Val av Turbo till en X30XE

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Val av Turbo till en X30XE

Inlägg av Firenza »

Ja här kommer ytterliggare en tråd om Turbo val.....

Jag börjar äntligen komma så pass långt i mitt bygge att jag måste börja planera för vad som skall in under huven o vart det skall få platts.

Lite kortfattat.
Motor Opel X30XE (I dagsläget oöppnad) det är en V6:a på 3 liter
Jag tänkte börja med orginal motor och oöppnad

Kamaxlarna har jag försökt hitta lite info om.
Bild
Denna bilden är det bästa jag har hittat.

Kompression.
Ja även här lite ont om uppgifter.
9.5:1 och 10.8:1 är de uppgifter jag har hittat. Vilket som gäller för just min är lite oklart. Men skuller gissa på 10.8:1, det andra är nog för SAAB varianten.

Bränsle: E85 är tanken

211 Hk orginal.
Jag skulle vilja ha ut 450-500 Hk ur motorn
Jag vill inte ha all effekt på toppen utan har den hellre lite tidigare.

Avgassystem 3 tum fram till downpipe, Downpipe är inte byggt ännu så det är öppet för diskussion, Men 3,5 tum är väll lämpligt?
Nytt grenrör. Detta har jag inte funderat så mycket på gällande dimensioner. Men det lär komma en tråd om det oxå sedan, Dock är det grenröret som har oroväckande trångt i bilen just nu.

Styrsystem, Något eftermarknadssystem, Ej valt ännu.

Jag har kikat lite på Hyfsat billiga agregat då jag hellre lägger en slant extra på annat än just turbon.
Men HX 35 Blir den för liten?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Val av Turbo till en X30XE

Inlägg av whilliam »

Jo, grenröret blir ju krångligt på en sån här V6. Ska du ha absolut bästa egenskaper på riktigt låga varvtal så gäller det att separera cylinderbankerna med rätt tändföljd. På en raksexa är detta enkelt då man helt enkelt kopplar samman de tre bakre cylindrarna med varandra så snart som möjligt (om man vill ha kompakt grenrör som "spar" energin i avgaserna) för att sedan låta dem gå i gemensamt (kortast möjliga) rör till ena sidan av turbons twin entry (lika med de tre främre, då till turbons andra sida)

På V-motorn får du räkna ut vilka cylindrar som ska vart och därefter dra grenröret rätt (jämför med raka motorns tändföljd, så att separationen mellan bankerna blir rätt)

Jag anser dock att du har en väldigt stor motorvolym till ditt, relativt låga, effektkrav så du borde kunna nöja dig med en singelentryturbo och ändå få (tillräckligt) goda lågvarvsegenskaper.

Ska du tvunget ha twin entry så blir den bästa turbon (utan att specialbygga) för prestandan på låga varvtal en originalturbo från Mitsu evo 4 och nyare, en sån tar dig till 450 motorhästar men inte mera än så och det blir ganska dyrt att uppgradera den med större hjul om du vill upp till 500 senare.

HX35 är ju rätt klumpig men inte för liten i kapacitet till de effekterna och en Schwitzer S-200 gör samma jobb men är betydligt mer kompakt. (åtminstone de äldre modellerna som finns med små kompressorkåpor)

Ju mindre pengar (eller jobb) du vill lägga på turbon och ett rätt draget grenrör, desto svårare blir det att få bra egenskaper på låga varvtal i kombination med god säkerhet på full effekt när du pressar bilen.
Det är nämligen lite av ett motsatsförhållande för turbon att kunna leverera bra på låga effektnivåer samtidigt som den inte har dålig verkningsgrad på de höga effekterna (och därmed gör så att mer värme stängs in i motorn)
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Val av Turbo till en X30XE

Inlägg av Firenza »

Ja givetvis skall man försöka göra så bra som möjligt.
Jag är inte så lat så jag behåller orginal avgaslimpor och bara kopplar ihop dessa med en turbo.
Utan riktigt grenrör blir det. Men jag vet att det kommer bli kompromisser för att vi inte skall ta i överallt.

