Eftermarknadsvevaxlar B230

Diskussioner för erfaret folk
KLM
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tor nov 04, 2021 4:02 pm

Re: Eftermarknadsvevaxlar B230

Inlägg av KLM »

Jens Gustavsson skrev: ons nov 10, 2021 10:27 pm

hur mycket hk och rpm? vilket slag behöver du och vad är budjeten? jag har köpt ett par billet/smidda vevaxlar från KL de håller måtten väldigt bra och har fina radier mm och är helt klart minst lika bra som de du räknar upp men klart en Pankel eller liknade är ju värre men kostar betydligt mer och behövs mest troligt inte ?

mvh jens
Den är idag bromsad 570hk/730nm på naven, varvstopp på 7400 idag.
Men jag kollar på en "bättre" kam för att få bättre stuns i maskin. Varvet åker nog upp lite med det och effekten kan väl bli något högre också, men där runt 600hk räcker oftast bra på bana, det är inte där de största kapet på varvtiderna ligger.

Då stakar och kolvar är bytta sedan tidigare, kör jag vidare med standard 80mm slag.

Tänkt budget var väl runt 15-20000 beroende på vad som visar sig lämpligt,

/Krister
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Eftermarknadsvevaxlar B230

Inlägg av Erland Cox »

En standard gjuten vev håller fint,
Du vill byta till en 80mm smidd?

Erland
KLM
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tor nov 04, 2021 4:02 pm

Re: Eftermarknadsvevaxlar B230

Inlägg av KLM »

Erland Cox skrev: tis nov 16, 2021 12:26 am En standard gjuten vev håller fint,
Du vill byta till en 80mm smidd?

Erland
Ja, jag vill byta till en smidd på inrådan av han som byggt motorn åt mig.

För frågan är väl snarare kanske inte om hållbarhet gällande effekt, utan mer den långvariga påfrestningen på materialet som blir vid banracing eller liknande aktivitet med hög effekt, värme osv. Man vet inte när en gjuten vev har tröttnat och sedan bara går av, med ett dyrt ras som följd.
Skriv svar