super7 skrev: ↑sön okt 24, 2021 12:20 pm
whilliam skrev: ↑lör okt 23, 2021 12:42 pm
@super7 detta gäller din kommentar också, jag skrev som jag gjorde för att förtydliga skillnaden vid plenum/flerspjäll men det är fortfarande så att jag anser att man kan ha bra spridare + bra placering och kan få ett superfint resultat med enbart spridare "långt bort". De största fördelarna som ges av att ha även en rad med spridare nära ventilen är just avgaser/kallstarter/tomgångsegenskaper - alltså inte sådant som påverkar vid "raceläge"
Nu är ju dessa bilar byggd i slutet på 90 talet, och det värsta som fanns då. Du tror inte att dom försökte att göra insuget med 1 spridarrad men inte fick det resultat dom önskade...?
Kallstarter...har du sett nått fabriksteam starta en kall bil?
Raceläge? Komma mot ett vägbyte och bromsa på sig... nästan motorstopp då får det inte tveka
Jag tror inte de testade med en spridarrad, det finns ingen anledning för dem att experimentera med sånt när det är enklare att följa traditionella mönster. Som jag skrev så finns det fördelar för maxeffekt också att ha fler utsläppspunkter för bränslet.
På 90-talet användes, ibland, väldigt usla spridare, även på de värsta tävlingsbilarna om detta berodde på okunskap eller att de som byggde bilarna satt fast i traditionella "mönster" kan jag inte gissa så mycket om - men jag vet att tester visade på 12-14Hp mer effekt när bättre spridare monterades (spridare som även de fanns på 90-talet)
Exempelvis använde Ford en spridare som kallades för "motorsport spridare" den kom från en Ford Lincoln - är det en sportbil?
Fler än jag har tagit upp våtflöde här och det är sådana fenomen som blir av att bränslet "fastnar" på de kalla insugsväggarna som ställer till det. Ett säkert sätt att undvika sådant är att ha spridare nära ventilen (så att bränslet inte alls hamnar på väggarna) MEN det är inte det enda sättet, för att du ska förstå att det är så, så ska du fundera på körbarhet med olika typer av förgasare.
Jag tror inte du har nåt att invända emot jämförelsen gentemot spridarplacering "långt ut" eftersom förgasare, som regel, har bränsletillförseln långt ut och jag tror också du kan hålla med om att olika förgasare är olika bra mot att "förhindra" motorstopp och "hackig gång".