Grundläggande fysik

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Grundläggande fysik

Inlägg av Erland Cox »

Det här kanske inte ska ligga under avancerad motorteknik men behövs för att diskutera där.
Fysikems lagar beskriver allt som händer omkrin oss men om man inte kan dom så kan man tolka händelser fel.

https://www.physicsclassroom.com/class? ... FHdA4o9lgc

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Grundläggande fysik

Inlägg av whilliam »

Den sidan hänvisade jag dig till för några år sedan (det var under den perioden när du sa att det inte fanns "några toner" i dina motorer och att du "inte var en musiker")
Kul/bra att du hittat dit nu :thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Grundläggande fysik

Inlägg av Erland Cox »

Passa då på att läsa den nu Whilliam för det kan du inte ha gjort innan.

Erland
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Grundläggande fysik

Inlägg av psa »

Tack, det skall jag läsa igenom, jag massor att lära där. Kanske inte lika mycket som dom som tror att magiska dieter kan sätta termodynamiken ur spel, men ändå. :lol:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Grundläggande fysik

Inlägg av Kadett4wd »

Släng tråden i bingen.
blir bara Erland VS Whilliam trams här.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Grundläggande fysik

Inlägg av Erland Cox »

Det är ingen direkt diskussionstråd utan mer ett bibliotek för svar.
Hur tycker du att jag ska ändra på mitt sätt att skriva på forumet?
Av det du skrev så verkar du inte gilla det.
Och tro det eller ej, jag är öppen för tips om hur jag ska förbättra mig.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Grundläggande fysik

Inlägg av Erland Cox »

The above diagram can be somewhat misleading if you are not careful. The representation of sound by a sine wave is merely an attempt to illustrate the sinusoidal nature of the pressure-time fluctuations. Do not conclude that sound is a transverse wave that has crests and troughs. Sound waves traveling through air are indeed longitudinal waves with compressions and rarefactions. As sound passes through air (or any fluid medium), the particles of air do not vibrate in a transverse manner. Do not be misled - sound waves traveling through air are longitudinal waves.

https://www.physicsclassroom.com/class/ ... ssure-Wave

https://www.physicsclassroom.com/class/ ... y-Behavior

Det är väl mest dessa 2 som ger förståelse på vågrörelse i en motors kanaler.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Grundläggande fysik

Inlägg av whilliam »

Bild
Här är en illustration av en tryckvåg (eller ljudvåg, vilket är samma sak) Det syns inte på denna illustration om den är "mättad" i övertryckspartierna eller om det är en sinusform på vågen - men skall vi använda oss av den i en motor så har det inte en avgörande betydelse (vi kan beskriva skillnaden senare)

Väljer man att stänga ventilen i området där det står "rarefactions" (uttunnad gas/luft) så "fångar man" ett undertryck i cylindern.
Stänger man, tvärtom, där det står "compressions" så blir det ett övertryck man fångar.
I normal atmosfär kan ett ljudtryck uppgå till en maxnivå av nära +/- 1bar och då fortfarande hålla sinusform på vågen - det är alltså en ganska stor hjälp man kan få av en ljud/tryckvåg med sinusform för att fylla motorn.
Var och en får själv tolka denna information men detta rimmar illa med vad som sägs här:
whilliam skrev: mån mar 04, 2019 7:06 am
Vad menas med detta till exempel
ErlandCox skrev:Vanliga ljudvågor kom jag att tänka på är sinusvågor, alltså utförs inget nettoarbete utan vågen passerar genom mediet utan att påverka det utom där vågen passerar.
Finit amplitud ljudvågor däremot är antingen övertrycks eller undertrycksvågor.
Så skrev han i tråden Avgashus twin vs singel på sid. 7. Två inlägg ovanför hade jag länkat hit: https://www.physicsclassroom.com/class/ ... ssure-Wave
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Grundläggande fysik

Inlägg av Erland Cox »

Hur de här vågorna uppstår i en motor och fortplantar sig är ju något alla behöver känna till.
Så när du ändå skriver Whilliam så kan du väl förklara det.
Beskriv vågrörelsen under motorns 720 grader så jag inte beskriver den fel.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Grundläggande fysik

Inlägg av whilliam »

Alla känner till det som läser det du länkat till (utom du själv)
Du har hittat på ett eget namn, eller ska vi vara snälla och säga att du gjort en Svengelsk variant av en vågform som syns i diagrammet ovan. Jag skall förklara vad skillnaderna blir när det rör sig om icke linjär våg eller ren sinusvåg, det är ytterst små skillnader i förhållande till motorns övriga flöde. (gör det inom några dagar och kommer då att posta samma diagram för att förtydliga)
Det som är viktigt är energinivån och i detta fall styrkan/amplituden och har vi 0.6 Bar övertryck vid insugsventilens stängning så hjälper det till att fylla motorn (oavsett om det är sinus eller icke linjär eller ditt påhitt finit amplitud)

Det du borde göra är fortfarande att be om ursäkt för att du ser ner på folk, fastän det är du som kommer med felaktigheter.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Grundläggande fysik

Inlägg av quattro »

Släng tråden i bingen.
blir bara Erland VS Whilliam trams här.


Jag håller helt med Patrik.

Erland, så här skrev du till Whilliam i en annan tråd:
Du får tro vad du vill. Jag kan ju bara förklara vad jag tror men du vill att jag ska förklara det du tror och det kan jag inte.

Jag tycker det är en perfekt sammanfattning på alla era diskussioner under lång tid. Alltså är det meningslöst att fortsätta.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Grundläggande fysik

Inlägg av Steve »

Amen
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Grundläggande fysik

Inlägg av Jens Gustavsson »

kan ni inte visa hur era teorier fungerar i en bromsbänk eller nått vettigt test i en bil?

jag är sugen att testa lite olika grenrör i en turbo test motor sen i vinter.

bygg ett eget grenrör så testar vi vems som fungerar bäst?

bygg en turbo var också så kan vi testa dem mot en bas test turbo i samma storlek?

mvh jens
Låst