tryck funderingar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Inlägg av MotorKnyttet »

2.3-16 skrev:
Om man bygger ett grenrör med för stora rör så minskar ju flödet,
Njae...det där fick du nog om bakfoten tror jag.
Det är väll hastigheten du menar, inte flödet.
danhansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 04, 2006 8:33 pm

Inlägg av danhansson »

MotorKnyttet skrev:
2.3-16 skrev: Njae...det där fick du nog om bakfoten tror jag.
Det är väll hastigheten du menar, inte flödet.
Ja det var det jag menade.

Jag gör ett nytt försök :D
Om man bygger ett grenrör med för stora rör så minskar ju hastigheten på avgaserna, men kommer dessa öka till samma hastighet igen utan förluster när grenröret blir smalare vid turbon.
Alltså är det dumt och ha för stora rör eller spelar det ingen roll, om man bortser från större avkylning av grenröret.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Alla hastighetsförändringar ger förluster.

Alla böjar ger förluster.

Små rör har mer friktionsförluster än stora rör vid samma flöde.


Om förlusterna från ett smalt rör är större eller förlusterna från att gå upp i storlek, och sedan ner igen, är större ... det är frågan.
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

så teoretiskt sätt blir det lägre tryck i insugnings kanalerna i toppen för där äe det ju midre kanaler än i rör en från turbon? :doh:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

japp :)
det blir lägre tryck, och slutligen så lågt att det blir negativt tryck jämfört med atmosfärstrycket, dvs vakum, som jag skrev i åtminstone 2 inlägg i början av denna tråd.... :roll:
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

larsat skrev:japp :)
det blir lägre tryck, och slutligen så lågt att det blir negativt tryck jämfört med atmosfärstrycket, dvs vakum, som jag skrev i åtminstone 2 inlägg i början av denna tråd.... :roll:
ok det är bra då vet jag :P

så alltså har man ett laddtryck på 1 bar så kommer det att sjunka vid "toppens" kanaler?

hur blird t sen när det kommer in i cylinder kommer det att ha det trycket det hade i topplockets kanaler?
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

för det stigr ju inte igen näör det kommer in i cyllindern ?!?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

trycket kan aldrig öka på vägen "från en pump" bara sjunka (så länge det inte sitter en ny pump)
grejjen e den att du har sagt tidigare att du förstår dig på fyrtaktsmotorn men det låter inte alls så ibland
självklart blir det ganska mycket högre tryck i en cylinder :)

nu ska jag åter igen ge mig på lite grejjer jag eg inte har nån koll på:
det jag har försökt förklara för dig i många inlägg har med fyllnadsgrad att göra.. du verkar inte förstå det.
hur bra en kanal än flödar så är det svårt att få in luft i cylindrarna, om man än laddar 3 bar så kan inte kanalerna flöda så det blir övertryck i cylindern innan kolven har vänt i bottenläge..
om cylindern är på t.ex. 0,5 liter så kommer man alltså aldrig upp till 100% fyllnadsgrad, då kan det ju inte bli övertryck eller hur?
däremot när kolven har vänt och ventilerna är stängda blir det ju självklart tryck...

eftersom en motor rör sig ganska fort så måste man nog ta hänsyn till tryckutjämningstider också är min gissning.
när du har gasen släppt har du vakum efter spjället & när du öppnar det börjar turbon flöda luft igen som du innan släppt ut med en dumpventil, dels tar det tid för turbon att leverera luften, dels tar det nog lite tid innan trycket jämnar ut sig från tryckbox till insug, och eftersom motorn hela tiden suger luft så blir det aldrig något övertryck, det helt enkelt "går åt" med luft än vad som kan levereras. :roll:

det kan aldrig bli högre tryck på vägen efter turbon än vad det kommer ur den.. det har vi rett ut nu eller hur :roll:
danhansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 04, 2006 8:33 pm

Inlägg av danhansson »

larsat skrev:det kan aldrig bli högre tryck på vägen efter turbon än vad det kommer ur den.. det har vi rett ut nu eller hur :roll:
Det skulle faktiskt kunna bli högre tryck på vägen efter turbon än vad det kommer ur den. Luften har ju stor hastighet och en viss massa och när det är fullt i cylinderrumet fortsätter luften att trycka på och det skulle på så sätt kunna bli
högre tryck än det var från början, ungefär samma sak som händer när
man stänger en vattenkran snabbt, då kan tryckstegringen spränga vattenledningen om det vill sig illa.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

mja.. isåfall pratar vi om ett helt slutet system? eller en extremt kort tidsperiod då trycket inte hunnit jämna ut sig..
normalt sett har man ju en dumpventil som ska ventilera ut denna tryckpik och trycket ska ju i det fallet vara lika stort vid turbon som precis innan spjället, men det är möjligt att det kan skilja lite innan trycket jämnar ut sig om det är så du menar?
sedan tycker jag det låter konstigt med "när det är fullt i cylinderrumet", enligt mig är det aldrig fullt.. :roll:
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

larsat skrev:mja.. isåfall pratar vi om ett helt slutet system? eller en extremt kort tidsperiod då trycket inte hunnit jämna ut sig..
normalt sett har man ju en dumpventil som ska ventilera ut denna tryckpik och trycket ska ju i det fallet vara lika stort vid turbon som precis innan spjället, men det är möjligt att det kan skilja lite innan trycket jämnar ut sig om det är så du menar?
sedan tycker jag det låter konstigt med "när det är fullt i cylinderrumet", enligt mig är det aldrig fullt.. :roll:
Extremt kort tidsperiod när luften ändrar hastighet.

En 4-cylindrig 2-liters motor har ju 0.5 liter per cylinder. En sådan cylinder rymmer ganska exakt 0.5 liter luft sedan är den full.

Beroende på trycket och temperatur kan den halvlitern innehålla lite mer eller lite mindre vikt luft.
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

Så om jag "laddar" 1 bar så när luften har kommit in i cylindern så har det sjunkigt?
men i så fall kan det väll inte vara mycket tryck skillnad?
för man säger ju att om man laddar 1 bar så ökar kommpresion tryckt till det dubbla? men i praktiken kan det inte stämma då? :doh:

tack skall ni ha för all hjälp..
ber om ursäkt för att jag är lite trög :P
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

funderade med på det om man har ett litet rör som sedan blir stort.kommer det att bli ett tryck fall eller vad händer?
:doh: :roll: :?:
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Det beror på ..... läs hela tråden en gång till
danhansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 04, 2006 8:33 pm

Inlägg av danhansson »

vwjohan skrev:funderade med på det om man har ett litet rör som sedan blir stort.kommer det att bli ett tryck fall eller vad händer?
:doh: :roll: :?:
Ja det blir det (ibland)...men vad händer när det stora röret blir litet igen??

:idea: :idea: men så kom jag tänka på termodynamikens andra lag el nåt.
Energi kan inte försvinna el nåt i den stilen, alltså spelar det ingen roll hur
stora rör man har i ett grenrör för man kan inte förlora någon energi i avgaserna förutom värme, så har man stora rör så minskar gashastigheten
men ökar igen vid avsmalningen vid turbon helt utan förluster, förutom värme om det inte är isolerat.
Skriv svar