Wastegate direkt i avgashus

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av thomass »

whilliam skrev:Du har redan så långa grenrör så det spelar inte så stor roll hur du gör (det är lite "för sent" för att "rädda" pulsupptagningsförmågan)
Vad jag nu skriver innebär att du inte behöver följa mina råd alls just på din bil. Vad jag kan framföra är att 22-huset är väldigt litet till ditt ändamål och jag rekommenderar ett så stort som möjligt (28 hus är nog ett du skulle kunna få tag i, större än så är väldigt svårt att hitta) Jag skulle rekommendera att du ändå försöker sätta W/G uttag på grenröret eftersom att du då enkelt kan sälja/byta in ditt hus om du vill ha större när du provkört. Även långa rör till W/G är ok, när det är så trångt som du har och när du ska åka så låga tryck.

Martin byggde en HX50 "specialare" för några år sedan, den hade ett upp-portat 29Hus och det var det enda 29-hus han sett. Den turbon har varit till salu de senaste månaderna men jag kommer inte ihåg var/vilket forum jag såg annonsen
Okej.. Ja det kan hända att #22 är litet. Jag gick den här gången på rekommendationer från liknande byggen, och där såg jag att många åkt med #22 och varit nöjda med registret så jag kan bara hoppas och tro Bild

Tack för utförliga svar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av thomass »

Kadett4wd skrev:Bild

Skulle nog jag välja göra, då nyttjar du en liten högtryckszon i avgasshuset, samt ytterkurva.
Där har du en idé Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av Daniel-635 »

:scratch: Onödigt fin bil, utan att dyka upp mer här på Sävarturbo :hey:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av thomass »

Daniel-635 skrev::scratch: Onödigt fin bil, utan att dyka upp mer här på Sävarturbo :hey:
Tack ska du ha Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av thomass »

Nu gott folk har jag mätt och spekulerat, och pga platsbristen är detta det enda alternativet om jag inte ska svetsa i rören innan turbon då vill säga (vilket jag gärna slipper)

Funkar det att göra så här (ska vara en 90-graders svetsböj, inte en 45-böj som på bild), eller sabbar jag aggregatet? Och tror ni att jag kommer att kunna hålla ner grundtrycket till typ 0,5bar?

Steve och ni som hållit på med 8:or, säg gärna vad ni tror så jag slipper klia bort ännu mer hår i huvvet.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av whilliam »

Ett avgas hus som har "för lågt" A/R är ungefär som en bil som har för hög 1:a växel, det blir som att du måste använda W/G på samma sätt som du då slirar på kopplingen för att komma iväg.

Problemet blir ännu större när du accelererar gasmassan genom första delen av avgashuset, för att sedan släppa ut den "mitt på". Rent teoretiskt så kommer det att funka till att "köra med" men det hade blivit ett mer "säkert kort" att ha större A/R eller att man "tokportar" först delen av huset (för att undvika hög gashastighet innan W/G)
Det finns risk att du inte lyckas hålla trycket vid dina 0.6-0.7 Bar.

Som det ser ut på bilden så verkar det, till höger, finnas plats med ett ovalt rör upp från själva "flänsområdet". Detta skall "slicka" avgashusets utsida, eller vara byggt av en en rörböjs "utsida" som svetsas mot avgashuset hela vägen upp (så att avgashuset blir den "inre väggen" i böjen, som alltså är halvrund till formen)
Mitt förslag liknar det som Kadett 4WD ritade men går åt "andra hållet"
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av thomass »

whilliam skrev:Ett avgas hus som har "för lågt" A/R är ungefär som en bil som har för hög 1:a växel, det blir som att du måste använda W/G på samma sätt som du då slirar på kopplingen för att komma iväg.

Problemet blir ännu större när du accelererar gasmassan genom första delen av avgashuset, för att sedan släppa ut den "mitt på". Rent teoretiskt så kommer det att funka till att "köra med" men det hade blivit ett mer "säkert kort" att ha större A/R eller att man "tokportar" först delen av huset (för att undvika hög gashastighet innan W/G)
Det finns risk att du inte lyckas hålla trycket vid dina 0.6-0.7 Bar.

