Form på avgasventiler?

Diskussioner för erfaret folk
Deepforest
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: fre jun 12, 2015 11:45 pm
Ort: Östersund

Form på avgasventiler?

Inlägg av Deepforest »

Jag har ett problem. Jag vill ändra karaktären på en BMW M73 V12 motor från silkeslen till lite mer elak och rappare, inte direkt mer effekt. Jag har lättat svänghjul mycket, det blir individuella spjällhus mm, mm. Jag försöker också få BMW M73 topparna att andas aningen bättre! Svårt då formen på kanaler lämnar en hel del att önska. Speciellt avgaskanalen som gör en 90 graders sväng omedelbart innanför ventilen!
Insugssidan haar jag fått ordning på med 1 mm större ventil från Supertech och masserat kanalern lite grann.
Kamaxeln är en specialare från KM Cams med 280 grad duration och 12 mm lyft. (org, 263/10,5).
Det blir egengjorda typ Headers, mest för syns skull då de tydligen inte ska göra någon skillnad pga portens utformning. Vissa hävdar t.o.m. att headers gör saken sämre än original?

Nu till problemet, hur gör jag med avgassidan? Större ventil är helt meningslöst enligt många? Jag vet inte.
Höja golvet? Form på ventilen har jag "hört" ska kunna göra skillnad med högre lyft? Nu är det sk tulipform med rätt tjock fot.
Några förslag till en vilsen själ?
http://www.mwrench.com/Whitepapers/V-12 ... %20070.jpg
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Form på avgasventiler?

Inlägg av Jonas Enderlein »

Du kan slipa en 30 graders vinkel på ventilen. porta lite i avgaskanalen, men tar du på fel ställen så tappar du nog, bättre att inte porta om du inte vet var du skall porta.
/Jonas E
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Form på avgasventiler?

Inlägg av Erland Cox »

Porten påminner mycket om Volvos. Vet man hur så är det lätt att få mer flöde.

Erland
Deepforest
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: fre jun 12, 2015 11:45 pm
Ort: Östersund

Re: Form på avgasventiler?

Inlägg av Deepforest »

Ok. Men jag vet inte hur!
Har du några tips? Ska jag porta? Ta bort/minska runt styrningen? Ändra form på ventil? Byta dito? Ventilen som är original är sk tulip.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Form på avgasventiler?

Inlägg av Erland Cox »

Original funkar bra.
Vad du än gör så höj inte taket.
Snygga till övergångar mellan gjitet och fräst.
Gör en fin radie från sätet ut i botten på kanalen.
Finns det nån uppenbar stor klump runt styrningen så ta ner den lite.

mvh. Erland
Skriv svar