tryck funderingar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det tar ju längre tid för avgaserna att förflytta sig när hastigheten sjunker oxå.. vilket kan medföra att pulsen inte hinner genom turbon innan nästa puls kommer och då bör det bli annorlunda mottryck
danhansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 04, 2006 8:33 pm

Inlägg av danhansson »

larsat skrev:det tar ju längre tid för avgaserna att förflytta sig när hastigheten sjunker oxå.. vilket kan medföra att pulsen inte hinner genom turbon innan nästa puls kommer och då bör det bli annorlunda mottryck
Att pulsen inte skulle hinna genom turbon som snurrar över 100000v/m har jag svårt och tro, om motorn varvar 10000v/m så har ju turbon tio varv på
sig att ta emot en puls och med grövre rör så borde pulsen breda ut sig och
bli ett mer konstant flöde och det borde vara gynnsamt för turbon.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

du måste väll inse att de tar tid att fylla en större volym med ett visst tryck innan de blir samma tryck i ett rör på andra sidan
tänkt dig själv en kubik stor tank med ett smalt rör i var ände, om du skickar i världens tryckpuls i ena sidan tror du att du ens märker de i andra röret på andra sidan?
din teori håller ju inte

edit: med de varvtal du nämner så har turbon 5 varv på sig för varje puls eftersom det kommer 2 pulser per motorvarv
och det är ju väldigt ofta man varvar 10 000 varv hehe
danhansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 04, 2006 8:33 pm

Inlägg av danhansson »

larsat skrev:du måste väll inse att de tar tid att fylla en större volym med ett visst tryck innan de blir samma tryck i ett rör på andra sidan
tänkt dig själv en kubik stor tank med ett smalt rör i var ände, om du skickar i världens tryckpuls i ena sidan tror du att du ens märker de i andra röret på andra sidan?
din teori håller ju inte
Säger du inte emot dig själv där...det tar ju längre tid för avgaserna att förflytta sig när hastigheten sjunker oxå.. vilket kan medföra att pulsen inte hinner genom turbon innan nästa puls kommer och då bör det bli annorlunda mottryck
larsat skrev: edit: med de varvtal du nämner så har turbon 5 varv på sig för varje puls eftersom det kommer 2 pulser per motorvarv
och det är ju väldigt ofta man varvar 10 000 varv hehe
Hehe ööö jag menade ju en 2cylindrig motorcykelmotor :roll:

Att fylla ett grenrör som är 5liter större än normalt tar väll max några tiondelar av en sekund extra.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det jag menar är att det kommer bli väldigt lågt tryck, eftersom det jämnar ut sig på en stor volym, det är säkert jättebra vid höga varvtal då turbon redan snurrat igång
men tror inte man får igång turbon utan att ge den chockstötar med avgaspulser?

självklart beror det på vad det är för motor :doh: , om du menar en sån motor så stämmer det men jag tror inte du får fart på någon turbo med ett sådant grenrör och 2 cyl

5 liter större är VÄLDIGT mycket mer än vad man i regel använder sig av för volym
om det skulle ta t.ex. 2 tiondelar extra som exempel som du säger så innebär ju det, på en 2cyl 10 000 rpm hojjmotor att det redan kommit 33 nya pulser under den tiden?
det är väll knappast själva varvtalet på turbinen som är problemet utan att loppet är för smalt in till turbinen & efter den osv på en liten turbo..

det skulle säkert funka jättebra med stor turbo, riktigt stort grenrör & långa rör när man väl fått igång turbon, men risken är ju att det sker 1000 rpm innan varvstopp...
danhansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 04, 2006 8:33 pm

Inlägg av danhansson »

larsat skrev:det jag menar är att det kommer bli väldigt lågt tryck, eftersom det jämnar ut sig på en stor volym, det är säkert jättebra vid höga varvtal då turbon redan snurrat igång
men tror inte man får igång turbon utan att ge den chockstötar med avgaspulser?
Varför skulle det bli lågt tryck? har man stora rör så är det ju turbon som
stryper flödet och då kommer det att vara samma tryck som det hade varit med små rör fast med en liten fördröjning vid gaspådrag.
En turbo har väll svårt att ta tillvara på chockstötar med bra verkninggrad, har inte en turbo bättre verkningsgrad vid en kostant gasström?
larsat skrev: självklart beror det på vad det är för motor :doh: , om du menar en sån motor så stämmer det men jag tror inte du får fart på någon turbo med ett sådant grenrör och 2 cyl
Jag menade en bilmotor men tänkte lite fel så det var bara en dålig ursäkt med motorcykelmotor.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det jag menar är att det tar ju en viss tid att bygga upp trycket, och tills det är uppbyggt är det ju lägre.. och en motor andas ju så fort så det måste ju spela in med så korta tidsperioder..

om man tänker sig avgaspulserna som en ljudvåg i grenröret, så vill man väll att de precis ska nå turbon eller hinna genom den innan nästa puls kommer & är turbon för liten så bör det studsa tillbaka tryck mot toppen igen & krocka med nästkommande pulser?
med ett mycket större grenrör bör dessa pulser röra sig långsammare men sen gäller det ju att turbon klarar att släppa igenom mängden avgaser oxå.. det bör alltså bli fler pulser som rör sig & fler som krockar osv.. men det kanske inte gör något

jag tror ändå att man tappar så mycket respons till slut så motorn inte blir körbar längre, bra på höga varv men kasst på låg/mellan

detta gäller ju dock inte förrens rören blir väldigt mycket större.. att gå upp en storlek tror jag inte är så farligt som många tror & i grund & botten håller jag med dig om att stora rör är bra

då är frågan, om man satte 4st 3" rör direkt på en sugmotor topp skulle det ge maxeffekt, eller isåfall varför skulle de ge mer effekt med smalare rör?
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Tittar man på pulseneergi så ger en avsmalning av röret en reflekterad tryckpuls och en utvidgning av röret en reflekterad vakumpuls.

