ombyggt fordonsfrågor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
mr_z
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tor aug 05, 2010 6:53 pm
Ort: gävle

ombyggt fordonsfrågor

Inlägg av mr_z »

Har lite frågor som nån här kanske kan svara på.
Håller på att bygga en 635a e24 som jag tänkte försöka regga med m50b25 e85 + turbo. Bilen väger 1400-1500kg så jag borde få ha 280-300hk och turbon får vara specat till max 400hk rätt?
An slang är godkännt rätt?
Får jag ha motorn upprätad?
Hur stora spridare får jag ha? Vad jag läst så är 525cc förstora.
e24
e34 m5 m50 turbo
e28 m535 m30 turbo
peter s-l
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: ombyggt fordonsfrågor

Inlägg av therealpinto »

Räknar man på 15 kW/100 kg tjänstevikt så tillåter 1400 kg 210 kW (14x15=210) eller 285 hk, 1500 kg ger 225 kW eller 306 hk.

Riktlinjerna för storlek på turbo säger max cirka 50% överkapacitet så det blir ju då runt 420 respektive 460 hk ungefär.

När det gäller spridare så godkänns normalt 10 ggr effekten per cylinder för E85 och 7 ggr effekten per cylinder för bensin.

Som exempel, 300hk angiven effekt på 6 cylindrig motor på E85 -> 50hk/cylinder -> max spridarstorlek 500cc

Bränsleslang ska tåla det bränsle man använder, bör visas med kvitto, intyg eller liknande. "AN slang" finns ju i en mängd olika kvaliteter så det gäller att ha lite koll där. Generellt sett är det väl enklare att hitta bra slang om man väljer teflonslang (inte gummi) men det varierar som sagt.

Motorns vinkel är inte viktig ur besiktningsperspektiv.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
mr_z
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tor aug 05, 2010 6:53 pm
Ort: gävle

Re: ombyggt fordonsfrågor

Inlägg av mr_z »

Tack så mycket för hjälpen :) Får köra på 440cc spridare
e24
e34 m5 m50 turbo
e28 m535 m30 turbo
peter s-l
Eckan
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: lör feb 19, 2005 7:53 am
Ort: Köping

Re: ombyggt fordonsfrågor

Inlägg av Eckan »

therealpinto skrev:Räknar man på 15 kW/100 kg tjänstevikt så tillåter 1400 kg 210 kW (14x15=210) eller 285 hk, 1500 kg ger 225 kW eller 306 hk.

Riktlinjerna för storlek på turbo säger max cirka 50% överkapacitet så det blir ju då runt 420 respektive 460 hk ungefär.

När det gäller spridare så godkänns normalt 10 ggr effekten per cylinder för E85 och 7 ggr effekten per cylinder för bensin.

Som exempel, 300hk angiven effekt på 6 cylindrig motor på E85 -> 50hk/cylinder -> max spridarstorlek 500cc

Bränsleslang ska tåla det bränsle man använder, bör visas med kvitto, intyg eller liknande. "AN slang" finns ju i en mängd olika kvaliteter så det gäller att ha lite koll där. Generellt sett är det väl enklare att hitta bra slang om man väljer teflonslang (inte gummi) men det varierar som sagt.

Motorns vinkel är inte viktig ur besiktningsperspektiv.

Gustaf
Hur blir det på en bil som redan från början har högre effekt än 15kw/100kg, hur mycket effekt får man ha då?
Bilen i fråga är en Porsche 944 turbo på 250hk och 1200kg.
Mvh Erik
EMTUNING.SE
Erik Malmström
Köping
Västmanland

Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.

Bygger:
Porsche 944 Turbo -88

Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
mr_z
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tor aug 05, 2010 6:53 pm
Ort: gävle

Re: ombyggt fordonsfrågor

Inlägg av mr_z »

Vore hemskt konstigt om det inte är samma regler
e24
e34 m5 m50 turbo
e28 m535 m30 turbo
peter s-l
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: ombyggt fordonsfrågor

Inlägg av The »

15kw/100 är ju bara en riktlinje, kan ju få godkänt både mer men mer troligt mindre än så.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: ombyggt fordonsfrågor

Inlägg av therealpinto »

Det finns egentligen tre effektnivåer för ombyggt fordon;
1. Tillverkarens intygade max
2. 20% effektökning jämfört med bilens originalmotor
3. 15 kW/100 kg tjänstevikt

Normalt sett kan man tillämpa det som ger högst värde av dessa.

