Utformning på kompressorhjul

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Utformning på kompressorhjul

Inlägg av zeke varg »

En fråga kring generell utformning på kompressor hjul. Jag behöver skaffa ett nytt till min HX55 och hittar flera varianter. 6+6 8+8 och 11. Kan något sägas om det prioriterar olika ex bra på låga tryck och startar något tidigare, eller bra på höga tryck. Jag förstår att andra parametrar påverkar detta också
Bilagor
20211229_094920.jpg
20211229_094920.jpg (135.54 KiB) Visad 1593 gånger
20211229_094858.jpg
20211229_094858.jpg (143.25 KiB) Visad 1593 gånger
20211229_094822.jpg
20211229_094822.jpg (84.32 KiB) Visad 1593 gånger
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Utformning på kompressorhjul

Inlägg av Jens Gustavsson »

en bra fråga till cedric här på forumet.

vist fans det mer data på vinklar mm också på hemsidan?
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Utformning på kompressorhjul

Inlägg av Cedric »

Sjukt svårt att säga så mycket utan några som helst mått, hade man haft dom i knät kunde man nog mäta sig fram till minsta area mellan impellerbladen, hur mycket baksvep bladen har, tip height, vinkel på inloppsbladen osv och gissa litegranna iaf, diametrar in/ut. Bara antalet blad är en väldigt diffus parameter och kan ha mindre påverkan än vad man tror.
Porsche 924 turbo
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Utformning på kompressorhjul

Inlägg av Jens Gustavsson »

jonas det fins lite mer data i detta exel blad tror jag? https://drive.google.com/file/d/1Hf6hC- ... KQCXj/view

kan du lägga till vinklar och mått på rätt bilder?
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Re: Utformning på kompressorhjul

Inlägg av A.Jönsson »

Austin från Turbo Lab America har en del information i ämnet.
Han bygger ofta på Holset aggregat.
Slänger upp en rad videos som behandlar ämnet mer eller mindre.

Tillverkarna av cnc frästa smidda kompressorhjul ger dom ofta en specifikation på max laddtryck 5 bar.
Udda fåglar är bla 9+0 , 10+0 , 13+0 , 8+8
Just 8+8 finns till HX55 den ser riktigt cool ut.


https://youtu.be/wJ9CNiEd9y0

https://youtu.be/v-uRTfelAIE

https://youtu.be/2bGZRMecRsg

https://youtu.be/tH58nQOwdwI

https://youtu.be/UiGklWJKkQc
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Utformning på kompressorhjul

Inlägg av Kadett4wd »

Jag tror ni hoppar över grunderna lite?

Rent generellt, ju större exducer på en given inducerdiam så klarar turbon komprimera luften mer, (och vice versa).
Detta på bekostnad av spool och att det går 'inte' att ha högt tomgångsvarv på turbon utan att börja skapa laddtryck(men elektroniska dumpventiler fixar det).
Extended tip är en detalj som kan ge det 'bästa' av två världar.
Vid låga luftflöden så är impellern 'liten' i exducerstorlek
När luftflödet börjar mata på(inducern drar in luft hårt) och fylla exducern rejält så börjar exducerdiam dynamiskt att växa pga de 'utvidgade vingarna' börjar pumpa högre tryck pga den större diametern ger mer periferihastighet och slungar iväg luften hårdare/snabbare.
Det är också en liten viktförtjänst på det absolut viktigaste området på impellern(inertian)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar