Guide till 16v kamdrivning
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: Guide till 16v kamdrivning
Kan också tipsa om Yoshifabs adapterkit: http://yoshifab.com/store/index.php?_a= ... roductId=9
Man får en adapterplatta, spännrulle, löprulle och en kamrem. Behöver komplettera med ett extra 16v kamdrev på motorn och ett 16v drev på veven.
Man får en adapterplatta, spännrulle, löprulle och en kamrem. Behöver komplettera med ett extra 16v kamdrev på motorn och ett 16v drev på veven.
Re: Guide till 16v kamdrivning
Passa bra med 146 kugg knappt man behöver spänna något.
Re: Guide till 16v kamdrivning
Aktuella länkar på Skruvat.se
Kamrem:
https://www.skruvat.se/Kamrem-P320403.aspx
Spännrulle:
https://www.skruvat.se/Spannrulle-kamrem-P370448.aspx
Kamrem:
https://www.skruvat.se/Kamrem-P320403.aspx
Spännrulle:
https://www.skruvat.se/Spannrulle-kamrem-P370448.aspx
Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: Guide till 16v kamdrivning
Kamrem:
https://www.autoteile24.de/product/1820-0648-306
Spännrulle Golf1 1.6 diesel:
https://www.autoteile24.de/product/1830 ... typnr=1631
https://www.autoteile24.de/product/1820-0648-306
Spännrulle Golf1 1.6 diesel:
https://www.autoteile24.de/product/1830 ... typnr=1631
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Guide till 16v kamdrivning
bra tråd! lite bilder vore fint med
jag går och fantiserar om att sätta ihop en 16v för skoj skull då jag har en massa delar här framöver.
jag går och fantiserar om att sätta ihop en 16v för skoj skull då jag har en massa delar här framöver.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Guide till 16v kamdrivning
Hej här kommer en fråga om det fins köpes grejor för att köra 16v topp på en B19- B21? behöver man en B23 vevaxel eller går det med den äldre B20 liknande veven som de har? de ser ju lite olika ut?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Guide till 16v kamdrivning
Finns Ståldrev för veven med rundkugg på kl. I övrigt behöver du bara golf kamremspännare, och den sitter i toppen.
Jonas Almqvist
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Guide till 16v kamdrivning
Varför denna hype om ståldrev? En kil är en kil och ska endast hjälpa till att hålla saker på rätt plats när man monterar. Sedan ska klämkraften från skruven hålla allt på plats.
Poängen med kilstål är att det är mjukt så det inte skada dom andra delarna lite som att man köra mjuka metaller i glidlager.
Rätt monterat så ska det inte släppa, alla ytor måste vara rena från grader, rost, smuts och andra skador. Sen om man väljer att använda loctite i gängorna och fett under skruvskallen eller fett i gängorna också (så som arp rekommenderar att använda deras special fett). Det verkar dock som loctiten smörjer i gängorna innan det härdar så man få dra åt direkt, dvs förberett momentnyckel och nåt som håller emot veven så man kan dra till rätt moment direkt
Poängen med kilstål är att det är mjukt så det inte skada dom andra delarna lite som att man köra mjuka metaller i glidlager.
Rätt monterat så ska det inte släppa, alla ytor måste vara rena från grader, rost, smuts och andra skador. Sen om man väljer att använda loctite i gängorna och fett under skruvskallen eller fett i gängorna också (så som arp rekommenderar att använda deras special fett). Det verkar dock som loctiten smörjer i gängorna innan det härdar så man få dra åt direkt, dvs förberett momentnyckel och nåt som håller emot veven så man kan dra till rätt moment direkt
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Guide till 16v kamdrivning
absolut är det en hype, men mig veterligen finns inte rundkuggsdrev orginal till b23. och b230 eller b234 passar ej.
Jonas Almqvist