Planering av motorbygge

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Kadett4wd »

super7 skrev: fre okt 29, 2021 9:51 am
whilliam skrev: tor okt 28, 2021 3:58 pm Han kanske inte fick fria händer? Eller inte hade tid/lust att ändra spridarplacering - fast, mest troligt, hade han inte erfarenheten som krävs för att leta upp de sista hästarna från effektivare bränsleatomisering.
Så du menar på allvar att nån kapar sönder ett spjällhus och flyttar spridarplaceringen
Nej det vill jag inte tro han menade?
Däremot kan man ju köra dubbla uppsättningar spridare och köra in andra steget lagomt till där du har max fyllnadsgrad(typ 1000rpm tidigare eller så)
Och då inte överdriva spridarstorleken på steg 2 spridarna, mao låta dem gå på hög dutycycle.
Då kan man efterlikna förgasarens sätt att introducera bränslet i luftkolumnen.
Steg 2 spridarna har man bak i tratten, och kör pencilbeam spridare så man inte blöter väggarna i onödan.
Då får bränslet tiden att dra ur värmen ur luftkolumnen och med det höja VE något.

Normalt så har förgasare ett övertag mot insprutning pga detta, men även en annan funktion som insprutning kräver många parametrar för att 'fixa'
Det är att de är något självjusterande mot motorns luftbehov.
En förgasare uppsatt för 200hk på en 1liters motor går hyfsat bra på en 200hk motor på 2liter.

Mvh

Videoexempel:
https://www.youtube.com/watch?v=wWZy6EvGVjU
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Erland Cox »

Jag tror att förgasare och spjällhus tar en hel del effekt, de drar ner flödet rejält.
Ett par Weber 50:or 25-30 CFM, men även bara spjällen i vägen snor effekt.
Jag ska prova ett plenum typ KL:s gjutna fast modifierat och då skulle jag kunna köra med spridare även i plenumet.
Men först bara testa och se vad det gör att få bort allt som bromsar flödet i kanalen och sen se vad singelspjäll gör med körbarheten.

Erland
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Tore Bjerke »

Jeg har kjøpt en BMW 2002 med M10 motor som har gått i historisk racing og som jeg skal kjøre til neste sesong. Denne har Kügelficher med 43 mm giljotin spjeld. Her er det rake vegen inn til ventil uten noe som står i vegen. En skulle tro at det gir mye mer effekt enn en tilsvarende motor med forgasser. Det gjør det ikke. Max 10 hk på de mest høgvarvige motorene. Injectorer står helt ute ved tratt. 30 bar innsprutningstrykk.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Erland Cox »

Hur mycket effekt får man ut ur en sån?

Erland
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Tore Bjerke »

230 HK på en bra motor. Men det får du med 50 mm Weber også.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av super7 »

Erland Cox skrev: tis nov 02, 2021 7:40 pm Jag tror att förgasare och spjällhus tar en hel del effekt, de drar ner flödet rejält.
Ett par Weber 50:or 25-30 CFM, men även bara spjällen i vägen snor effekt.
När min S14 topp flödades gjorde vi ett snabb test
12 mm ventil lyft 265cfm
med 46 mm spjällhus och 46 mm tratt 234 cfm
med 46 mm spjällhus och 48 mm tratt 238 cfm
komplett med plenium 233 cfm

Skillnaden på trattarna är diametern längden är samma
Insugs tratt 46 mm.JPG
Insugs tratt 46 mm.JPG (172.3 KiB) Visad 2111 gånger
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av kolvbult »

intressant,undrar hur mycket insuget drar ner på en ex f1, pro stock,mc motor, och hur stor effektförlust det ger
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Erland Cox »

På Pro Stock ingenting.
Sportcyklar har spjällen relativt långt ut så att diametern är stor mot kanalen.
Men jag har aldrig testat vad dom tar i flöde.
Insug påVolvo topp brukar ge några CFM med 50DCO är minus 25 CFM.
Jag gjorde en 405 topp med 44 ventil, lite tillsnyggad med nytt säte.
205CFM vid 12 mm och 160 CFM med F insuget på.

Erland
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Tore Bjerke »

Hva fikk du av effekt i den Volvo motoren Erland ? Jeg skal gjøre en del testing på M10 motoren i dyno nå i vinter. I dag er det Schrick 336/328 kamaksel i den. Vurderer om jeg skal prøve AGP delt kamaksel for å kunne øke løft til 13-13,5 mm.
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av JE Jr »

Erland testat E-insuget nångång?
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Erland Cox »

Jag har bara kört det på en turbomotor med K-jet och där funkade det bra.
Jag har kört det i flödesbänken med men luftinsläppet underifrån drar ner flödet.
Sätter man spjällhuset i framkant så flödar det riktigt bra.
Men flödesvärdena vet jag inte om jag kan hitta, kan kolla.
Min Volvo 2380cc gav senast 276Nm och 247 hästar vid 6900 varv.
Flyttar verkstan för fullt nu men så fort det är klart ska jag testa mer.
Ett K-jet insug med 4 ports Holley skulle vara kul att testa.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Erland Cox »

Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Tommy Luhr »

Nu har jag läst igenom allt. Min första tanke tidigt i tråden är att det som skrivs här är av ren vikt i guld. Senare, not so much!
Få forumet att leva, det sista jag läst i denna tråden får det att göra motsatsen tycker jag. Var ödmjuk och ta lärdom och lär ut.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av super7 »

Kadett4wd skrev: tis nov 02, 2021 9:40 am
super7 skrev: fre okt 29, 2021 9:51 am
Så du menar på allvar att nån kapar sönder ett spjällhus och flyttar spridarplaceringen
Nej det vill jag inte tro han menade?
Däremot kan man ju köra dubbla uppsättningar spridare och köra in andra steget lagomt till där du har max fyllnadsgrad(typ 1000rpm tidigare eller så)
Och då inte överdriva spridarstorleken på steg 2 spridarna, mao låta dem gå på hög dutycycle.
Då kan man efterlikna förgasarens sätt att introducera bränslet i luftkolumnen.
Steg 2 spridarna har man bak i tratten, och kör pencilbeam spridare så man inte blöter väggarna i onödan.
Då får bränslet tiden att dra ur värmen ur luftkolumnen och med det höja VE något.
Vi lär väl inte få veta vad han menade då han nog är portad lång tid eller för alltid.

Ja det är ju spännande med dubbla spridarrader, det hjälper ju till en hel del.
Dock så tar det ju en hel del tid att mappa till det.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Kadett4wd »

Lite synd han blev portad faktiskt, även om han var bitsk i tonen så höll det forumet vid liv.
Med lite brysk tillsägelse så kanske det kunnat räta upp sig.

Typ, varenda post du är dryg i kommer raderas.
Men det skulle då även gällt precis alla, även guru´s :)

Det har ju laborerats sen länge med spridare bak i tratten och närmare ventilen, så funktionen på detta har nog förfinats en del sen haltech e6 tiden.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar