Gt45 på 351w

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Mustangpalm
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor apr 22, 2021 9:51 am

Gt45 på 351w

Inlägg av Mustangpalm »

Hej är själv väldigt dålig på turbostorlekar.
Ska gå från paxton cetrifugal till turbo i vinter, hur skulle en gt45 från kl racing funka på min 351w? 5,8lit eller kanske en hx55? , smidda kolvar ca 9 i komp, edelbrock e-street toppar, edelbrock efi insug, kam är tyvärr okänd men enligt tidigare ägare en ”kompressorkam” styrs av ett maxxecu mini och två vw spolar. Varvar inte högre än 5500-6000 pga ventilfjädrar o retainers. Gav 300hk som sugis och 455hk på 0,5bar med kompressorn. Siktar på 500+hk och max 0,7bar med turbon.
Manuell tko600 låda.


https://shop.klracing.se/sv/artiklar/gt ... flans.html
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Gt45 på 351w

Inlägg av psa »

Orelaterat till turbon, om du inte har gått igenom dom topparna sen nya så hade jag gjort det innan du frestar på det hela. Edelbrock har sämre toleranser på bearbetningen än det mesta du kan köpa på Ebay ifrån Kina, det är vanligt att dom rasar pga det.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6843
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Gt45 på 351w

Inlägg av Erland Cox »

Det är ett bra förslag, kolla även ventilfjädrarna.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1674
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Gt45 på 351w

Inlägg av whilliam »

Satsa hellre på en HX50 eller HX55 med 67mm inducer på kompressorn och 80mm ut på turbinen.
Kl racing har ingen med större än 77mm ut verkar det som men det finns en hel del på begagnatmarknaden.

Om motorn går fin-fint med kompressorn så är det nog inget måste att kolla igenom topparna.

Effekten som motorn ger med kompressor måste "ökas" med de förluster som blir i kompressorn (en gissning är att det försvinner 25-40Hp i den)
Detta innebär att den effektökning du söker på vevaxeln, egentligen är i samma klass som nuvarande.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Gt45 på 351w

Inlägg av psa »

Problemet William är att Edelbrock inte bearbetar delarna efter dom har pressats i utan innan, så styrningarna kan vara hur som helst i passning och sätena är ytterst sällan bra i anläggningsyta.
Är styrningarna nu tighta och anläggningsytan mellan ventil/säte dålig så kan det bli katastrof fort nog på sugmotor, med turbo som kan ytterligare öka temperaturen på avgasventilerna så blir det ännu större risk att nån ventil kärvar och sätter sig i kolvtoppen. :thumbright:
Sen har kvalitén varierat en del på delarna också, jag tror inte några amerikanska delar används förutom gjutningarna som dom gör själva.
Men det är så med dom flesta av dom amerikanska tillverkarna, Edelbrock är bara värst för stunden, man skall hålla sig till stommar därifrån.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 866
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Gt45 på 351w

Inlägg av Thunderbo1t »

Mustangpalm
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor apr 22, 2021 9:51 am

Re: Gt45 på 351w

Inlägg av Mustangpalm »

Inte orolig för e-street topparna,varken hört eller läst om problem med dom om man inte varvar mer än 5500-6000 och inte kör rullkam. Topparna är ju inte nya utan har gått ett tag med kompressor utan ic, har koll på avgas o insugstemp och med turbo kommer också ic installeras.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6843
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Gt45 på 351w

Inlägg av Erland Cox »

Med turbo så höjer du varvtalet för max effekt med ca 1000 varv.
Låt inte ventilfjädrarna begränsa dig.

Erland
Användarvisningsbild
Bjorn W
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån okt 11, 2021 12:41 am

Re: Gt45 på 351w

Inlägg av Bjorn W »

Håller med psa, edelbrock i min mening är kina junk tyvärr.. gå igenom dom en "billig" försäkring och roligare att kunna varva lite till.
Ska du inte ladda mer än 0,7 så kör du på kls gt45, inte jätte dyr..
BW Svets & Mekaniska
070-5559731
Vänersborg

Vi gör allt! Nästan..
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 5803
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Gt45 på 351w

Inlägg av Steve »

Kolla ebay.de istället om du tänkt köpa en GT45
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Mustangpalm
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor apr 22, 2021 9:51 am

Re: Gt45 på 351w

Inlägg av Mustangpalm »

Erland Cox skrev: mån okt 11, 2021 1:28 pm Med turbo så höjer du varvtalet för max effekt med ca 1000 varv.
Låt inte ventilfjädrarna begränsa dig.

Erland
Varför? Maxeffekt för vad, motor eller gt45? Det beror väl på vilken turbo? Det lär väl inte vara omöjligt att nå 0,7bar innan 6000rpm med 5,8lit motor? Med 300hk na motor o 0,7bar laddtryck så ska jag väl iaf teoretiskt nå 510hk

Pratade med en som har kl:s gt45 idag o den börjar ladda redan vid 2000rpm på hans cheva 350….
Mustangpalm
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor apr 22, 2021 9:51 am

Re: Gt45 på 351w

Inlägg av Mustangpalm »

Thunderbo1t skrev: sön okt 10, 2021 9:04 pm GT45:or och V8:or:
https://www.youtube.com/results?search_ ... dener+gt45
Kollat allt holdner har gjort och hans favorit är ju just gt45 på 5-6lit motorerna, verkar alltid prestera bra
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1674
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Gt45 på 351w

Inlägg av whilliam »

Oj vad ni skriver :thumbright: vad Psa skriver är sant! Är det problem med att det nyper i styrningarna så blir det ju mer värme nu och mer "fara", å andra sidan har ju motorn kanske körts en del och då borde spelet kunna haft tid att "gå till sig". Värt att begrunda om man ska "testa" eller kolla upp allt ordentligt.
Vad Erland skriver är också riktigt och ger ju ytterligare en anledning att gå igenom topparna - men allt beror ju på vad kravet på prestanda/effektkurva är, om inte målsättningen är höga varvtal och höjda effekter så borde det kunna funka ändå.
Det han menar med att maxeffekten hamnar på högre varvtal, är att turbon inte "stjäl" lika mycket från vevaxeln som kompressorn gjorde och det gör att man KAN få effektkurvan lite annorlunda (fast vad man verkligen plockar ut är ju upp till mapparen)

När det gäller min kommentar på turboval så kan jag bara säga att Holdener säkert inte jämfört GT45 mot HX50/55.
Holsets design på kompressorhjul är betydligt bättre för de "lägre" laddtrycksnivåerna, dessutom är de lättillgängliga i Sverige som begagnat från både Volvo/Scania i USA är det lite mer "brist" på dem och de "snubblar" lättare över en Garrett.

När man har stor volym på motorn så "funkar" det med nästan vad som helst i turboväg - men det är ändå inte fel att välja en som stämmer så bra som möjligt till målsättningarna.

Förmodligen kommer effekten att öka betydligt mer än vad du "räknar teoretiskt" och detta betyder att laddtrycket kanske hamnar mycket lägre än 0.7 för att nå målet (speciellt som du monterar I/C i samma veva) Detta borde ses som enbart positivt :thumbright:
Skriv svar