Som det ser ut på bilden så verkar det, till höger, finnas plats med ett ovalt rör upp från själva "flänsområdet". Detta skall "slicka" avgashusets utsida, eller vara byggt av en en rörböjs "utsida" som svetsas mot avgashuset hela vägen upp (så att avgashuset blir den "inre väggen" i böjen, som alltså är halvrund till formen)
Mitt förslag liknar det som Kadett 4WD ritade men går åt "andra hållet"
Tack för info.

Jag kommer att prova ta hål som jag tänkt, ingen minns en fegis eller hur var det? Bild Får återkomma till våren då bilen är mappad och berätta hur det funkar Bild


BildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av Jens Gustavsson »

där du ritat blir för långt in i avgashuset. ser bätre ut de tidigare länkade bilderna. sen tänk på att puls splitten inte förstörs svetsa delnings vägg fram till ventilen i mins 3mm gotstjocklek.

mvh jens
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av thomass »

Tack för info Jens!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av Daniel-635 »

En annan felaktig lösning vore att sätta wastegaten under grenröret, på höger cylinderbank. (Jag inbillar mig att du har plats där)
Alltså endast "wasta" halva motorns avgasflöde.

På 0,8 bar blir inte avgastrycket speciellt högt, så avgastryck skillnaden blir inte så stor.
Dessutom har vänster cylinderbank längre rör till snäckan, så avgastrycket kommer aldrig vara likt ändå.

Alla förståsigpåare och hela internet kommer säga att det är fel, men det är en lösning.

Alla lösningar är inte optimala :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av thomass »

Daniel-635 skrev:En annan felaktig lösning vore att sätta wastegaten under grenröret, på höger cylinderbank. (Jag inbillar mig att du har plats där)
Alltså endast "wasta" halva motorns avgasflöde.

På 0,8 bar blir inte avgastrycket speciellt högt, så avgastryck skillnaden blir inte så stor.
Dessutom har vänster cylinderbank längre rör till snäckan, så avgastrycket kommer aldrig vara likt ändå.

Alla förståsigpåare och hela internet kommer säga att det är fel, men det är en lösning.

Alla lösningar är inte optimala :wink:
Hej!

Kul med lite olika input! Jag har faktiskt funderat på nåt liknande men aldrig vågat fråga någon då man är rädd att folk skakar på huvudet åt en. Men det är ju fortfarande ”bara” en simpel ventil som ska öppna och släppa ut avgaser så du har nog rätt i det du säger.

Jag har tagit upp hål i avgashuset och ska svetsa det ikväll så får vi se hur det fungerar. Jag är liksom inte ute efter att plocka någon maxeffekt och bottna aggregat osv. Det jag är ute efter är stadigt och icke skenande laddtryck Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av Steve »

Kolla sloppy mechanics public page på facebook, där är folk inte rädda för att testa olika såna där saker :D
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av Cedric »

Wastea på ena banken är vanligt bland dieslar med twin scroll. Funkar bra, men man bör vara vaksam på den att ena banken får mer restgas och blir mer knackkänslig när man kör så på en ottomotor.
Porsche 924 turbo
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av Pacman »

Använder man en turbo med intern wastegate på ena scrollen så kan man ju sätta extern wastegate på grenröret till den andra scrollen. Bara en vild tanke :roll:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Wastegate direkt i avgashus

Inlägg av Daniel-635 »

thomass skrev: Kul med lite olika input! Jag har faktiskt funderat på nåt liknande men aldrig vågat fråga någon då man är rädd att folk skakar på huvudet åt en.

Det är lättare att konstruera hemma på tangentbordet, och tycka att folk bygger konstigt.
Än att själv stå med delarna i handen, och tvingas till kompromisser man skulle vilja slippa :wink:

Återkom gärna med feedback när det gasats lite. :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar