Planering av motorbygge

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Erland Cox »

Jag har ju aldrig fel, så enkelt är det.
Hur kompenserar du med sprut för avgaserna som går upp i insugningskanalen och inte går att lufta ur förbränningsrummet innan avgas stänger?

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: tis okt 19, 2021 12:02 am Jag har ju aldrig fel, så enkelt är det.
Hur kompenserar du med sprut för avgaserna som går upp i insugningskanalen och inte går att lufta ur förbränningsrummet innan avgas stänger?

Erland
Nä, jag vet att du tror att du aldrig har/skriver/tänker fel. Det är därför som du gör dig själv förlöjligad gång efter gång efter gång....
Testa att börja be om ursäkt i stället så kan vi andra sluta att klanka på dig (vi som "törs" för det är det långt ifrån alla som gör, man vill inte stöta sig med "topplocksgurun")

Om du inte visste det så har sprutet tabeller eller kartor (vad man nu vill kalla dem) som är helt valbara vad gäller brytpunkter för tryck i insug/varvtal/spjällvinkel.
Detta gör att man kan få den mest optimala blandningen även på de varvtal där motorn har "hyss för sig".

Man behöver alltså inte ha nån speciell "givare" som känner av hur illa kammarna uppträder vid överlapp, utan det räcker att vara noga vid mappningen. Motorn gör nämligen samma sak, varje gång, i just samma register/belastning.

Väljer man spridare noga så har de även "rätt" öppettid där man vill få maxeffekten att ligga.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Erland Cox »

Grabben är väldigt glad för sprut och riktigt duktig på att justera.
Jag förstår precis hur de fungerar men kan inte kommunicera med dom utan skruvmejsel.
Han klagar alltid på mina Webrar, att det bara är skit och att jag borde ha sprut.
Så jag lät honom montera ett sprut men vi behöll tändningen för att få en rättvis jämförelse.
50DCO med 46 i halsring mot 50mm spjällhus, hur tror du resultatet blev?

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: tis okt 19, 2021 12:35 am Grabben är väldigt glad för sprut och riktigt duktig på att justera.
Jag förstår precis hur de fungerar men kan inte kommunicera med dom utan skruvmejsel.
Han klagar alltid på mina Webrar, att det bara är skit och att jag borde ha sprut.
Så jag lät honom montera ett sprut men vi behöll tändningen för att få en rättvis jämförelse.
50DCO med 46 i halsring mot 50mm spjällhus, hur tror du resultatet blev?

Erland
Den gick betydligt bättre med sprut, i alla register. :thumbright:
Om den INTE gjorde det ska du nog omformulera den första raden och skicka Bjarne på studiebesök norr om Stockholm :whistle:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Erland Cox »

Skillnaden mellan dina och hans kunskaper om sprut är nog rätt lika skillnaden mellan dina och mina kunskaper om motorer.
10meter från där jag sitter nu har jag en rullande landsväg och jag kan testa allt jag vill bara jag har tid.
På vintern står min bil där för det mesta.
Jag tror inte att sprutet hämtade något där förgasarna gick fett, det tappade som förgasarna där.
På max effekt tappade sprutet 3 hästar men efter max effekt där förgasarna börjar gå fett var sprutet bättre.
Fundera på varför förgasarna var bättre vid max effekt och varför sprutet aldrig kan slå dom där.
Och kom ihåg att vi har testat vilket du aldrig har gjort.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: tis okt 19, 2021 12:53 am Skillnaden mellan dina och hans kunskaper om sprut är nog rätt lika skillnaden mellan dina och mina kunskaper om motorer.
10meter från där jag sitter nu har jag en rullande landsväg och jag kan testa allt jag vill bara jag har tid.
På vintern står min bil där för det mesta.
Jag tror inte att sprutet hämtade något där förgasarna gick fett, det tappade som förgasarna där.
På max effekt tappade sprutet 3 hästar men efter max effekt där förgasarna börjar gå fett var sprutet bättre.
Fundera på varför förgasarna var bättre vid max effekt och varför sprutet aldrig kan slå dom där.
Och kom ihåg att vi har testat vilket du aldrig har gjort.

Erland
Om några år, när han börjar lära sig (du kommer nog aldrig att lära dig) så kommer han att märka att det inte går att justera för bästa prestanda på rullande landsvägen (man måste göra det sista på banan).

