Sprickor i 531-topp

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
gyllee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: ons nov 14, 2012 11:29 am
Ort: Södertälje

Sprickor i 531-topp

Inlägg av gyllee »

Plockade loss toppen från en B23e nu idag, men såg att det saknas material mellan ventilsätena i samtliga förbränningsrum och att det var en spricka mellan tändstiftshålet och insugsventilsätet. Ser ut som att sprickan vid tändstiftet går ner en ganska bra bit i gängan..

Så frågan: kommer gå att använda eller om det bara är skrot?

Toppen i fråga är en 531 med 48-40 ventiler, portad på insugssidan och kanske något förfinad på avgassidan.

Har gått med k-jet sprut så det är fräst hål för spridarna i toppen, så det ser ut att vara en del jobb lagt på den! Gått som sugmotor.

Mvh Oskar
BildBild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sprickor i 531-topp

Inlägg av Erland Cox »

Läcker den inte så funkar den ju. Börjar den läcka så får man ta ut sätena och svetsa sprickorna.
Inget svårt jobb.

Erland
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Sprickor i 531-topp

Inlägg av »

Hur seriös motor var den planerad till?
Är det isbil folkrace eller något liknande så är det ju bara och montera iaf om motorn gick bra inte drog vatten mm innan den togs isär.
Men är det någon seriös motor är det ju minre roligt även om den kan hålla och fungera bra så har man det ju i tankarna iaf.
Jag har iaf en gammal rally topp som det saknas material mellan sätesringarna som på din topp och tror den gått länge utan problem iaf ksk det släppt redan vid bytet av sätesringarna.
Det är ju enkelt och kolla om den har läckt något ner under sätesringarna om du tar lös ventilerna.
Sprickan däremot är i mina ögon sämre och den kan ju spricka vidare även om den är tät nu.
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Sprickor i 531-topp

Inlägg av dahla »

Erland Cox skrev: Inget svårt jobb.
Då är det väl nästan gratis också ;-)

Om det hade funkat med silvertejp så hade jag löst det lika enkelt som Erland :-)
Patrik Dahlström
gyllee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: ons nov 14, 2012 11:29 am
Ort: Södertälje

Re: Sprickor i 531-topp

Inlägg av gyllee »

Erland Cox skrev:Läcker den inte så funkar den ju. Börjar den läcka så får man ta ut sätena och svetsa sprickorna.
Inget svårt jobb.

Erland
Alright, får börja med att se om det är tätt!

Oskar
gyllee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: ons nov 14, 2012 11:29 am
Ort: Södertälje

Re: Sprickor i 531-topp

Inlägg av gyllee »

CÅ skrev:Hur seriös motor var den planerad till?
Är det isbil folkrace eller något liknande så är det ju bara och montera iaf om motorn gick bra inte drog vatten mm innan den togs isär.
Men är det någon seriös motor är det ju minre roligt även om den kan hålla och fungera bra så har man det ju i tankarna iaf.
Jag har iaf en gammal rally topp som det saknas material mellan sätesringarna som på din topp och tror den gått länge utan problem iaf ksk det släppt redan vid bytet av sätesringarna.
Det är ju enkelt och kolla om den har läckt något ner under sätesringarna om du tar lös ventilerna.
Sprickan däremot är i mina ögon sämre och den kan ju spricka vidare även om den är tät nu.

Tanken är att ha en motor och kunna åka med så länge, testa lite hur bilen går på vägen osv. Förmodligen besiktiga med också! Så kan man bygga en 16v turbo maskin vid sidan av.

Googlade lite bilder på 531 med liknade ventiler, och det ser ut som det verkar kunna släppa lite material mellan ringarna på andras toppar med.

Men som du skriver, sprickan kan nog säkert ställa till det. Kan tänka mig att temperaturskillanderna som blir kan få den att spricka vidare när materialet börjar 'röra' sig.

Oskar
Användarvisningsbild
hånta
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jul 24, 2005 11:21 am
Ort: Örnsköldsvik

Re: Sprickor i 531-topp

Inlägg av hånta »

Intressant.
Jag har också en 531 topp som det är spricka mellan ventilsätena. Toppen skulle planas och han som skulle utföra planingen såg sprickorna. Är det vanligt fenomen? Är det troligt att det bara är en spricka mellan sätena eller tror ni att toppen är "körd".
Corvette Stingray -69 Svart,427cui,med 6 Richmond manuellåda snart.
http://www.pixbox.se/usr_show_id55085_page0_order1.html
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Sprickor i 531-topp

Inlägg av Jonas Enderlein »

Det är inte så ovanligt att dom spricker mellan ventilerna, är det en bred spricka så kan det ju spika där, annars så kan man ta ur säterna på tex insug och sätta i större sätesringar och i värsta fall lägga lite svets också.
Om det är en topp som ger bra effekt så är det lönt att laga den seriöst.
/Jonas E
Skriv svar