De 944 turbo jag slog fram nu hade tjänstevikter på 1430-1500 kg så de verkar inte ligga över 15 kW/100 kg original. Men sådana bilar finns, och då kan man, om allt är vettigt byggt, gå över 15 kW/100 kg.

SFRO kan inte välja att gå över 15 kW/100 kg i andra fall, även om jag vet att det cirkulerar sådana uppgifter. Det man kan göra som byggare, är att söka dispens hos Transportstyrelsen för att få tillämpa en annan effektnivå. En del har fått sådana dispenser beviljade, upp till 20 kW/100 kg.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Eckan
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: lör feb 19, 2005 7:53 am
Ort: Köping

Re: ombyggt fordonsfrågor

Inlägg av Eckan »

therealpinto skrev:Det finns egentligen tre effektnivåer för ombyggt fordon;
1. Tillverkarens intygade max
2. 20% effektökning jämfört med bilens originalmotor
3. 15 kW/100 kg tjänstevikt

Normalt sett kan man tillämpa det som ger högst värde av dessa.

De 944 turbo jag slog fram nu hade tjänstevikter på 1430-1500 kg så de verkar inte ligga över 15 kW/100 kg original. Men sådana bilar finns, och då kan man, om allt är vettigt byggt, gå över 15 kW/100 kg.

SFRO kan inte välja att gå över 15 kW/100 kg i andra fall, även om jag vet att det cirkulerar sådana uppgifter. Det man kan göra som byggare, är att söka dispens hos Transportstyrelsen för att få tillämpa en annan effektnivå. En del har fått sådana dispenser beviljade, upp till 20 kW/100 kg.

Gustaf
Tack, det var precis det jag undrade över.
Av någon konstig anledning så verkar det stå högre vikt i papperna på dessa bilar, det har diskuterats på Porsche forum världen över. Min bil har jag varit och vägt och den väger 1220kg med halv tank och i papperna så står det 1500kg konstigt nog.
Går man på den angivna vikten eller väger man om bilen när man reggar som ombyggt fordon?
Mvh Erik
EMTUNING.SE
Erik Malmström
Köping
Västmanland

Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.

Bygger:
Porsche 944 Turbo -88

Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: ombyggt fordonsfrågor

Inlägg av therealpinto »

Tjänstevikt är ju bilens vikt med full tank, förare (75 kg) samt alla verktyg och vätskor som hör till bilen.

Bilen vägs på nytt vid registreringsbesiktningen (bytt motor med mera påverkar ju ofta vikten) och det är den nya vikten som gäller för 15 kW/100 kg. Oftast ökar tjänstevikterna på äldre bilar eftersom de gärna samlar på sig en del grus och annat - i vissa fall har också tillverkarna hållt ned tjänstevikterna vid de ursprungliga typintygen också.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Eckan
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: lör feb 19, 2005 7:53 am
Ort: Köping

Re: ombyggt fordonsfrågor

Inlägg av Eckan »

therealpinto skrev:Tjänstevikt är ju bilens vikt med full tank, förare (75 kg) samt alla verktyg och vätskor som hör till bilen.

Bilen vägs på nytt vid registreringsbesiktningen (bytt motor med mera påverkar ju ofta vikten) och det är den nya vikten som gäller för 15 kW/100 kg. Oftast ökar tjänstevikterna på äldre bilar eftersom de gärna samlar på sig en del grus och annat - i vissa fall har också tillverkarna hållt ned tjänstevikterna vid de ursprungliga typintygen också.

Gustaf
Ok, tack för raka och korrekta svar det gillas! Bild

Mvh Erik
EMTUNING.SE
Erik Malmström
Köping
Västmanland

Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.

Bygger:
Porsche 944 Turbo -88

Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
mr_z
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tor aug 05, 2010 6:53 pm
Ort: gävle

Re: ombyggt fordonsfrågor

Inlägg av mr_z »

Den här turbon borde väl bli bra? Räcker det med specen som står?
Bild
e24
e34 m5 m50 turbo
e28 m535 m30 turbo
peter s-l
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: ombyggt fordonsfrågor

Inlägg av therealpinto »

Ja, det verkar väl OK. Den specen räcker.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
mr_z
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tor aug 05, 2010 6:53 pm
Ort: gävle

Re: ombyggt fordonsfrågor

Inlägg av mr_z »

Tackar
e24
e34 m5 m50 turbo
e28 m535 m30 turbo
peter s-l
Skriv svar