den perfekta planingen av topp och block?

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: den perfekta planingen av topp och block?

Inlägg av Erland Cox »

Nästan alla begagnade block som jag har planat slår runt 0,1mm så att plana blocket är en bra början.
Lägg bara precis an fräsen så visar den alla ojämnheter men kan kan också köra med indikatorklocka som Patrik sa.

Erland
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Re: den perfekta planingen av topp och block?

Inlägg av Erik Samuelsson »

Kadett4wd skrev:Man ska ALLTID lägga klossarna under där man drar ned toppen med spännjärnen, eller så absolut nära man kan.
Detta för att undvika spänna så toppen blir skev, man planar den ju rak. när man sedan lossar den så är den skev ändå om man slarvat med detta.
Man SKA ha en fräs som tar hela ytan i ett svep, eftersom ute i periferin på fräsen, på fräsens 'bredd' är skärtrycket mindre varav det skär lite lite lite mer(i Z axeln) än i längsriktningen på fräsen och man kan känna 'diket' med fingret, det brukar kunna bli ett par hundradelar.

Varv löser ytan till en viss del, risk om man kör en flycutter att stålet börjar studsa och skapar vibrationer.
På aluminium kör jag inte t-sprit, risk det dunstat eller blivit bortvispat innan det gör nytta.
Jag kör WD40 eller liknande, det ligger kvar bättre.

Det finns paralellbitar att köpa(https://smaskin.se/hallande2/parallellb ... llellbitar), dessa är slipade i mått, rekommenderas eftersom klossar man gjort själv kanske inte riktigt är perfekt eller deformeras om de är i mjukare matrial än stål.

Jag har en dorn jag sätter i fräsen som har en arm på 200mm, där sätter jag indikatorklockan.
Ställer vinkeln på fräshuvudet så det inte blir ett bakskär som Erland beskriver, ställer så det är ca 0.02mm skillnad mellan fram och bak(i x axeln)
Samma dorn kan du kolla av toppen med innan du fräser, men det är onödigt.
Tangera och fräs bara(om riggningen är bra), men behöver du ta mer än ca 0.3mm och det är en ohc motor så är ofta toppen i behov av riktning(med värme) eller skrotning.
Är riggningen stabil blir det lika plant som din maskin går, mao du kan inte göra bättre än så.

Rekommenderar Sandvik Wiperskär om du är ute efter riktigt fin yta.
Kort sagt så kan man dubblera matningen och behålla ytan, varav det blir skitfin yta om du INTE dubblerar matningen.
De har en geometri ute på nosradien som 'skär bort' topparna en normal fräs lämnar bakom sig.

Det står här: https://www.cometic.com/tech-support att Ra ska vara '50', men det måste vara ett mått per tum eller liknande.(en del rekommederar ned till 30, det betyder att kör så fint du kan helt enkelt)
En grafitpackning påstås ska ha högre Ra, men de har ju också en stålring som ska täta mot cylindern och toppen, så jag vill ha lika fint där också.

Får ni inte till ytan nog fin, kan man ta ett plant bryne och dra av ryggarna lite, men det ska vara ett stabilt och stort bryne så det inte tar mer pga trycket ni applicerar med handen.(brynet böjer sig)
Håller med.

På min planingsmaskin är huvudet 320mm i diameter.
Det stora huvudet gör att om man justerar det så att det är precis på gränsen att det blir bakskär så kommer resultatet att bli så bra man kan få det.

Skäret som sitter i huvudet nu är ett runt radieskär som ger en hyfsad yta.
Men helt nöjd är jag inte så jag kommer att montera en reostat för att få steglös matning och sedan byta ut skäret till något med mindre nosradie för att det ska skära bättre.

På denna maskinen kan jag även montera slipstenar och ytan kan då bli i princip spegelblank. Nackdelen är att det blir väldigt ”grisigt” med stenar och skärvätska.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: den perfekta planingen av topp och block?

Inlägg av fredde_vit_pv »

Vill man ha en blank yta? kan inte packningen lättare "glida"i sidled då?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: den perfekta planingen av topp och block?

Inlägg av Kadett4wd »

För grov yta(finare än man tror) kan 'svettas' tryck och det påbörjas ett större läckage efter ett tag.
Så anser jag det iaf.
På en 250hk b230 sugmaskin är det inget att oroa sig för.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

den perfekta planingen av topp och block?

Inlägg av Erik Samuelsson »

fredde_vit_pv skrev:Vill man ha en blank yta? kan inte packningen lättare "glida"i sidled då?
Cometic rekommenderar att ytan ska vara minst 50ra.
Någon övre gräns anges dock inte Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: den perfekta planingen av topp och block?

Inlägg av jompazx »

Kadett4wd skrev: tor okt 21, 2021 3:33 pm För grov yta(finare än man tror) kan 'svettas' tryck och det påbörjas ett större läckage efter ett tag.
Så anser jag det iaf.
På en 250hk b230 sugmaskin är det inget att oroa sig för.
nä till sugmotorer kan man plana i vanlig fräs typ sajo eller värnamo med flycutter.
mvh! Jonathan Hall
RCH142
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 26, 2021 6:11 pm

Re: den perfekta planingen av topp och block?

Inlägg av RCH142 »

Ganske enkel flycutter som jeg har brukt mye før. Nå har jeg lagd en Alu skive 320mm x 35mm påmontert et Sandvik DCGT skjer. Har ikke bilde av den for øyeblikket.
Screenshot_20211207-222915_Snapchat.jpg
Screenshot_20211207-222915_Snapchat.jpg (108.68 KiB) Visad 1258 gånger
Screenshot_20211207-223241_Snapchat.jpg
Screenshot_20211207-223241_Snapchat.jpg (53.32 KiB) Visad 1258 gånger
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: den perfekta planingen av topp och block?

Inlägg av Cedric »

Köpte mig en riktigt rätskiva med bra spec från tyskland för att kunna mäta ordentligt. Rätt intressant att mäta upp mitt reservblock, för de var som en sänka kring kanten av den vattenkanalen jag har problem med på motorn som sitter i bilen. Undra om det är något som händer efter 40 år av tempcyklingar, ska bli intressant att se om blocket i bilen är likadant i det området, lär ju inte hjälpa tätningen iaf, även om jag är osäker på att det är problemet.
Porsche 924 turbo
Skriv svar