Turbo tips för lågpris turbos?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av BiTurbo »

Om man skulle lyxa till det så är väl detta bra mått på denna turbo för en 4.2L motor?

Borg Warner S300 SX-E 8380 -S362 1,00
Compressor 83.47 / 61.44 Turbin 79.76 / 73.37

Men nog omöjligt att hitta en sådan begagnad till bra pris.


Eller skulle en billigare Holset HX40
Kompressor 60/86mm. Turbin 75/65 mm.

Prestera liknande?
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av BiTurbo »

Eller denna? är billigare än SX-E 8380 ovan.

S300SX3 Turbo AirWerks BorgWarner 177272 S300SX Turbo.

A/R 0.91, T4 twin/V-band
Turbin Ind 76,20mm Exd 67,56mm
Kompressor Exd 83,47mm Ind 60,03mm
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 764
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av whilliam »

Till ditt effektmål behöver kompressor inducern inte vara större än 58mm, ju större inducer desto sämre körbarhet. Vidare så ska ju bladvinklarna stämma för att hålla sig på "låga " tryck, de tre stora fabrikaten har olika strategi på bladvinklarna (generellt sett) och om måtten då är lika på hjulen så blir Holset bäst till dig och Schwitzer sämst (Borg Warner har köpt Schwitzer) Garrett hamnar mitt emellan i "design"

Även turbinhjulets blad-design kan väljas för att favorisera antingen spool (både respons och boost treshold) eller maximalt flöde/effekt. Det Holset 67x76mm turbinhjul som jag rekommenderat har ju (i princip) samma mått som det sista (den första är för stor) du tar upp men Schwitzerhjulet flödar för uppåt 100Hp mera (bladdesign) och spoolar lite sämre.
Kombinationen gör att den hamnar i ett läge som blir acceptabelt, ungefär lika (prestandamässigt) med den GT42 vi tagit upp innan.

De stora fördelarna med Schwitzer kommer när du laddar 2.2 bar och uppåt, laddar du 4.5 Bar så klarar inte Holset eller Garrett av det jobbet alls men Schwitzern sprutar på :thumbright: Till dina tryck är den dock inte anpassad och kommer att vara märkbart sämre (men inte usel)

Begagnade Schwitzer S-300 är vanligare i Finland (Sisu-bilarna) här har det använts mest Holset/Garrett/KKK av lastbilstillverkarna, men det kan finnas begagnat från bl.a. John Deere och andra traktorer eller vissa Elverk, det går nog att hitta om du annonserar på flera olika motorforum.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 9767
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av Kadett4wd »

Tas det i beaktning att det kanske ska finnas marginal uppåt för eventuell höghöjdskörning eller helt enkelt nåt att växa i?
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av BiTurbo »

Alltså 600hk var ju egentligen att växa i, känns som rwd bil på 1000kg så borde redan 600hk bli svårt att få fäste i bakhjulen :wink:

Men samtidigt var tanken från början med tråden att bara hitta en bättre turbo än TB70 så man får bättre register och bättre botten så kan man göra en linjär laddtryckskurva så man inte får att den bara slår loss däcken när laddtrycket kommer..

Och då en "riktig" BW turbo och inte lastbils turbo går att få till vettigt pris så börjar man nu snegla på SX300SXE då får du även billet hjul och möjlighet att montera varvtalssensor samt rätt avgashus med T4 och v-band ut.

Borg Warner S300 SX-E 8380 -S362 1,00
Kompressor 83.47 / 61.44 Turbin 79.76 / 73.37

Eller

S300SX-E 8376 -S362 1,00
Kompressor 83,47 / 61,44 Turbin 76,20 / 67,56

Men hur kass blir S300SX-E egentligen på låga laddtryck?

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 9767
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av Kadett4wd »

Vid ca 0.6bar orkar den dina 600hk i runda slängar.
Den är INTE effektiv då, men lär inte surga iaf ;)

Lastbilsturbos FINNS!
De ligger och skräpar på folks hyllor, sätt in en köpesannons lite varstans och vänta.
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av BiTurbo »

Ja nu var det ju inte tänkt att få ut 600hk redan vid 0.6bar utan det räcker efter 1bar.

Problemet med lastbils turbos är att du hittar ingen färdig med rätt delar utan lär behöva anpassas.
Måste ha T4 fläns samt v-band ut.
Sen vet du inte skicket och om något går sönder så är den inte bara att köpa en ny del på valfri webshop utan då lär man bli ståendes till man hittar delen från någons hylla.

Kollar vi nya turbos som är lätt att hitta:
Holset HX40 för extern wastegate = pris 7300kr (då T3 samt ej v-band)
BW S300SX-E, billet, varvtalsensor fäste, = pris 8300 med rätt T4 och v-band

Vad finns det för fler nya turbos som matchar dessa och i samma prisklass eller billigare?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 9767
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av Kadett4wd »

Fast nu betyder det INTE att din maskin fixar det vid 0.6bar.
För att den ska kirra det vid 0.6bar bör den ligga runt 370-380hk som sugis.
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 764
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av whilliam »

"Lasbilsturbo" är bara en benämning och kan inte ge dig mer problem än de "lastbilsturbo"(diesel) som, exempelvis KL säljer (de du länkat till). Längre upp skriver du "lyxa till det" och då tänker du att en S300 är "lyxig " eller bra på nåt sätt, så fungerar det inte i verkligheten (men Web-shoparna vill få dig att tro det).

