ombyggt fordonsfrågor
ombyggt fordonsfrågor
Har lite frågor som nån här kanske kan svara på.
Håller på att bygga en 635a e24 som jag tänkte försöka regga med m50b25 e85 + turbo. Bilen väger 1400-1500kg så jag borde få ha 280-300hk och turbon får vara specat till max 400hk rätt?
An slang är godkännt rätt?
Får jag ha motorn upprätad?
Hur stora spridare får jag ha? Vad jag läst så är 525cc förstora.
Håller på att bygga en 635a e24 som jag tänkte försöka regga med m50b25 e85 + turbo. Bilen väger 1400-1500kg så jag borde få ha 280-300hk och turbon får vara specat till max 400hk rätt?
An slang är godkännt rätt?
Får jag ha motorn upprätad?
Hur stora spridare får jag ha? Vad jag läst så är 525cc förstora.
e24
e34 m5 m50 turbo
e28 m535 m30 turbo
peter s-l
e34 m5 m50 turbo
e28 m535 m30 turbo
peter s-l
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: ombyggt fordonsfrågor
Räknar man på 15 kW/100 kg tjänstevikt så tillåter 1400 kg 210 kW (14x15=210) eller 285 hk, 1500 kg ger 225 kW eller 306 hk.
Riktlinjerna för storlek på turbo säger max cirka 50% överkapacitet så det blir ju då runt 420 respektive 460 hk ungefär.
När det gäller spridare så godkänns normalt 10 ggr effekten per cylinder för E85 och 7 ggr effekten per cylinder för bensin.
Som exempel, 300hk angiven effekt på 6 cylindrig motor på E85 -> 50hk/cylinder -> max spridarstorlek 500cc
Bränsleslang ska tåla det bränsle man använder, bör visas med kvitto, intyg eller liknande. "AN slang" finns ju i en mängd olika kvaliteter så det gäller att ha lite koll där. Generellt sett är det väl enklare att hitta bra slang om man väljer teflonslang (inte gummi) men det varierar som sagt.
Motorns vinkel är inte viktig ur besiktningsperspektiv.
Gustaf
Riktlinjerna för storlek på turbo säger max cirka 50% överkapacitet så det blir ju då runt 420 respektive 460 hk ungefär.
När det gäller spridare så godkänns normalt 10 ggr effekten per cylinder för E85 och 7 ggr effekten per cylinder för bensin.
Som exempel, 300hk angiven effekt på 6 cylindrig motor på E85 -> 50hk/cylinder -> max spridarstorlek 500cc
Bränsleslang ska tåla det bränsle man använder, bör visas med kvitto, intyg eller liknande. "AN slang" finns ju i en mängd olika kvaliteter så det gäller att ha lite koll där. Generellt sett är det väl enklare att hitta bra slang om man väljer teflonslang (inte gummi) men det varierar som sagt.
Motorns vinkel är inte viktig ur besiktningsperspektiv.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: ombyggt fordonsfrågor
Tack så mycket för hjälpen Får köra på 440cc spridare
e24
e34 m5 m50 turbo
e28 m535 m30 turbo
peter s-l
e34 m5 m50 turbo
e28 m535 m30 turbo
peter s-l
Re: ombyggt fordonsfrågor
Hur blir det på en bil som redan från början har högre effekt än 15kw/100kg, hur mycket effekt får man ha då?therealpinto skrev:Räknar man på 15 kW/100 kg tjänstevikt så tillåter 1400 kg 210 kW (14x15=210) eller 285 hk, 1500 kg ger 225 kW eller 306 hk.
Riktlinjerna för storlek på turbo säger max cirka 50% överkapacitet så det blir ju då runt 420 respektive 460 hk ungefär.
När det gäller spridare så godkänns normalt 10 ggr effekten per cylinder för E85 och 7 ggr effekten per cylinder för bensin.
Som exempel, 300hk angiven effekt på 6 cylindrig motor på E85 -> 50hk/cylinder -> max spridarstorlek 500cc
Bränsleslang ska tåla det bränsle man använder, bör visas med kvitto, intyg eller liknande. "AN slang" finns ju i en mängd olika kvaliteter så det gäller att ha lite koll där. Generellt sett är det väl enklare att hitta bra slang om man väljer teflonslang (inte gummi) men det varierar som sagt.
Motorns vinkel är inte viktig ur besiktningsperspektiv.
Gustaf
Bilen i fråga är en Porsche 944 turbo på 250hk och 1200kg.
Mvh Erik
EMTUNING.SE
Erik Malmström
Köping
Västmanland
Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.
Bygger:
Porsche 944 Turbo -88
Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
Erik Malmström
Köping
Västmanland
Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.
Bygger:
Porsche 944 Turbo -88
Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
Re: ombyggt fordonsfrågor
Vore hemskt konstigt om det inte är samma regler
e24
e34 m5 m50 turbo
e28 m535 m30 turbo
peter s-l
e34 m5 m50 turbo
e28 m535 m30 turbo
peter s-l
Re: ombyggt fordonsfrågor
15kw/100 är ju bara en riktlinje, kan ju få godkänt både mer men mer troligt mindre än så.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: ombyggt fordonsfrågor
Det finns egentligen tre effektnivåer för ombyggt fordon;
1. Tillverkarens intygade max
2. 20% effektökning jämfört med bilens originalmotor
3. 15 kW/100 kg tjänstevikt
Normalt sett kan man tillämpa det som ger högst värde av dessa.
De 944 turbo jag slog fram nu hade tjänstevikter på 1430-1500 kg så de verkar inte ligga över 15 kW/100 kg original. Men sådana bilar finns, och då kan man, om allt är vettigt byggt, gå över 15 kW/100 kg.
SFRO kan inte välja att gå över 15 kW/100 kg i andra fall, även om jag vet att det cirkulerar sådana uppgifter. Det man kan göra som byggare, är att söka dispens hos Transportstyrelsen för att få tillämpa en annan effektnivå. En del har fått sådana dispenser beviljade, upp till 20 kW/100 kg.
Gustaf
1. Tillverkarens intygade max
2. 20% effektökning jämfört med bilens originalmotor
3. 15 kW/100 kg tjänstevikt
Normalt sett kan man tillämpa det som ger högst värde av dessa.
De 944 turbo jag slog fram nu hade tjänstevikter på 1430-1500 kg så de verkar inte ligga över 15 kW/100 kg original. Men sådana bilar finns, och då kan man, om allt är vettigt byggt, gå över 15 kW/100 kg.
SFRO kan inte välja att gå över 15 kW/100 kg i andra fall, även om jag vet att det cirkulerar sådana uppgifter. Det man kan göra som byggare, är att söka dispens hos Transportstyrelsen för att få tillämpa en annan effektnivå. En del har fått sådana dispenser beviljade, upp till 20 kW/100 kg.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: ombyggt fordonsfrågor
Tack, det var precis det jag undrade över.therealpinto skrev:Det finns egentligen tre effektnivåer för ombyggt fordon;
1. Tillverkarens intygade max
2. 20% effektökning jämfört med bilens originalmotor
3. 15 kW/100 kg tjänstevikt
Normalt sett kan man tillämpa det som ger högst värde av dessa.
De 944 turbo jag slog fram nu hade tjänstevikter på 1430-1500 kg så de verkar inte ligga över 15 kW/100 kg original. Men sådana bilar finns, och då kan man, om allt är vettigt byggt, gå över 15 kW/100 kg.
SFRO kan inte välja att gå över 15 kW/100 kg i andra fall, även om jag vet att det cirkulerar sådana uppgifter. Det man kan göra som byggare, är att söka dispens hos Transportstyrelsen för att få tillämpa en annan effektnivå. En del har fått sådana dispenser beviljade, upp till 20 kW/100 kg.
Gustaf
Av någon konstig anledning så verkar det stå högre vikt i papperna på dessa bilar, det har diskuterats på Porsche forum världen över. Min bil har jag varit och vägt och den väger 1220kg med halv tank och i papperna så står det 1500kg konstigt nog.
Går man på den angivna vikten eller väger man om bilen när man reggar som ombyggt fordon?
Mvh Erik
EMTUNING.SE
Erik Malmström
Köping
Västmanland
Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.
Bygger:
Porsche 944 Turbo -88
Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
Erik Malmström
Köping
Västmanland
Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.
Bygger:
Porsche 944 Turbo -88
Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: ombyggt fordonsfrågor
Tjänstevikt är ju bilens vikt med full tank, förare (75 kg) samt alla verktyg och vätskor som hör till bilen.
Bilen vägs på nytt vid registreringsbesiktningen (bytt motor med mera påverkar ju ofta vikten) och det är den nya vikten som gäller för 15 kW/100 kg. Oftast ökar tjänstevikterna på äldre bilar eftersom de gärna samlar på sig en del grus och annat - i vissa fall har också tillverkarna hållt ned tjänstevikterna vid de ursprungliga typintygen också.
Gustaf
Bilen vägs på nytt vid registreringsbesiktningen (bytt motor med mera påverkar ju ofta vikten) och det är den nya vikten som gäller för 15 kW/100 kg. Oftast ökar tjänstevikterna på äldre bilar eftersom de gärna samlar på sig en del grus och annat - i vissa fall har också tillverkarna hållt ned tjänstevikterna vid de ursprungliga typintygen också.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: ombyggt fordonsfrågor
Ok, tack för raka och korrekta svar det gillas!therealpinto skrev:Tjänstevikt är ju bilens vikt med full tank, förare (75 kg) samt alla verktyg och vätskor som hör till bilen.
Bilen vägs på nytt vid registreringsbesiktningen (bytt motor med mera påverkar ju ofta vikten) och det är den nya vikten som gäller för 15 kW/100 kg. Oftast ökar tjänstevikterna på äldre bilar eftersom de gärna samlar på sig en del grus och annat - i vissa fall har också tillverkarna hållt ned tjänstevikterna vid de ursprungliga typintygen också.
Gustaf
Mvh Erik
EMTUNING.SE
Erik Malmström
Köping
Västmanland
Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.
Bygger:
Porsche 944 Turbo -88
Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
Erik Malmström
Köping
Västmanland
Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.
Bygger:
Porsche 944 Turbo -88
Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
Re: ombyggt fordonsfrågor
e24
e34 m5 m50 turbo
e28 m535 m30 turbo
peter s-l
e34 m5 m50 turbo
e28 m535 m30 turbo
peter s-l
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: ombyggt fordonsfrågor
Ja, det verkar väl OK. Den specen räcker.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå