Wastegate direkt i avgashus

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av Hasse Bus »

Det ser ut som det läckte lite olja på grenröret vid servicen för den ryker så förtvivlat :hihi:
Det verkar gå tungt uppför backen oxå, anliggande bromsar? :doh: :mrgreen:
Den låter gott. :thumbright:
Tack för filmen.

//Hasse.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av thomass »

Hasse Bus skrev:Det ser ut som det läckte lite olja på grenröret vid servicen för den ryker så förtvivlat :hihi:
Det verkar gå tungt uppför backen oxå, anliggande bromsar? :doh: :mrgreen:
Den låter gott. :thumbright:
Tack för filmen.

//Hasse.
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av JoBy »

thomass skrev: tor dec 12, 2019 1:01 pm Tack för all feedback i tråden. Nu är motorn iallafall provstartad så jag bjuder på 2 klipp. Kan nog bli en trevlig bil till sommarens evenemang Bild


https://youtu.be/LbIjGAJw4yI


https://youtu.be/pr2zVeSpPag


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Gjort är gjort, men jag tycker det verkar finnas massor med plats att ansluta WG på grenröret före turbon. :lol:
Jonas Bylund
Bild
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av whilliam »

Det är många "tvångstankar" när man skall designa något på egen hand.
Vill minnas att TS inte ville "såga" i det fina röret (kanske på grund av sådan) och egentligen är det väl inget fel i att man bygger som "själv "tycker är bäst.
Skillnaden för mig är att mina "tvångstankar" lutar åt att alltid försöka bygga så teoretiskt rätt det bara går, vilket även innebär att när "råd" ges, så vill man styra andra till att tänka "åt samma håll".

Nu verkar det funka för TS, vi har väl inte sett full belastning än men jag tycker också att: "har man väl byggt nåt" så ska man inte behöva bygga om radikalt vid tillfälle av malfunction. Skulle det bli lite boost creep så finns det en arsenal av tips om hur det går att motverka på enkla sätt.

Häftig Bil :thumbright:
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av thomass »

whilliam skrev:Det är många "tvångstankar" när man skall designa något på egen hand.
Vill minnas att TS inte ville "såga" i det fina röret (kanske på grund av sådan) och egentligen är det väl inget fel i att man bygger som "själv "tycker är bäst.
Skillnaden för mig är att mina "tvångstankar" lutar åt att alltid försöka bygga så teoretiskt rätt det bara går, vilket även innebär att när "råd" ges, så vill man styra andra till att tänka "åt samma håll".

Nu verkar det funka för TS, vi har väl inte sett full belastning än men jag tycker också att: "har man väl byggt nåt" så ska man inte behöva bygga om radikalt vid tillfälle av malfunction. Skulle det bli lite boost creep så finns det en arsenal av tips om hur det går att motverka på enkla sätt.

Häftig Bil :thumbright:
Tack för det!

Det fungerar förvånansvärt bra. Piskade bilen hela förra sommaren på bana, både drifting och rundåka utan ett bekymmer med skenladd etc, och då är vår ”hemmabana” berikad med långa ”tuuunga” uppförsrakor där man riktigt får belasta bilen ända upp på 5:ans växel ibland.

Sen håller jag absolut med dig ang. att bygga så teoretiskt rätt som möjligt, jag kan lika gärna bara ha haft tur denna gång Bild

Jag ska försöka få GoPro:n riktad mot laddtrycksmätaren då det är dags för banåka nästa gång så kan ni få se hur fint den sköter sig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av whilliam »

Kan tipsa dig om att kolla förtändningen i mappen/chippet. Är den onödigt/farligt tidigt ställd så är det enklare att hålla laddet lågt.
Det är mycket mindre risker med ett skenande ladd (för motorn) än att tändningen är tidig.

Detta är inget jag "vet" att du har problem med men har för mig att du åkte chippat (inget fel i det, det funkar hur bra som helst) men den känsla jag får från det du skriver gör att jag skulle checkat det om det vore min bil....
Rullvippe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: fre dec 07, 2018 11:21 am

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av Rullvippe »

Kadett4wd skrev: sön nov 17, 2019 8:40 pm Ska du svetsa direkt i avgashuset ska du se till att gasströmmen i avgashuset vill köra av i kurvan ytterradie så att säga.
Sen efter nån cm kan du vinkla iväg röret till wastegaten var du vill för att få plats.

Bild
Har liknande funderingar , men undrar vad man använder för svetsmetod och tillsatsmaterial att svetsa i turbon
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av thomass »

Jag körde TIG och vanlig svarttillsats. Ingen förvärmning och fjanterier. Håller hur bra som helst.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av whilliam »

Är det ett rostfritt rör du svetsar dit så är det bättre att välja rostfri tillsats, ibland blir det väldigt bra resultat med en gjutjärnspinne (för elsvets) som tillsats, de har högre nickelhalt (ibland nästan ren nickel, men det är inte att föredra). Svartstål i röret? - Lika bra med svart tillsats.

Förvärmer du inte så är det bra att bara svetsa 1-2 cm och låta det kallna emellan (för styrkans skull)

Har du singel entry hus så kan du sätta W/G där den ger turbinen bättre chans att jobba på downpuls och även hålla turbinverkningsgraden så hög som möjligt. Då sätter du den så nära flänsen det bara går och riktad rakt emot dig på bilden ovan (samma riktning på röret som det är på turbons utlopp)

Med stor arbetsinsats så kan man sätta den där även på twin, det blir alltid det bästa resultatet (litar du inte på vad jag skriver, så kolla på EFR-husen, de har ansträngt sig att göra W/G utformningen så bra det bara går)

Men å andra sidan så kan man göra hur som helst och ändå bli nöjd (för man vet inte hur bra det blivit om man gjort det annorlunda)
Motorn startar ändå, turbon kommer att ladda och bakdäcken ryka och det är tillräckligt för de flesta :lol:
Rullvippe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: fre dec 07, 2018 11:21 am

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av Rullvippe »

whilliam skrev: fre maj 21, 2021 10:46 am Är det ett rostfritt rör du svetsar dit så är det bättre att välja rostfri tillsats, ibland blir det väldigt bra resultat med en gjutjärnspinne (för elsvets) som tillsats, de har högre nickelhalt (ibland nästan ren nickel, men det är inte att föredra). Svartstål i röret? - Lika bra med svart tillsats.

Förvärmer du inte så är det bra att bara svetsa 1-2 cm och låta det kallna emellan (för styrkans skull)

Har du singel entry hus så kan du sätta W/G där den ger turbinen bättre chans att jobba på downpuls och även hålla turbinverkningsgraden så hög som möjligt. Då sätter du den så nära flänsen det bara går och riktad rakt emot dig på bilden ovan (samma riktning på röret som det är på turbons utlopp)

Med stor arbetsinsats så kan man sätta den där även på twin, det blir alltid det bästa resultatet (litar du inte på vad jag skriver, så kolla på EFR-husen, de har ansträngt sig att göra W/G utformningen så bra det bara går)

Men å andra sidan så kan man göra hur som helst och ändå bli nöjd (för man vet inte hur bra det blivit om man gjort det annorlunda)
Motorn startar ändå, turbon kommer att ladda och bakdäcken ryka och det är tillräckligt för de flesta :lol:
Ok tack för bra info
/Sven-Erik
Skriv svar