Sida 5 av 5

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: mån apr 05, 2021 7:42 pm
av Hasse Bus
Det ser ut som det läckte lite olja på grenröret vid servicen för den ryker så förtvivlat :hihi:
Det verkar gå tungt uppför backen oxå, anliggande bromsar? :doh: :mrgreen:
Den låter gott. :thumbright:
Tack för filmen.

//Hasse.

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: tis apr 06, 2021 10:19 am
av thomass
Hasse Bus skrev:Det ser ut som det läckte lite olja på grenröret vid servicen för den ryker så förtvivlat :hihi:
Det verkar gå tungt uppför backen oxå, anliggande bromsar? :doh: :mrgreen:
Den låter gott. :thumbright:
Tack för filmen.

//Hasse.
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: tor apr 08, 2021 7:47 pm
av JoBy
thomass skrev: tor dec 12, 2019 1:01 pm Tack för all feedback i tråden. Nu är motorn iallafall provstartad så jag bjuder på 2 klipp. Kan nog bli en trevlig bil till sommarens evenemang Bild


https://youtu.be/LbIjGAJw4yI


https://youtu.be/pr2zVeSpPag


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Gjort är gjort, men jag tycker det verkar finnas massor med plats att ansluta WG på grenröret före turbon. :lol:

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: tor apr 08, 2021 8:04 pm
av whilliam
Det är många "tvångstankar" när man skall designa något på egen hand.
Vill minnas att TS inte ville "såga" i det fina röret (kanske på grund av sådan) och egentligen är det väl inget fel i att man bygger som "själv "tycker är bäst.
Skillnaden för mig är att mina "tvångstankar" lutar åt att alltid försöka bygga så teoretiskt rätt det bara går, vilket även innebär att när "råd" ges, så vill man styra andra till att tänka "åt samma håll".

Nu verkar det funka för TS, vi har väl inte sett full belastning än men jag tycker också att: "har man väl byggt nåt" så ska man inte behöva bygga om radikalt vid tillfälle av malfunction. Skulle det bli lite boost creep så finns det en arsenal av tips om hur det går att motverka på enkla sätt.

Häftig Bil :thumbright:

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: tor apr 08, 2021 10:11 pm
av thomass
whilliam skrev:Det är många "tvångstankar" när man skall designa något på egen hand.
Vill minnas att TS inte ville "såga" i det fina röret (kanske på grund av sådan) och egentligen är det väl inget fel i att man bygger som "själv "tycker är bäst.
Skillnaden för mig är att mina "tvångstankar" lutar åt att alltid försöka bygga så teoretiskt rätt det bara går, vilket även innebär att när "råd" ges, så vill man styra andra till att tänka "åt samma håll".

Nu verkar det funka för TS, vi har väl inte sett full belastning än men jag tycker också att: "har man väl byggt nåt" så ska man inte behöva bygga om radikalt vid tillfälle av malfunction. Skulle det bli lite boost creep så finns det en arsenal av tips om hur det går att motverka på enkla sätt.

Häftig Bil :thumbright:
Tack för det!

Det fungerar förvånansvärt bra. Piskade bilen hela förra sommaren på bana, både drifting och rundåka utan ett bekymmer med skenladd etc, och då är vår ”hemmabana” berikad med långa ”tuuunga” uppförsrakor där man riktigt får belasta bilen ända upp på 5:ans växel ibland.

Sen håller jag absolut med dig ang. att bygga så teoretiskt rätt som möjligt, jag kan lika gärna bara ha haft tur denna gång Bild

Jag ska försöka få GoPro:n riktad mot laddtrycksmätaren då det är dags för banåka nästa gång så kan ni få se hur fint den sköter sig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: tor apr 08, 2021 10:33 pm
av whilliam
Kan tipsa dig om att kolla förtändningen i mappen/chippet. Är den onödigt/farligt tidigt ställd så är det enklare att hålla laddet lågt.
Det är mycket mindre risker med ett skenande ladd (för motorn) än att tändningen är tidig.

Detta är inget jag "vet" att du har problem med men har för mig att du åkte chippat (inget fel i det, det funkar hur bra som helst) men den känsla jag får från det du skriver gör att jag skulle checkat det om det vore min bil....

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: fre maj 21, 2021 9:16 am
av Rullvippe
Kadett4wd skrev: sön nov 17, 2019 8:40 pm Ska du svetsa direkt i avgashuset ska du se till att gasströmmen i avgashuset vill köra av i kurvan ytterradie så att säga.
Sen efter nån cm kan du vinkla iväg röret till wastegaten var du vill för att få plats.

Bild
Har liknande funderingar , men undrar vad man använder för svetsmetod och tillsatsmaterial att svetsa i turbon

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: fre maj 21, 2021 9:22 am
av thomass
Jag körde TIG och vanlig svarttillsats. Ingen förvärmning och fjanterier. Håller hur bra som helst.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: fre maj 21, 2021 10:46 am
av whilliam
Är det ett rostfritt rör du svetsar dit så är det bättre att välja rostfri tillsats, ibland blir det väldigt bra resultat med en gjutjärnspinne (för elsvets) som tillsats, de har högre nickelhalt (ibland nästan ren nickel, men det är inte att föredra). Svartstål i röret? - Lika bra med svart tillsats.

Förvärmer du inte så är det bra att bara svetsa 1-2 cm och låta det kallna emellan (för styrkans skull)

Har du singel entry hus så kan du sätta W/G där den ger turbinen bättre chans att jobba på downpuls och även hålla turbinverkningsgraden så hög som möjligt. Då sätter du den så nära flänsen det bara går och riktad rakt emot dig på bilden ovan (samma riktning på röret som det är på turbons utlopp)

Med stor arbetsinsats så kan man sätta den där även på twin, det blir alltid det bästa resultatet (litar du inte på vad jag skriver, så kolla på EFR-husen, de har ansträngt sig att göra W/G utformningen så bra det bara går)

Men å andra sidan så kan man göra hur som helst och ändå bli nöjd (för man vet inte hur bra det blivit om man gjort det annorlunda)
Motorn startar ändå, turbon kommer att ladda och bakdäcken ryka och det är tillräckligt för de flesta :lol:

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: sön maj 23, 2021 8:43 pm
av Rullvippe
whilliam skrev: fre maj 21, 2021 10:46 am Är det ett rostfritt rör du svetsar dit så är det bättre att välja rostfri tillsats, ibland blir det väldigt bra resultat med en gjutjärnspinne (för elsvets) som tillsats, de har högre nickelhalt (ibland nästan ren nickel, men det är inte att föredra). Svartstål i röret? - Lika bra med svart tillsats.

Förvärmer du inte så är det bra att bara svetsa 1-2 cm och låta det kallna emellan (för styrkans skull)

Har du singel entry hus så kan du sätta W/G där den ger turbinen bättre chans att jobba på downpuls och även hålla turbinverkningsgraden så hög som möjligt. Då sätter du den så nära flänsen det bara går och riktad rakt emot dig på bilden ovan (samma riktning på röret som det är på turbons utlopp)

Med stor arbetsinsats så kan man sätta den där även på twin, det blir alltid det bästa resultatet (litar du inte på vad jag skriver, så kolla på EFR-husen, de har ansträngt sig att göra W/G utformningen så bra det bara går)

Men å andra sidan så kan man göra hur som helst och ändå bli nöjd (för man vet inte hur bra det blivit om man gjort det annorlunda)
Motorn startar ändå, turbon kommer att ladda och bakdäcken ryka och det är tillräckligt för de flesta :lol:
Ok tack för bra info
/Sven-Erik