quattro skrev:Inte optimalt att extrahera energi ur avgaserna med turbinen för att sen dumpa den igen. Kommer kosta pumparbete för motorn, sen finns risken för rejält överarv eftersom man tappar kontrollen på kompressorn, den kommer behöva jobba med mycket högre flöde och tryck för att nå måltrycket i manifolden.
Nej, optimalt blir det givetvis inte. Men jag tror inte man kommer att tappa kontrollen på kompressorn. Vad som händer är att laddtrycket sjunker samtidigt som flödet ökar. Kompressorns arbetsområde kommer alltså att flyttas nedåt och till höger i kompressormappen när dumpen öppnar.
A. Graham Bell tar upp detta - att styra laddrycket med dumpventil - i sin bok Forced Induction Performance Tuning. Man kan väl inte säga att han rekommenderar det, men han skriver att det finns framgångsrika racing team som använder det. Eller fanns, kan det ju vara nu.
Och om man har en kompressor som är "för stor" och tenderar att pumpa pga för att man vill ha högt laddtryck vid lågt flöde, så är det ju ett enkelt sätt att öka flödet. T.ex. på lägre motorvarv. Sen stänger man gradvis dumpen när varvet ökar. Borde funka. Jag tänker också på det Whilliam skrev, att turbon spolar bäst om man kan hålla lastpunkterna mitt i mappen, där kompressorn är effektivast. Med en dump som styrs av EMUt så bör man kunna styra flödet dit man vill ha det i mappen. Då borde man kunna få en stor turbo på en liten motor att spola snabbare
Nu växlades det alltså över till surgesidan av kompressormappen. Turbon spoolar bäst mitt i mappen bara för att där är verkningsgraden som högst. Krävs alltså mindre avgasenergi att driva kompressorn när den inte "slösar" energi på att värma luften, vinsten man kan göra på att spola mer luft genom den för att sedan "släppa ut den" lär vara så liten så det knappast märks nån skillnad på spool, energin slösas ju i stället på att pumpa extra luft.
Big Al skriver om att i stället strypa före hjulet och detta är en mycket bättre väg att gå.
Om det är surgeproblem man vill "mappa" bort så är det dock långt mycket effektivare att styra dumpen än att styra wastegate till att minska axelvarvtal.
Det Cedric skriver är ju visserligen sant men i praktiken och särskilt vid låg budget, så måste man kunna diskutera kompromisslösningar också. Eftersom varje turbo ändå är en kompromiss så är det inte alls säkert att de "teoretiskt felaktiga" lösningarna blir fel i praktiken. Egentligen är det alltid bäst att välja den perfekt anpassade turbon men många, många (tror nog de flesta) har inte den bästa turbon på sina byggen och då kan man även få "fuska" lite med lösningarna.