"Fundera på varför förgasarna var bättre vid max effekt och varför sprutet aldrig kan slå dom där."
Utav dig o mig så är det bara du som har behov av att fundera på sånt (eftersom din förståelse för komplicerade sammanhang verkar ligga lite sämre till än min)

Kan du (med Bjarnes hjälp) berätta om exempel på bra och sämre spridare som säljs nuförtiden (och gärna av samma fabrikat och modellserie)
Som du förstår så har jag varit med vid flera såna jämförelser och sett vad det gör för skillnad - har du?

Sluta att "se ner på andra" du är inte "allsmäktig" på något sätt alls - jo, förresten, du är en mästare på kategoriska och felaktiga "statements" och nyss gjorde du ett till (att sprut aldrig kan ge högre maxeffekt än förgasare)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av whilliam »

Pacman skrev: mån okt 18, 2021 9:43 pm Lite sidospår om Formel 1:



Sen såg jag problemet:

Den jobbigaste restriktorn de har att jobba med är en regel på bränslesystemet om maximalt bränsleflöde på 100kg/h, något som Ferrari fuskade med under 2019 och när de blev påminda om det så blev bilarna plötsligt väldigt långsamma.
För att sätta det i kontext för oss vanliga dödliga så är det som att man får ha max 400cc spridare på en V6, vilket för oss begränsar effekten till ca 450hp. Hur tusan vänder man det till över 1000hp??
En ledtråd är nog att de kör direktinsprutning med ett McLaren styrsystem med ett bränsletryck på 500bar.
Svaret på din fråga är förbränningsverkningsgrad, att man eldar snabbare än vad det görs på Sävar. Fast varje gång jag tagit upp saken får jag sk-t tillbaks.

Bränslet ger en viss energimängd och vill man ha den energin till att värma upp motorblock, kolvar m.m. samt skicka ut den i atmosfären via kylare och avgaspipa - i stället för att låta den avges snabbt och koncist som en tryckökning i cylindern - ja då blir det inte så mycket "godis" kvar till att driva motorn.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev: mån okt 18, 2021 10:49 am Jag är inte igång med Whilliam.
Jag läser en intressant gammal tråd på Speedtalk och tog upp lite av den som har med det jag skrev innan att göra.
Det här ämnet är så komplicerat att jag bara skrapar på ytan och jag behöver själv repetera och läsa på för att inte glömma.
Jag kommer snart att gå vidare till avgassidan för har jag börjat skriva det här får jag väl avsluta det men sen är jag nog ganska
färdig med forumet jag med.
Det är synd att du tror att jag försöker visa hur duktig jag är för det handlar inte alls om det.
Det handlar om ett genuint intresse av att lära och att lära ut och en förhoppning av att träffa likasinnade att diskutera med.
Jag vet inte var jag skulle komma tillbaka med samma åsikter som alla andra har skrivit och med alla andra så antar jag att
du menar Whilliam och dig själv?
Jag tror fortfarande inte på era ejektoreffekter men har för er skull räknat på dom så att ni kunnat se att ni är fel ute.
Med en diskussion så menar jag en vettig diskussion som tillför ämnet något.
Inte det ständiga att jag har fel och att jag minsann inte ska tro att jag kan någonting.
Prova att någon gång komma med något eget istället för att bara kritisera.
Förklara hur du tror det funkar med teori och beräkning så kan man diskutera det därifrån istället för en massa påståenden och rökridåer.
Och det gäller Whilliam med.
Var glad istället för sur när nån visar att du har fel för då har du ju lärt dig nåt, så funkar åtminstone jag.
Det var inte till er jag skrev att jag önskade mer frågor utan till dom som faktiskt vill lära sig något och som inte sitter fast i sin egen prestige.
Jag har ingen prestige, jag vet precis vem jag är och vad jag kan.
Men jag har aldrig tappat hungern för att lära mig mer och jag hoppas att det nånstans där ute finns andra som jag.

Erland
Haha... skrattar mig harmynt, hade du inte älskat käfta med folk så hade du inte suttit här dagligen och vaktat som en hök efter nya inlägg att dissekera, lär du dig nåt av det?
Ejektoreffekter drar du upp igen,, hur förklarar DU baksuget i wastegate-tarmen jag skrivit om flertalet ggr?
Det bör bli enligt dina fabler alltid bli ett övertryck i grenröret med pulsationer fram och tillbaka, upp och ned i amplitud(dock över atmosfärtryck hela tiden), eller hur menar du?
Men hur kan då atmosfärtrycket vilja rusa in där samtidigt som turbon får energi att laddtrycket skenar? (det kom inte ens avgaser ut där då motorn stod på tomgång)
Det är vad jag sett i PRAKTIKEN, inte på ett papper med med långa formler, och praktiken ljuger inte, med formler är det lätt att gå vilse bland.

