag.
Det är du som påstår att det är sinusvågor, inte jag.
Sinus betyder att det är periodiskt återkommande vågor i en harmonisk svängning.
Man kan ha longitudinella sinusvågor i en fjäder eller en orgelpipa.

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den lör sep 18, 2021 7:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: överljudshastighet

Inlägg av whilliam »

Jag diskuterar ENDAST Physicsclassroom "urklippet" med dig tills jag är övertygad om att du förstått. Be gärna om ursäkt för att du "trampar" på andra fastän det är du själv som inte "hänger med"
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: överljudshastighet

Inlägg av Erland Cox »

Du får tro vad du vill.
Jag kan ju bara förklara vad jag tror men du vill att jag ska förklara det du tror och det kan jag inte.
Du kan aldrig svara på några frågor så det är du som omöjliggör en diskussion.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: överljudshastighet

Inlägg av whilliam »

Erland, du ska förklara vad du ville att jag skulle förstå (när du, spydigt, tyckte att jag skulle "läsa på" i Physicsclassroom) När du förklarat det så tycker jag, du ber om ursäkt för din gamla "klyscha" att "sinusvågor inte kan göra något arbete".

Det står, helt tydligt, om du läser den länken att du har fel. (jag länkade till den för flera år sedan och du länkade nyss)

Din beskrivning av sinusvåg kan man anmärka på, men låt oss anta att det är PRECIS så en sinusvåg är - varför kan den inte utföra ett arbete? (tömma/fylla cylindern)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: överljudshastighet

Inlägg av Erland Cox »

En sinusvåg är en stående våg som går i en riktning.
En annan sinusvåg kan gå i motgående riktning.
En orgel arbetar med en utåtgående stående våg som bildar en ton.
Hur bildas den tonen i orgelpipan?
När har du samma scenario i en motors kanaler?
Orgeln arbetar med ett stabilt flöde medan motorn arbetar med ett ostabilt flöde är min ledtråd.

Det är du som säger att det är sinusvågor i en motors rör, inte jag.
Alltså får du förklara hur de uppstår, hur de tömmer och fyller cylindern under 720 grader.

Jag har oräkneliga gånger visat hur motorns tryckvågor uppstår, hur de reflekterar och hur de tömmer.
Det är min förklaring av min teori, nu får du förklara din teori.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: överljudshastighet

Inlägg av whilliam »

Vägrar du att förstå?
Förstår du detta: Du skrev (spydigt) att jag skulle läsa på här: https://www.physicsclassroom.com/class/ ... ssure-Wave
Berätta vad det var som jag skulle "plugga på" där (jag skulle repetera det om och om igen tills jag fattade)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: överljudshastighet

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: lör sep 18, 2021 8:26 pm En sinusvåg är en stående våg som går i en riktning.


Erland
Du har lätt för att göra kategoriska "statements", det är inte alltid de stämmer så bra och ibland är de helt felaktiga. Eftersom du har en sån översittarattityd som du har så är det bara att be om ursäkt när det blir fel, så som du håller på nu (slingrar dig som "värsta politikern" för att "komma undan") så blir det ju bara värre?
Tror du jag nånsin kommer att glömma den dummaste grej du skrivit, den som gjorde att mitt förtroende för dig rasade totalt (innan dess trodde jag att det bara var på "turboområdet" som du skrev felaktiga saker)

Du skrev: en ljudvåg med sinusform kan inte utföra nåt arbete och du menade då i en motor. Detta vet de flesta som trimmar att det är fel och det bästa är att du erkänner att du skrev/tänkte fel.

Den mening jag citerat nu stämmer inte heller, man skulle kunna säga att en stående våg har en sinusform (är en sinusvåg) men inte att en sinusvåg är en stående våg. För övrigt kan man använda sig av orgelns princip i en motors insug, det har jag nämnt och det kallas Helmholtz. Man kan också använda orgelpipor på 2 takt (avgassystem)

Allt det du nu tar upp med dina teorier och mina teorier är helt ovidkommande i sammanhanget eftersom det rör sig om ditt uttalande och ditt sätt att be mig "lära mig" (för övrigt är nog våra teorier kring motorns gasväxling extremt samstämmiga, utom, möjligen på turbomotorns avgassida)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: överljudshastighet

Inlägg av Erland Cox »

Whilliam, det är uppenbart att vi inte förstår varandra.
Ha du dina teorier med jetstrålar och sinusvågor så har jag mina.
Den stora skillnaden mellan oss är att jag kan förklara hur jag tänker men det kan inte du.

Erland
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: överljudshastighet

Inlägg av Steve »

whilliam skrev: fre sep 17, 2021 9:47 pm Vi kan INTE diskutera vidare
Nej precis, korrekt uppfattat.

Dela era kontaktinformationer med varann innan nån blir avstängd för evigt så slipper vi ta era personliga diskussioner på forumet. Ellerrrr är det kanske så att det inte är lika roligt när inte andra kan läsa när ni försöker överbevisa varandra......
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Låst