den perfekta planingen av topp och block?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

den perfekta planingen av topp och block?

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej tänkte ta upp ett på ytan ganska enkel sak att plana av topp och block men om man vill få till den perfekta planingen vad kör ni för trix? :)

sen hur mäter man att det blivit perfekt? jag är ingen expert på maskin bearbetningar men har planat toppar några år men vill gå på djupet lite mer.

vad fräser ni med? bild och lite info vore kul :thumbright:

en enkel men ej så exakt mätning är att lägga ett sjutmått tvärs över toppen och mäta med bladmått i mitten och mitt värsta skräck exempel va en som bromsa en motor här och toppen höll inte tätt på full gas den va närstan 0.10mm djup i mitten sen en hård skärrings packning.

jag håller på fräsa fram en plan bit med en indekator klocka i mitten men den är ej klar är det nått som fungerar bra?

ytan är också en bra fråga?

mvh jens
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: den perfekta planingen av topp och block?

Inlägg av psa »

För att kolla ytan är profilometer i princip ett måste idag, iaf om man kör MLS.
Annars är det väl mest att man inte spänner för hårt, ett företag som är känt för helt fel anledningar spände ner så hårt att toppen behövde ytterligare 0.2mm för att bli plan. :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: den perfekta planingen av topp och block?

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja det är viktigt också bra inputt! spänner man i ändarna och har underläggs bockarna mer mot mitten så blir toppen böjd. jag tror topparna är mycket mjukare i längds led än vad många tror? jobbigt också speciellt på en OHC motor då inte kamaxeln snurrar lätt då man dragit toppen.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: den perfekta planingen av topp och block?

Inlägg av Erland Cox »

Lekte man inte med klossar som liten för att kunna sätta upp toppar?
Jag kör i 2 svep över toppbultarna.
Jag har minimalt försprång på huvudet, bara så den inte efterskär.
Men lutar man ett skärhuvud så tar det mer på mitten därav 2 svep över toppbultarna.
Ytan i fräs fixar man med hastigheten, hög hastighet fin yta.

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den sön okt 17, 2021 11:29 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: den perfekta planingen av topp och block?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag förstår inte hur du menar erland? du kör utan klossar under?

jag har justerat minimal lutning också men det blir ju lite djupare i mitten då ca 1-3 hundrigar men jag har inte grejor att mäta det exakt.

såg en gång min polare KP(han har lång erfarenhet i motor rep branchen) att han kolla med ett mätverktyg. ska se om jag kan få fram en bild på ett sånt?

en annan jag pratat med sa åt mig att man får toppen rakare med en fräs som inte är så bred så man måste köra flera gånger. det låter ju rätt men beror nog också på vad man har för maskin?

på b20 turbo topparna bruka jag försöka köra en extra gång på sidan där stötstängerna är så de inte ska sno tryck från toppakningens viktigare ställen men lite svårt att bara ta ett par hundrigar med min gammla fräs maskin.

mvh jens
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: den perfekta planingen av topp och block?

Inlägg av psa »

Jo precis, är bockarna långt in och man drar hårt i ändarna blir det banan.
Det är ju inga större krafter om man kör enkelt skär.
Nån jag lämnade topp till för planing körde planslip, jag vet aldrig att jag varit med om det annars på aluminium topp, men det blev bra.
Det var väl en del fabriker som pressade bitarna med hydraulik genom en grov fil förr, men allt var ju inte bättre förr trots att dom säger det. :lol:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: den perfekta planingen av topp och block?

Inlägg av Erland Cox »

Jag har avlånga aluminiumunderlägg, klossar som jag har så långt ut mot ändarna som möjligt.
Till V8 toppar och andra som måste sättas upp snett så har jag distanser med skruv i.
Sen har jag en massa klossar och en låda med bladmått,
Jag har ett höjdskjutmått att grovkolla höjder med.
Sen lägger jag bara an fräsen, ser hur det tar och justerar ifall det behövs.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: den perfekta planingen av topp och block?

Inlägg av Kadett4wd »

Man ska ALLTID lägga klossarna under där man drar ned toppen med spännjärnen, eller så absolut nära man kan.
Detta för att undvika spänna så toppen blir skev, man planar den ju rak. när man sedan lossar den så är den skev ändå om man slarvat med detta.
Man SKA ha en fräs som tar hela ytan i ett svep, eftersom ute i periferin på fräsen, på fräsens 'bredd' är skärtrycket mindre varav det skär lite lite lite mer(i Z axeln) än i längsriktningen på fräsen och man kan känna 'diket' med fingret, det brukar kunna bli ett par hundradelar.

Varv löser ytan till en viss del, risk om man kör en flycutter att stålet börjar studsa och skapar vibrationer.
På aluminium kör jag inte t-sprit, risk det dunstat eller blivit bortvispat innan det gör nytta.
Jag kör WD40 eller liknande, det ligger kvar bättre.

Det finns paralellbitar att köpa(https://smaskin.se/hallande2/parallellb ... llellbitar), dessa är slipade i mått, rekommenderas eftersom klossar man gjort själv kanske inte riktigt är perfekt eller deformeras om de är i mjukare matrial än stål.