Inte har nån prestige.. återigen asgarv! helt sjukt, du måste verkligen fått hybris.
Jag menar, du skriver att ingen av de gamla stötarna i trimbranschen kan lära dig nåt nytt(Visard som exempel)
Det om nåt bevisar ju om nåt din prestige, du vill tro du är fullkomlig.
Hur kommer det sig att inte de här gamla gökarna står i kö hos dig och vill lära sig saker?
Nej du är så förbannat trökig att diskutera med, så därför tröttnar många, Whilliam nöter på, men på för mig också ett drygt sätt som gör att jag skulle vilja söka upp honom ibland, men jag lugnar mig och går vidare.
Dig skrattar jag mest åt numera.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Erland Cox »

Siemens 875 Deka 4 satt det i.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Erland Cox »

Patrik. Om du tänkt mindre på åsnekukar och annan djursex och läst mina inlägg så hade du sett förklaringarna.
Det du har problem med är när man visar dig att du har fel och det är prestige.
Då blir man din fiende för all framtid och kan inte ha rätt i något.
Du gör en del vettiga inlägg ibland men har du något emot nån som du har mot mig så beter du dig som ett litet barn.
Snack bevisar ingenting i den vetenskapliga världen utan det gör bara teorier, formler och tester som backar upp dom.
Ingen är fullkomlig, ju mer man lär sig desto mindre inser man att man kan.
Just därför är det så lätt för dig och Whilliam att veta allt.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Erland Cox »

Jag har lärt mig massor av att diskutera med andra trimmare på Speedtalk och där var en väldigt trevlig stämning tills det kom in några nötter som sabbade varenda diskussion.
Det nedan är från tråden som jag läser nu.
Det var kul att skriva där, som att träffa kompisar över nätet.

Erland Cox wrote:
Larry Meaux has gotten me light years forward through his sharing of knowledge. He is without comparison the greatest asset this forum has. Thank you Larry! Erland.
No words have been better expressed on this forum! I'll second and third that motion.... :wink:

Yes Bill, I also liked the old program better but I guess it is because I am unfamiliar with the new one. It was not possible to go wider than 120 degrees in the program but if you could I would guess that it would show even more power. They want input on it so they can make changes. When there are revisions to the software you can download them for free.
Larrycavan, it can not be said often enough. But also all the others on the forum. The possibility to share your thoughts with others and hear their skepticism or approval. If I am wrong I want to know it immediately so I can stop being wrong. I am maybe a bit impulsive and should probably think longer over the things i write but it is much quicker this way. If I am wrong in my thinking someone will step up and tell me and they may even have the right answer. So a big Thank You! to all of you out there. Erland.

Erland
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av super7 »

whilliam skrev: mån okt 18, 2021 9:59 pm
kolvbult skrev: mån okt 18, 2021 7:35 pm intressant, har du provat att placera spridarna nära och långt ifrån toppen på någon insprutningsmotor och sett någon skillnad, mvh Anders.
Är man enbart ute efter maximal effekt (och särskilt om insugskanalen inte är perfekt portad) så vinner man alltid på att ha spridaren långt borta från ventilen. (märks extra tydligt om spridaren inte är av en bra typ vad gäller dimning)
Att man sätter den nära ventilen, skulle jag bedöma, som mest för att få fina emmissionsegenskaper och i andra hand bra egenskaper på låga varvtal och lågt effektuttag.
Allt har med effekt och körbarhet att göra.... titta bara på rally Kit Car bilarna som kördes med på slutet av 90 talet och en bit in på 2000 talet
Inte byggdes dom bilarna med nån emmissionsegenskaper i tankarna det var bara mycket effekt och bra register som söktes.
285 HP / 8250 rpm samt 25.5 kgm / 6500 rpm är fabriksuppgifter från den tiden 2 liter sugmotor :revs:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Erland Cox »

285 hästar med eller utan restriktor?
Hur stora är restriktorerna?

Erland
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av super7 »

The FIA 2-Litre World Rally Cup was a sub-section of the World Rally Championship from 1993 to 1999.

As the 1990s progressed the 2 litre cars proved to be exceptional tarmac rally cars. With more engine freedoms and lighter weights they could match, even beat the turbo 4WD Group A and WRC cars.

De var rätt fritt då :revs:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Erland Cox »

OK, inga restriktorer då.
De motorer som du pillat på, hur stora restriktorer har de?
Och hur mycket effekt tappar de?
Byts något i motorn som kammar ut?

Erland
Skriv svar