Gällande tändföljden så tror jag bestämt att jag har turen med mig.
Den tänder på varannan sida.
Bild

I detta läget så har jag ivarjefall något att ta mått utefter.
Och jag vet vad jag skall hålla ögonen öppna efter för agreggat.
En HX 35 kostar inte många kronor ny om man jämför med en Schwitzer

Någon som har någon matnyttig länk eller liknande att läsa angående bygge av grenrör?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Val av Turbo till en X30XE

Inlägg av mattias »

Sätt dubbla 19T eller liknande, inbyggd dumpventil och wastegate. Blir inte mycket enklare än så, troligen bättre respons än det mesta du ska bygga dit med bara en turbo.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Val av Turbo till en X30XE

Inlägg av whilliam »

Verkar som att pulsföljden är rätt för att köra en turbo på varje sida, Mattias förslag är inte tokigt alls men ett bättre val av aggregat är TE05 12B från SAAB 900 och 9000 med B202L motor (om du hittar några för det är gamla grejer)
Något speciellt grenrör behöver du inte heller bygga, bara en adapter för turbon.
TD04 16T är också bättre än 19T när det gäller respons (bättre matchning av kompressorns storlek och turbinstorlek) men de har lite liten turbin till din motor.
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Val av Turbo till en X30XE

Inlägg av Firenza »

Jag blåser liv i denna tråden igen.
Jag har nu kommit så långt att jag har börjat titta på hur jag skall få ihop grenröret och börja placera kylare och Turbo.

Men jag skulle gärna vilja att någon säger emot mig eller bekräftar det jag tänker.

Gällande grenröret så hade jag tänkt gå på samma dimension på rören som jag har på avgasporten (Blir något grövre rör då en del av porten tas upp av en kanal för EGR som kommer plockas bort antingen nu eller senare.) Så grovleken ser ut att bli 37,2 mm invändigt då jag utgår från att 42,4x2,6 rör är det yttermått som anges.
Rätt eller fel att hålla ungefär samma grovlek på rören för att få samma gashastighet?

Jag kommer bygga för en singel turbo och jag antar att twin entry är bäst att bygga för när jag ändå bygger mitt grenrör?

När dessa rör sedan skall gå ihop och bli ett rör (3 till 1 på varje sida)
Hur bör man resonera då gällande grovlek på nästa rörbit? tekniskt sett så skall nästa puls komma på andra sidan motorn. Men jag misstänker att detta inte är hela svaret utan att man måste gå upp något i dimension ivarjefall men inte 3 ggr första rörets grovlek?

Sedan när vi kommer till Turbo så har jag försökt läsa på så mycket jag kan.
Och har väll förstått att en S-200 har ett bredare register och troligen blir lättare att få bra än till exempel en HX.
Samt att jag kan utan problem lägga mig på 300-350 Hk vid besiktningen utan att någon gnäller på att det sitter en för stor turbo för ändamålet.

Men hur bör jag tänka gällande storlek på avgashuset?
Antar att jag kan ha ett ganska litet avgashus då jag kör med original kammaxlar?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Val av Turbo till en X30XE

Inlägg av whilliam »

Hur grova sekundärpiporna ska vara beror på hur långa de är. Strömningsmotstånd i ett rör påverkar flödet mer o mer ju längre det är. Detta betyder att om du har kort avstånd på ena sidan så kan du ha samma dimension som primär och om det är längre på den andra så kan du där ha grövre.

Du skriver inget om W/G men de turbos du nämner behöver ha en extern för att funka i ditt koncept. Det är bäst om W/G sitter så FRUKTANSVÄRT nära turbon det bara går (helst ska anslutningen till den vara en del av grenrörets fläns)
Du har förstått rätt när det gäller att hålla en likvärdig gashastighet hela vägen, enligt Bernoulli så ökar trycket vid större area och minskar vid mindre (i takt med att hastigheten ändras)
Det kostar ingen energi att gå från tunna rör till grövre men tvärtom så kostar det energi och därför ska man inte låta arean gå upp/ner utefter gasens färdväg.
Den största genomströmningsarean skall vara där W/G sitter och detta är oftast (nästan alltid) i turboflänsen. Det är också bra om rören till W/G är EXTREMT korta, den lilla "blindtarm" som blir där när ventilen är stängd, är skadlig för spool.