Jag har en dorn jag sätter i fräsen som har en arm på 200mm, där sätter jag indikatorklockan.
Ställer vinkeln på fräshuvudet så det inte blir ett bakskär som Erland beskriver, ställer så det är ca 0.02mm skillnad mellan fram och bak(i x axeln)
Samma dorn kan du kolla av toppen med innan du fräser, men det är onödigt.
Tangera och fräs bara(om riggningen är bra), men behöver du ta mer än ca 0.3mm och det är en ohc motor så är ofta toppen i behov av riktning(med värme) eller skrotning.
Är riggningen stabil blir det lika plant som din maskin går, mao du kan inte göra bättre än så.

Rekommenderar Sandvik Wiperskär om du är ute efter riktigt fin yta.
Kort sagt så kan man dubblera matningen och behålla ytan, varav det blir skitfin yta om du INTE dubblerar matningen.
De har en geometri ute på nosradien som 'skär bort' topparna en normal fräs lämnar bakom sig.

Det står här: https://www.cometic.com/tech-support att Ra ska vara '50', men det måste vara ett mått per tum eller liknande.(en del rekommederar ned till 30, det betyder att kör så fint du kan helt enkelt)
En grafitpackning påstås ska ha högre Ra, men de har ju också en stålring som ska täta mot cylindern och toppen, så jag vill ha lika fint där också.

Får ni inte till ytan nog fin, kan man ta ett plant bryne och dra av ryggarna lite, men det ska vara ett stabilt och stort bryne så det inte tar mer pga trycket ni applicerar med handen.(brynet böjer sig)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: den perfekta planingen av topp och block?

Inlägg av blackadder »

Jag har alltid funderat över det med överliggande kam och planing av topp.

Ganska vanligt att toppen slår sig lika mycket på bredden som på längden och ofta runt 0,2mm.

Jag tycker det är väldigt mycket för kammen att ta upp, men det fungerar ju uppenbarligen.

/Peter

Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: den perfekta planingen av topp och block?

Inlägg av Erland Cox »

Ofta så slår sig inte toppen hela vägen upp i kamlagren men om den är mycket krokig så kan det vara bra att kolla hur kammen går runt med tom topp.

Erland
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: den perfekta planingen av topp och block?

Inlägg av psa »

Det är väl oftast deckplan och pelare/väggar som kroknar, övre planet på toppen skall ju vara stabil (förhoppningsvis).
Jag vet inte om nån har provat att rikta lagerlägena på samma sätt som man gör på blocket, det kanske är lättare att pressa det rätt helt enkelt, fast det kanske beror på vad som har gett vika också.

Kylmedel för aluminium är väl ett helt trådämne i sig. :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: den perfekta planingen av topp och block?

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har haft influensan hela familjen i drygt en vecka och då jag inte orkar börja jobba än som vanligt och inte ville smitta nån så åkte jag och små pyssla i verkstan i dag och drack lite kaffe och hade lite lugn och ro på mitt sätt haha.

jag byggde klart mätaren jag nämt tidigare mellan vilo pauserna.

en aluminium bit jag fräst av alla ytor på sen tagit av några tiondelar i mitten där den modifierade "ventilen" sitter den borrade jag först trång och körde mirra brothen igenom så det vart perfekt passform utan glapp.

sen monterade jag min finaste indekator som mäter 0.001 mm per sträck.

tror det va ungefär så här kjell persson hade byggt men va länge sen jag såg den men liknade?

har börjat mäta lite olika toppar och block men återkommer med exaktare siffror.

https://www.facebook.com/swedishracingm ... &ref=notif

mvh jens
Bilagor
241360561_2980537048942200_1869081633101838080_n.jpg
241360561_2980537048942200_1869081633101838080_n.jpg (101.89 KiB) Visad 2433 gånger
241261762_2980536922275546_2926720570058596869_n.jpg
241261762_2980536922275546_2926720570058596869_n.jpg (195.17 KiB) Visad 2433 gånger
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: den perfekta planingen av topp och block?

Inlägg av jompazx »

Kadett4wd skrev: mån okt 18, 2021 5:57 am Samma dorn kan du kolla av toppen med innan du fräser, men det är onödigt.
det är inte onödigt på en diesel. då bör man göra så, och schimsa in toppen så du får det nya planet så parallellt som möjligt med originalplanet, man kan inte lita på att ventilkåpsplanet är så våldsamt parallellt med blockplanet.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: den perfekta planingen av topp och block?

Inlägg av Kadett4wd »

Det skulle väl vara för brännkammarnas skull isåfall?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: den perfekta planingen av topp och block?

Inlägg av Cedric »

Intressant tråd, min topplockspackning (2l gjutjärnsblock+alutopp) gick för ett tag sedan, bytte då till MLS+ARP+planad topp, men det höll mindre än 100 mil innan den började trycka förbränningstryck ut i vattenkanalen igen, samma cylinder som förra gången. Så nu måste jag bygga en ny motor där jag kan ha koll på blockets deckplan. Behöver även mäta blocket som är i bilen för att försöka förstå vad som gick fel.

Hur plan blockyta brukar ni behöva för MLS packningar ska hålla tätt? Skulle vara intressant att ha nån siffra att jämföra med när jag börjar mäta lite, och kravsätta nya blockets bearbetning.
Porsche 924 turbo
Skriv svar