tryck funderingar
tryck funderingar
Hej!
är grön på det där med laddtryck men undrar, när man läser runt lite här så ser man "jag har 1.6 bar laddtryck"
nu till frågan menar man rellativ till atmosfärstrycket eller som "vanligt" kraft per ytenhet?
se sida 3
är grön på det där med laddtryck men undrar, när man läser runt lite här så ser man "jag har 1.6 bar laddtryck"
nu till frågan menar man rellativ till atmosfärstrycket eller som "vanligt" kraft per ytenhet?
se sida 3
Senast redigerad av vwjohan den ons sep 26, 2007 8:39 pm, redigerad totalt 2 gång.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 744
- Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
- Ort: Skellefteå
är väl ingen i dagens läge som säger det absoluta trycket (+1 bar) dvs jag har chippat min 850, nu laddar den 2,3 bar. skulle ju bara bli en massa förvirring. som kuriosa kan jag ju säga att en audi 100 turbo quattro jag ägde, i den stog det 1,5 bar och den laddade typ orginal 0,5 bar.men färddatorns laddtrycksmätare stod på 1,5 bar..
Old volvos never die, they just go faster!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
i den stora värden bland konstruktörer och insjenjörer (jag kan inte ens stava det ) så är det oftast apsolut tryck man snackar och sen är det de metriska systemet där det är Pa som är tryck enhet.
den enklaste mätenheten är nog ändå kanse atmosfärer som är 1.0 vid havsnivå och som är lättast att fatta för oss motortrimmare som kanse inte alltid var med på matte lektionerna (trimade moppar istället )?
rätt bra att tänka att det är en atmosfär som ligger till grunden i en motors andnings system när man sen kanse funderar på laddtryck och avgastryck, överlapp mm.
den enklaste mätenheten är nog ändå kanse atmosfärer som är 1.0 vid havsnivå och som är lättast att fatta för oss motortrimmare som kanse inte alltid var med på matte lektionerna (trimade moppar istället )?
rätt bra att tänka att det är en atmosfär som ligger till grunden i en motors andnings system när man sen kanse funderar på laddtryck och avgastryck, överlapp mm.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ja det blir tryck därvwjohan skrev:har en liten fråga till
avgassystemet hur blir det när man har "katt" blir det högre tryck där eller ett flödesmotstånd?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
fårstår inte frågan?vwjohan skrev:blir det samma tryck i hela systemet som enligt pasckals princip eller gäller det kanske bara ett helt slutet system?
om man har 2 ljuddämpare +katt...
ända intresanta trycket är vid colektorn där grenröret blir ett avagsrör sen blir det mindre tryck effter varje strypning på väg ut mot fria luften
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
nej det blir inte samma tryck i ett öppet system
däremot bör det bli samma tryck t.ex. från turbo till katalysator eftersom det är där strypningen sitter, har man sedan en övergång från 3" till 1" längre bak så lär det bli ungefär samma tryck mellan katalysatorn & 1" strypningen, dock lägre än innan katten & sedan sista biten ut till änden kan man nog räkna med väldigt lågt tryck eller nästan inget alls
men det är nog lite högre tryck i början än i slutet oxå, det lär ju ta en viss tid för tryckutjämning & motorer andas ganska fort..
däremot bör det bli samma tryck t.ex. från turbo till katalysator eftersom det är där strypningen sitter, har man sedan en övergång från 3" till 1" längre bak så lär det bli ungefär samma tryck mellan katalysatorn & 1" strypningen, dock lägre än innan katten & sedan sista biten ut till änden kan man nog räkna med väldigt lågt tryck eller nästan inget alls
men det är nog lite högre tryck i början än i slutet oxå, det lär ju ta en viss tid för tryckutjämning & motorer andas ganska fort..