Guide till 16v kamdrivning

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
tzanek
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: sön jul 16, 2006 12:47 am
Ort: Skellefteå

Re: Guide till 16v kamdrivning

Inlägg av tzanek »

Det kan man ju fråga sig. Bra info!
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: Guide till 16v kamdrivning

Inlägg av Karl Buchka »

Kan också tipsa om Yoshifabs adapterkit: http://yoshifab.com/store/index.php?_a= ... roductId=9

Man får en adapterplatta, spännrulle, löprulle och en kamrem. Behöver komplettera med ett extra 16v kamdrev på motorn och ett 16v drev på veven.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Guide till 16v kamdrivning

Inlägg av troy240 »

Passa bra med 146 kugg knappt man behöver spänna något.
:thumbright:
Användarvisningsbild
Jompa_a
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: ons aug 28, 2013 11:51 am
Ort: Karlskoga

Re: Guide till 16v kamdrivning

Inlägg av Jompa_a »

Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Guide till 16v kamdrivning

Inlägg av Hasse Bus »

Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Guide till 16v kamdrivning

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra tråd! lite bilder vore fint med :thumbright:

jag går och fantiserar om att sätta ihop en 16v för skoj skull då jag har en massa delar här framöver.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Guide till 16v kamdrivning

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej här kommer en fråga om det fins köpes grejor för att köra 16v topp på en B19- B21? behöver man en B23 vevaxel eller går det med den äldre B20 liknande veven som de har? de ser ju lite olika ut?

mvh jens
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Guide till 16v kamdrivning

Inlägg av J00r »

Finns Ståldrev för veven med rundkugg på kl. I övrigt behöver du bara golf kamremspännare, och den sitter i toppen.
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Guide till 16v kamdrivning

Inlägg av dundersmurfen »

Varför denna hype om ståldrev? En kil är en kil och ska endast hjälpa till att hålla saker på rätt plats när man monterar. Sedan ska klämkraften från skruven hålla allt på plats.

Poängen med kilstål är att det är mjukt så det inte skada dom andra delarna lite som att man köra mjuka metaller i glidlager.

Rätt monterat så ska det inte släppa, alla ytor måste vara rena från grader, rost, smuts och andra skador. Sen om man väljer att använda loctite i gängorna och fett under skruvskallen eller fett i gängorna också (så som arp rekommenderar att använda deras special fett). Det verkar dock som loctiten smörjer i gängorna innan det härdar så man få dra åt direkt, dvs förberett momentnyckel och nåt som håller emot veven så man kan dra till rätt moment direkt
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Guide till 16v kamdrivning

Inlägg av J00r »

absolut är det en hype, men mig veterligen finns inte rundkuggsdrev orginal till b23. och b230 eller b234 passar ej.
Jonas Almqvist
Skriv svar