Titta hur en kona till en tvåtaktare ser ut. Pulsen kommer först till en kona som växer och då reflekteras ett undertryck tillbaka som hjälper till att dra ut avgaserna ur cylindern. Även en del nya gaser sugs ut i avgasröret. När pulsen har kommit en bit till smalnar röret ihop och tryckpuls reflekteras. Den ska trycka tillbaka dom färska gaserna in i cylindern efter att överströmmningskanalerna har stängt men avgasporten fortfarande är öppen.

Det är alltså inte en slump att rören ser ut som dom gör.
Bild
danhansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 04, 2006 8:33 pm

Inlägg av danhansson »

Det är ju en hel vetenskap detta med grenrör och pulser tror jag ska sluta
och fundera på sånt jag inte begriper, men det är intressant.

Jag såg en intressant grej på skroten idag.

Ett grenrör till Scania v8, motorn var säkert på 10-12liter.
Utloppet från toppen var extremt litet och inloppet till turbon var kanske
30mm och med en kona som växte.
Bild
danhansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 04, 2006 8:33 pm

Inlägg av danhansson »

JoBy skrev:Tittar man på pulseneergi så ger en avsmalning av röret en reflekterad tryckpuls och en utvidgning av röret en reflekterad vakumpuls.

Titta hur en kona till en tvåtaktare ser ut. Pulsen kommer först till en kona som växer och då reflekteras ett undertryck tillbaka som hjälper till att dra ut avgaserna ur cylindern. Även en del nya gaser sugs ut i avgasröret. När pulsen har kommit en bit till smalnar röret ihop och tryckpuls reflekteras. Den ska trycka tillbaka dom färska gaserna in i cylindern efter att överströmmningskanalerna har stängt men avgasporten fortfarande är öppen.

Det är alltså inte en slump att rören ser ut som dom gör.
Bild
Ger en avsmalning av röret alltid en reflekterad tryckpuls? är det kort/brant
kona kan man ju förstå att det blir en reflekterad tryckpuls, men hur
blir det med en lång kona som på bilden om man tänker flödet från
andra hållet.
Borde inte en lång kona endast göra en hastighetsökning hos avgaserna eller
blir det alltid en reflekterad tryckpuls.
Har inte grenröret på bilden ett smalt varvtalsområde för att fungera som du skrev?
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Om vi tar två enkla fall först med raka rör som inte ändrar storlek.

Om änden på röret är pluggat så kommer tryckpulsen att reflekteras och den behåller både form och styrka. En 30ms lång puls med 0.3 bar tryck blir reflekterad som en 30ms lång puls med 0.3 bar tryck. Pulsen stutsar helt enkelt.

Om röret istället slutar tvärt blir det annorlunda. Då reflekteras istället ett vakum. En 30ms lång puls med 0.3 bar tryck blir reflekterad som en 30ms lång puls med 0.3 bar vakum. Pulsen inverteras.

Om röret istället avslutas med en öppen tratt så måste man veta hur fort pulsen rör sig och hur lång tratten är. Under hela den tid som pulsen befinner sig i konan så reflekteras ett vakum, men det blir inte lika kraftigt. Pulsen dras ut och tappar styrka. Det kanske reflekteras en 70ms lång puls med 0.1 bar vakum istället.

På samma sätt reflekterar en avsmalnande kona ett övertryck men med mindre styrka under längre tid.

För att kunna räkna på detta måste man veta hur snabbt pulsen rör sig frammåt i röret.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Ett javaprogran för att beräkna avgaspipa på tvåtaktare.

http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_en.htm
danhansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 04, 2006 8:33 pm

Inlägg av danhansson »

Ok, tack för svaret..tror jag böjar förstå principen.
Alltså det är fel att ha stora rör i ett grenrör.
Så ett bra grenrenrör till en bilmotor skall alltså börja med en liten växande kona så att man får en vakumpuls som hjälper avgaserna ut, men den får inte blir så stor att man måste kona ner innan turbon och får en tryckpuls som reflekteras, och långa rör är bra för då hinner pulsen breda ut sig mer.
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

Så om jag "laddar" 1 bar så när luften har kommit in i cylindern så har trycket sjunkit?
för man säger ju att om man laddar 1 bar så ökar kommpresiontryckt till det dubbla? men i praktiken kan det inte stämma då om man inte får in 1 bar?

Tänkte också på detta har sett att Tryckklockan till wastegaten
har en liten slang borde det inte bli tryckfall in till "klockan"
Bild
Och då måste fjädern vara inställd på ett annat tryck än vad turbon laddar? så som 0,1bar :P

är ganska trög...
tack skall ni ah för all hjälp
MVH
Johan
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

man får in mer (dubbelt så mycket luft) men inte 1 bar... bättre nån annan förklarar detta för jag förstår inte själv :)

visst kan det bli ett marginellt tryckfall in till klockan men tryck är ju ändå en kraft per ytenhet, 1 bar = 1kg per cm^2 och tryckklockan är ett slutet system så det blir lika mycket som turbon ger..
det är bara vid läckagen trycket sjunker!!
Skriv svar