En turbo blir inte bättre för att den är "lyxig" eller byggd på exotiska delar, annat än när den jämförs med en EXAKT lika i dimensionering och bladvinklar (då kan den vara nån ynka procent bättre) .

Det är inte "lyxen" du behöver för bra prestanda utan det är de rätta dimensionerna. De Holsets som du länkat till är inget annat än lastbils/diesel-varianter och de stämmer bättre till mindre motorvolymer och högre laddtryck än vad du har, för att det skulle varit rätt för dig hade de behövt köpa hem en annan variant från Holset och ska den då få ett bra pris så kan du inte ha bråttom.

Det verkar som att du "lurar" dig själv litegranna, verkar som att det är bekvämt att bara "klicka hem" en turbo du hittar på nätet, men den Holset du nämner har ju T3 och du skriver att du behöver T4 så den måste ju också "anpassas"? Ska du betala så pass som 8000+ så kan nog många få hem en Holset till dig med de dimensioner som du behöver (fast det måste vara på leverantörens villkor för att hålla ner priset och då kan du få vänta tills det görs en större order) Holset finns med T4 fläns/V-band/ej integrerad wastegate.

Gällande Kadett4wd:s kommentar om "klarar effekten på 0.6 bar" så är det inte den änden av kompressordiagrammet som är viktigt (det är den vänstra sidan som är viktig om man vill ha en snabbspoolad turbo som stämmer mot motorn) Påminner igen om att S300 är ett bättre val än HX40 om vi vill åka höga ladd.

Tänk så här: Vid spool så ger ju inte motorn särskilt hög effekt. Ligger man då i ett område där turbon har låg verkningsgrad så krävs det mycket mer avgasenergi för att driva den (och avgasenergi är det ju ont om, vid spool) Man kan säga att det gäller att "hushålla" med energin och den turbo som har låg verkningsgrad gör inte detta, utan den värmer upp luften i kompressorn en massa i onödan, detta kyls enkelt i I/C men det KOSTAR att värma upp omgivningen med sin intercooler.

Vid maxeffekt är det inte lika viktigt att verkningsgraden är hög, där finns det massor av avgasenergi och då går det att kompromissa på ett bättre sätt, enda gången det är jätteviktigt där uppe, det är när man ska slå nått effektrekord i bromsbänken (dynoqueen)
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av BiTurbo »

Nu var det faktiskt GIK som tyckte s300sx-e skulle passa samt skrev detta när jag frågade om inte Holset HX40 & Garrett spolade bättre:

Holset är dock endast lastbilsgrejer och ej gjorda för performance bruk :D

Garrett däremot är riktigt fina när det kommer till prestanda.

Dock säger priset också det :D
Senast redigerad av BiTurbo den fre dec 04, 2020 5:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 9767
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av Kadett4wd »

luft är luft oavsett vilket märke som komprimerar den, jussom.

Whilliam, Jag skrev inte att det var bra, men att den kan kirra det.
Och på en vass 4.2liters v8 som ger runt 380hk som sugis och man laddar 0.6bar så kommer det spoola galet snabbt.

titta genom denna: https://www.youtube.com/watch?v=lfcvZ-3aeRU&t=2999s
Långt filmklipp med holdener om hur man kan förändra hur turbon spoolar etc etc.
Han har så otroligt mycket mer erfarenhet än vad många kan ana, han är också väldigt duktig på att inte snöa in djupt i facktermer så alla kan förstå.

https://www.enginelabs.com/author/richardholdner/
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1675
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skelleftehamn

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av Big Al »

Den där videon som du länkar till Kadett4wd säger i princip exakt det jag försökt säga senaste 15åren med olika ord, synd bara det ska behövas amerikanska ord för att nå fram hela vägen men vad gör det .... Jag säger bara VIDEON BÖR SES!!!
För att summera lite snabbt vad det jag menar av vad han berättar.
Det viktigaste för att få bra spool (och register) är rätt dimensionering av turbon. (oavsett om den heter Borg Warner S300SX-E, Holset HX40 eller TB70 som i TS fall)
Att A/R förhållandet bör endast ändras efter rätt dimensionering av turbon är gjord för att göra "mindre" justering av registret.
Turbon bestämmer max effekt och bör dimensioneras därefter. (inducern främst)
Kamaxel och portning sällan hjälper spool.
Avgasmottryck ej går "wastea bort" med wastegate.
Att långa insugsrunners hjälper spool.
Hur t.ex 2-stegs laddning eller quickspoolvalve är effektivare sätt att bredda register än att förbättra motorns "grundeffekt".
Nu säger han att ökar man på motorn grundeffekt t.ex vid volymökning eller kompressionsökning så ökar även effekten även turboutförande (vilket jag anser är delvis rätt men ordvalet är fel då det lätt kan missförstås då det finns för många undantag)
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 9767
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av Kadett4wd »

Haha,, som vanligt ingen dynamik.
Var inte så svartvit.
GIVETVIS kan man hjälpa motorn att spoola turbon med portning och kamaxlar, 'lyssna mellan raderna' han säger.
Att få motorn att bygga mer vrid tidigt bygger mer moment = spoolar turbon snabbare.
Han säger det om och om igen.

