tryck funderingar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

tryck funderingar

Inlägg av vwjohan »

Hej!

är grön på det där med laddtryck men undrar, när man läser runt lite här så ser man "jag har 1.6 bar laddtryck"

nu till frågan menar man rellativ till atmosfärstrycket eller som "vanligt" kraft per ytenhet? :roll: :doh:

se sida 3
Senast redigerad av vwjohan den ons sep 26, 2007 8:39 pm, redigerad totalt 2 gång.
peder
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön nov 26, 2006 7:43 pm
Ort: Visby

Inlägg av peder »

När man skriver/säger ;1,6bars laddtryck, så menar man övertryck, över atmosfärstryck.
Annars säger man absolut tryck, iallafall jag.

Mvh Peder
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

så då är det med atmosfärstryck inräknat 2,6 bar?
:lol:
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

När folk säger att dom har 1.6bar i ladd så är det ju egentligen 2.6bar om man räknar med atmosvärtrycket.
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

bra! då vet jag det!

för det mesta mäter man väll det "som "vanligt" med kraft per ytenhet?
som när jag pumpar däcken då är det väll kraft per ytenhet?

1000 tack!

MVh
Johan
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

är väl ingen i dagens läge som säger det absoluta trycket (+1 bar) dvs jag har chippat min 850, nu laddar den 2,3 bar. skulle ju bara bli en massa förvirring. :roll: som kuriosa kan jag ju säga att en audi 100 turbo quattro jag ägde, i den stog det 1,5 bar och den laddade typ orginal 0,5 bar.men färddatorns laddtrycksmätare stod på 1,5 bar..
Old volvos never die, they just go faster!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

nu är jag ingen expert på varken tryck eller fysik men
1 bar = ett kilo per kvadratcentimeter..
kraft per ytenhet är lite väl diffust hehe
sen spelar det ingen roll om det är luft, vatten eller oljetryck m.m.
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

men vad är det för poäng med att räkna in atmosfärstrycket?
det gör man väll ingen annanstans

men vissa laddtrycksmätare räkna ju in atmosfärstrycket?
eller har jag fel?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

i den stora värden bland konstruktörer och insjenjörer (jag kan inte ens stava det :hihi: ) så är det oftast apsolut tryck man snackar och sen är det de metriska systemet där det är Pa som är tryck enhet.

den enklaste mätenheten är nog ändå kanse atmosfärer som är 1.0 vid havsnivå och som är lättast att fatta för oss motortrimmare som kanse inte alltid var med på matte lektionerna (trimade moppar istället :) )?

rätt bra att tänka att det är en atmosfär som ligger till grunden i en motors andnings system när man sen kanse funderar på laddtryck och avgastryck, överlapp mm.
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

har en liten fråga till
avgassystemet hur blir det när man har "katt" blir det högre tryck där eller ett flödesmotstånd?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vwjohan skrev:har en liten fråga till
avgassystemet hur blir det när man har "katt" blir det högre tryck där eller ett flödesmotstånd?
ja det blir tryck där :thumbdown:
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

blir det samma tryck i hela systemet som enligt pasckals princip eller gäller det kanske bara ett helt slutet system?
om man har 2 ljuddämpare +katt...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vwjohan skrev:blir det samma tryck i hela systemet som enligt pasckals princip eller gäller det kanske bara ett helt slutet system?
om man har 2 ljuddämpare +katt...
fårstår inte frågan?

ända intresanta trycket är vid colektorn där grenröret blir ett avagsrör sen blir det mindre tryck effter varje strypning på väg ut mot fria luften
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

alltså man säger ju att trycket påverkar hela systemet med samma tryck? gäller detta även ett system som inte är helt slutet så som ett olje system? (pascals princip)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

nej det blir inte samma tryck i ett öppet system
däremot bör det bli samma tryck t.ex. från turbo till katalysator eftersom det är där strypningen sitter, har man sedan en övergång från 3" till 1" längre bak så lär det bli ungefär samma tryck mellan katalysatorn & 1" strypningen, dock lägre än innan katten & sedan sista biten ut till änden kan man nog räkna med väldigt lågt tryck eller nästan inget alls
men det är nog lite högre tryck i början än i slutet oxå, det lär ju ta en viss tid för tryckutjämning & motorer andas ganska fort..
Skriv svar