Planering av motorbygge

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Planering av motorbygge

Inlägg av Erland Cox »

Ni ska bygga en motor.
Hur specar ni delar och dimensioner?
För att förenkla så hittar vi en motor, sätter ett effektmål och skissar och räknar på hur vi kommer dit.
Förslag på motor och effektmål?

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Kadett4wd »

Mercedes M104 750hk
Öppna den inte! ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Erland Cox »

Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Pacman »

Kadett4wd skrev: ons sep 08, 2021 5:30 pm Mercedes M104 750hk
Öppna den inte! ;)
Enkelt. Jag känner EcuMasters agent i Jordanien och han har satt ihop mängder med sådana. Bara hänger på turbo/ic och uppgraderar spridare. Mappbart sprut och upp i bänken. Done!
Den var lite för enkel Patrick!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Pacman »

Eg så kvittar motormodell. Målet för de flesta är att komma över 100 hk/liter och för att nå dit krävs oftast en grovplanering, ett stort inköp av delar, en hel del erfarenhet av motortypens kända svagheter som behöver uppgraderas samt en massa noggrannhet.
Sen kommer beräkningar, arbete, mäta och kontrollera….mer beräkningar osv.

Vi kan väl ta en annan motor än 8v rödblock denna gången. Snälla….
VW 1,8 5v t.ex. Där har vi ju helt olika synsätt på topparna Erland.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Erland Cox »

Visst. Men har du byggt nån sån som sugmotor?
Har nån byggt en sån som sugmotor?
De enda referenser jag har till såna är relativt tama turbobyggen.
Men en motor är en motor och samma regler gäller.

erland
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av super7 »

Pacman skrev: ons sep 08, 2021 9:00 pmVW 1,8 5v t.ex. Där har vi ju helt olika synsätt på topparna Erland.
Dock så är den här på 2.0 liter
https://youtu.be/ib_nBqF0wxw
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Pacman »

Nu när jag läst artikeln du länkat till så inser jag att det nog är enklast att utgå ifrån en 2v-motor, eller möjligen en 4v-motor.

Hur mycket jag än tänker så återkommer rödblocket ändå som det mest sunda valet att experimentera med.
Eller vitmotor. Det finns en outsinlig flora av ämnen att bygga på och de är relativt outvecklade som sugmotorer. Jag hade gärna provat att bygga en 1,6-liters fyra som ett praktiskt experiment att köra i en motordyno.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av whilliam »

VAG motorer verkar vettiga att experimentera med eftersom de har så många varianter/kombinationer.
Rödblock (B230 åtminstone) är den bästa lågprismotorn i mitt tycke - beror på att den håller för höga varvtal med väldigt små modifieringar.

Vitmotor har gett lagerproblem för vissa, är det enkelt löst med bättre crush-fit eller dylikt?

Jag tycker man skall testa en bil med motor som varvar uppåt 10 000 innan man bygger sin "egen värsting" förmodligen "fastnar man" för att kunna göra så när hornen "växer ut" och då är det ju synd om man begränsat sig själv redan på planeringsstadiet.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av psa »

Jag har varit sugen länge på att bygga en vit 4 (sugmotor), men saknar både pengar och bil att stoppa den i.
Men det kunde ju vara kul att se vad för idéer och erfarenheter ni har kring en sån.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Kadett4wd »

Pacman skrev: ons sep 08, 2021 8:57 pm
Kadett4wd skrev: ons sep 08, 2021 5:30 pm Mercedes M104 750hk
Öppna den inte! ;)
Enkelt. Jag känner EcuMasters agent i Jordanien och han har satt ihop mängder med sådana. Bara hänger på turbo/ic och uppgraderar spridare. Mappbart sprut och upp i bänken. Done!
Den var lite för enkel Patrick!
Ja det var lite för enkel straffspark, lite utan målvakt liksom, men kunde inte låta bli =)
Vi kan uppgradera maskin lite då.
Nya stakar och kolvar, säg Carillo,Verdi etc etc och ett Je kolvar eller liknande så är det en 1100-1200hk maskin.
Fortfarande utan att porta toppen och byta kamaxlar, samt skaplig livslängd.
Jag vill påstå de är MINST lika robusta som en 2jz.

Se över toppen så den är fräsch, riktplana samt toppdecka blocket.
En MLS packning och ARP bult.

Utvändigt, byt insug från plastinsuget, bygg eget eller ta äldre modell(finns i aluminium)
[IMG]https://cdn11.bigcommerce.com/s-ne2mleh ... mbypass=on[/IMG}

Fint grenrör och twinentry turbo.

Vill man ha lite mer bottendrag kan man ta dieselvevaxeln eller (3.6 veven, ska vara samma vev) så slipper man varva så förbenat för att få fjong på den.(man får anpassa kolv eller vevstake för detta)
AMG 3.6 motorn har lite vassare insugskam man kan köra om man vill.

Börjar man bygga på en 3.6motor kan man till och med slippa byta kolvar, de är riktigt fina oem i dem.(smidda mahle 'slipper' kolvar)
Senast redigerad av Kadett4wd den tor sep 09, 2021 4:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Kadett4wd »

Annars är ju AMG´s M156/M159 juvel att bygga på, 6,2l volym
Den har ju vunnit priser för bästa v8 samt är vad jag vet vassaste sugmotorn hittils oem monterad i en icke supersportbil.
M159 är dock monterad i SLS blackseries och då på 631hk std(6.2l motorvolym)
Topparna flödar lite lite över 390cfm oem på insug.
Och med små manövrar ganska lätt tar sig upp mot 430cfm
De har 11.3-1 i komp original

Det blir ju relativt enkelt en 800hk sugmotor med nytt insug, bra headers och kamaxlar.
Kolvarna ska kunna ta effekten vad jag läst, men stakarna bör bytas om man ska varva över 7500rpm längre stunder, de har varvstopp oem på 7200rpm.

Den här killen har bromsat i dagsläget en bit över 780hk med relativt milda kamaxlar:
https://www.instagram.com/dkjenis/
Finns videoklipp där på instagram.

Med de moddar som min ska få, ska den kunna ta sig mot 610-620hk med rätt mappning.
Jag har headers(de bästa man kan köpa, Tri-Y) racekattar(100cell) samt mer friflödande avgas(med ett försök till tunad längd på kollektorerna), 82mm spjällhus(monteras just nu), mer friflödande luftfiltersystem(monteras just nu)
I dagsläget har den runt 580hk(bromsad 569hk med sämre grenrör och oem avgasrör)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Erland Cox »

För att kunna göra beräkningar så ska det ju vara en motor som man har lite mått på.
Audimotorn tycker jag är stor så det räcker och blir över i kanalerna men Patrik vill förstora.
Det finns ofta massor att porta i stora toppar när det gäller omformning särskilt där gjutet övergår till bearbetat.
Men man ska låta bli att portförstora.
Var det någon som läste back to basics?

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Kadett4wd »

Audi 1.8t (även volkswagen) har ju olika toppar, en small port och en bigport.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Erland Cox »

Ja precis. jag portade nyligen den stora och den var överstor för applikationen.
har ingen liten att jämföra med.

Erland.
Skriv svar