Du har förstått fel när det gäller turbos o deras register, det spelar ingen roll vem som byggt turbon eller om den är gjord i guld. Viktigt är att dimensioner och bladvinklar stämmer till motorn och detta gör det bara om man väljer/dimensionerar turbon med omsorg.

Det finns små skillnader i fabrikanternas generella design på kompressorhjul (men de har alla vissa avvikelser) Holset är bäst på låga laddtryck (borde därmed passa dig bäst men skillnaderna på din nivå blir så små, du har litet effektmål på stor motor, så du kan välja fabrikat fritt)
Schwitzer (Borg Warner) är de som har C/W anpassade för de allra högsta trycken.

Avgashuset storlek hänger ihop med turbinhjulets storlek, har du kammar med mycket överlapp så behöver du högt pulsflöde (vid korta grenrör) och högt statiskt flöde (grenrör med stor volym) Man kan inte bara "prata" avgashus utan hela "varma" sidan behöver vara anpassad.

En bra turbo till dig blir H1E/H1C med 50mm kompressorinducer och 64x76mm turbinhjul. Du får annonsera efter begagnad sådan, de är vanliga med relativt smäckra och små avgashus (för att vara Holset) även en Schwitzer S-200 med 51mm inducer samt 64x74mm turbin är vettig.
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Val av Turbo till en X30XE

Inlägg av Firenza »

Om jag nu tolkar dig rätt där Whilliam. Det är ingen fara att gå upp i grenrörsdimension men man skall definitivt ge fan i att gå upp och ner i dimension.
Dvs om jag har 37,2 mm på mina primär rör och försöker hålla dessa hyfsat korta. (Dom kommer vändas framåt och turbons placering blir framför motorn) för att sedan gå ihop i ett rör på vardera sida fram till turbon, så det blir inte ett superkort grenrör.
Hade blivit kortare om det hade varit en radmotor eller man byggt dubbelturbo.
Frågan är bara hur mycket bör man öka dimensionen där varje sida går ihop i ett rör?
Skall man gå upp till 44mm (Invändigt mått)? Ser ut som det skulle passa bra mot flänsen utan att man ändrar dimension för mycket

Givetvis blir det en Wastegate och här har jag förstått att man skall försöka pulssplitta även röret till WG för att bibehålla delningen så bra som det går.
Wastegatens rör skall vara kort (hade jag faktiskt inte koll på så bra input) och röret skall vara vänt så att gaserna har lätt att gå den vägen.

Jag har suttit o letat lite efter H1E/H1C aggregat, Har dock inte hittat något.
Men vet någon här om de har suttit på någon specifik bil och årtal

Några fler förslag på aggregat och välja på?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Val av Turbo till en X30XE

Inlägg av whilliam »

Om du drar ihop till ett rör så ska det röret hålla samma area som turboflänsen, det är ok om det är en liten aning större och du matchar flänsen genom att porta den.

Du får annonsera en stund, det ligger agg o skräpar i garagen, HX35 är vanligare (det är en efterföljare till H1) men där har de gått ner till en 70x60mm turbin och det är inte idealiskt till dig. Borde vara vanligast med såna här turbos på Volvo lastmaskiner/bilar o bussar. (åtminstone inom landet, annars Cummins) Schwitzer S200 sitter på Volvo penta och Deutz elverk.

I Sverige lär du inte hitta de varianter från Mitsubishi och IHI som är lämpliga till dig. Satsa på inducer i kompressorn mellan 50-52mm (max 54) och ett minimimått på turbinens utlopp på 64mm.
Det finns gamla Garrett T04 med rätta mått men de är nog inte vanliga längre.
Skriv svar