Wastegate direkt i avgashus

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Linköping/Vadstena
Kontakt:

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av Hasse Bus »

Det ser ut som det läckte lite olja på grenröret vid servicen för den ryker så förtvivlat :hihi:
Det verkar gå tungt uppför backen oxå, anliggande bromsar? :doh: :mrgreen:
Den låter gott. :thumbright:
Tack för filmen.

//Hasse.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av thomass »

Hasse Bus skrev:Det ser ut som det läckte lite olja på grenröret vid servicen för den ryker så förtvivlat :hihi:
Det verkar gå tungt uppför backen oxå, anliggande bromsar? :doh: :mrgreen:
Den låter gott. :thumbright:
Tack för filmen.

//Hasse.
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1467
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av JoBy »

thomass skrev: tor dec 12, 2019 1:01 pm Tack för all feedback i tråden. Nu är motorn iallafall provstartad så jag bjuder på 2 klipp. Kan nog bli en trevlig bil till sommarens evenemang Bild


https://youtu.be/LbIjGAJw4yI


https://youtu.be/pr2zVeSpPag


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Gjort är gjort, men jag tycker det verkar finnas massor med plats att ansluta WG på grenröret före turbon. :lol:
Jonas Bylund
Bild
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1105
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av whilliam »

Det är många "tvångstankar" när man skall designa något på egen hand.
Vill minnas att TS inte ville "såga" i det fina röret (kanske på grund av sådan) och egentligen är det väl inget fel i att man bygger som "själv "tycker är bäst.
Skillnaden för mig är att mina "tvångstankar" lutar åt att alltid försöka bygga så teoretiskt rätt det bara går, vilket även innebär att när "råd" ges, så vill man styra andra till att tänka "åt samma håll".

Nu verkar det funka för TS, vi har väl inte sett full belastning än men jag tycker också att: "har man väl byggt nåt" så ska man inte behöva bygga om radikalt vid tillfälle av malfunction. Skulle det bli lite boost creep så finns det en arsenal av tips om hur det går att motverka på enkla sätt.

Häftig Bil :thumbright:
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av thomass »

whilliam skrev:Det är många "tvångstankar" när man skall designa något på egen hand.
Vill minnas att TS inte ville "såga" i det fina röret (kanske på grund av sådan) och egentligen är det väl inget fel i att man bygger som "själv "tycker är bäst.
Skillnaden för mig är att mina "tvångstankar" lutar åt att alltid försöka bygga så teoretiskt rätt det bara går, vilket även innebär att när "råd" ges, så vill man styra andra till att tänka "åt samma håll".

Nu verkar det funka för TS, vi har väl inte sett full belastning än men jag tycker också att: "har man väl byggt nåt" så ska man inte behöva bygga om radikalt vid tillfälle av malfunction. Skulle det bli lite boost creep så finns det en arsenal av tips om hur det går att motverka på enkla sätt.

Häftig Bil :thumbright:
Tack för det!

Det fungerar förvånansvärt bra. Piskade bilen hela förra sommaren på bana, både drifting och rundåka utan ett bekymmer med skenladd etc, och då är vår ”hemmabana” berikad med långa ”tuuunga” uppförsrakor där man riktigt får belasta bilen ända upp på 5:ans växel ibland.

Sen håller jag absolut med dig ang. att bygga så teoretiskt rätt som möjligt, jag kan lika gärna bara ha haft tur denna gång Bild

Jag ska försöka få GoPro:n riktad mot laddtrycksmätaren då det är dags för banåka nästa gång så kan ni få se hur fint den sköter sig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1105
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av whilliam »

Kan tipsa dig om att kolla förtändningen i mappen/chippet. Är den onödigt/farligt tidigt ställd så är det enklare att hålla laddet lågt.
Det är mycket mindre risker med ett skenande ladd (för motorn) än att tändningen är tidig.

Detta är inget jag "vet" att du har problem med men har för mig att du åkte chippat (inget fel i det, det funkar hur bra som helst) men den känsla jag får från det du skriver gör att jag skulle checkat det om det vore min bil....
Skriv svar