Det handlar nog om vilken sida av staketet man står på då man lyssnar verkar det som :D
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 764
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av whilliam »

BiTurbo skrev:Nu var det faktiskt GIK som tyckte s300sx-e skulle passa samt skrev detta när jag frågade om inte Holset HX40 & Garrett spolade bättre:

Holset är dock endast lastbilsgrejer och ej gjorda för performance bruk :D

Garrett däremot är riktigt fina när det kommer till prestanda.

Dock säger priset också det :D
He-he... :hihi: Vilket äkta skitsnack :doh: Även turbofirmorna verkar ha ljusår kvar för att begripa vad som skiljer från turbo till turbo.

Man kan inte favorisera bland fabrikaten, alla har gjort skitgrejer och alla har ett o annat guldkorn. MEN det är turbons dimensioner som gör störst skillnad och då kan man ta vilket märke som helst bara den turbon man väljer är dimensionerad mot motorn.

Holset är ett riktigt lågprismärke och har aldrig försökt dölja det.
Borg Warner gör både bra och sämre grejer, S-300 är en dieselturbo, väljer man EFR-aggregat så är det däremot "race" (för den skull behöver de inte vara rätt på alla applikationer) de har köpt upp Schwitzer och KKK och det är fortfarande mycket av de märkenas teknik i turbona (även om det börjar dyka upp nydesignade varianter i serien "B" B1/B2/B3)
Garrett är störst/ledande märke och de har gjort som är riktigt usla men också bra saker (så klart)

Kanske ni missuppfattat det jag skrivit tidigare om märkenas kompressordesign och laddtryck: De är enbart bladens vinklar och utformning som, huvudsakligen, är utformade så att Holset är bäst på låga tryck, därefter Garrett och Schwitzer bäst på höga. Det går ändå att dimensionera hjulets mått och även resten av turbon så att den passar bättre i olika laddtrycksegment men väljer man samma (motsvarande) dimensioner så gäller ovanstående.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 764
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev:Haha,, som vanligt ingen dynamik.
Var inte så svartvit.
GIVETVIS kan man hjälpa motorn att spoola turbon med portning och kamaxlar, 'lyssna mellan raderna' han säger.
Att få motorn att bygga mer vrid tidigt bygger mer moment = spoolar turbon snabbare.
Han säger det om och om igen.

Det handlar nog om vilken sida av staketet man står på då man lyssnar verkar det som :D
Tycker det börjar bli lite bättre diskussioner och inlägg/kommentarer :thumbright: Jag misstänker att Big al skriver som han gör för att det är jobbigt att "fäktas mot väderkvarnarna"
Den gängse uppfattningen verkar vara att man ska bygga motorn "perfekt", ha rätt portning/ventiler/sätesjobb/kamaxlar och sedan kan man köpa nästan vilken turbo som helst (bara den har en "stämpel" att den klarar effekten)
Det finns faktiskt en anledning till att det tillverkas turbos i olika utföranden och anledningen är att det ÄR oerhört viktigt hur den är dimensionerad mot motorn, mest viktigt för att få ett vettigt och körbart register (inte för maxeffekten)
Detta kommer sällan fram i diskussionerna, utan man pratar bara priser och "bling" - faktor på aggregaten (speciellt från tillverkarnas sida) Ta EFR-serien som exempel, där finns det inte alls nåt brett spann att välja på (även om det marknadsförs som om det fanns mycket att välja på)
Dimensioneringen på de aggregaten stämmer mestadels mot såna motorer som du beskriver, där flödet är ökat och motorns egenskaper för flöde på högre varvtal är förbättrat. Detta gör att man TVINGAS till att porta m.m. för att få set-upen ok.

Du har rätt i att man landar bäst på en gyllene medelväg och det är ju aldrig SKADLIGT att porta om det görs rätt (men det är inte alltid nödvändigt, speciellt inte i fall man inte har ägnat en endaste tanke åt att ha en vettigt dimensionerad turbo, då är det mycket smartare att väja rätt turbo först)

Gällande att förbättra set-upens egenskaper under spool så hjälper det inte att porta för att få bättre boost treshold (men kamtiming/kamval och därmed avstämning kan hjälpa)
Det är lite synd att den andra formen av spool aldrig syns på en bänkning, vrid/laddtryckskurvan säger inte mycket om respons (även om tidig boost treshold brukar ge bra respons också)
Respons kan förbättras av portning.
Skriv svar