Sida 2 av 2

Re: Belastning på motor vid olika varvtal.

Postat: fre okt 30, 2020 7:18 pm
av whilliam
Erland Cox skrev: Turbon lyfter varvet för att den minskar pumpningsflrlusterna i motorn.
Erland
Detta gör den genom att "trycka" kolven neråt på insugstakt, det är ett sätt som den lyfter varvtalspunkten för högsta effekt men också genom att det dynamiska deltat över motorn (skillnaden för motorns tömningspuls) kan vara väldigt effektivt om turbon har bra turbin. Sedan en sak som du brukar ta upp nämligen att motorn ger ju totalt sett mer effekt men friktionsförlusterna i motorn har inte alls ökat med samma procent som effekten (den mekaniska verkningsgraden hos motorn är mycket bättre på en turbomotor.)
Erland Cox skrev: Max vrid i en bromsbänk har jag för mig ligger på ett lägre varvtal än motorns maximala effektivitet pga. friktion och pumpningsförluster.
Ska se om jag kan hitta info om det.

Erland
Det är logiskt! Mekaniska förluster i motorn "äter" mer och mer ju högre varvtal man kör så skulle det inte funnits nån mekanisk förlust så hade punkten för maxvrid hoppat upp ett snäpp men skillnaden måste vara så liten så att den är försumbar.

Det var därför jag skrev att en turbo inte flyttar upp punkten för maxvrid (den är på ett relativt lågt varvtal) men däremot ligger punkten för maxeffekt betydligt högre och där ser man tydligare att turbon flyttar denna punkt till ett högre varvtal (om turbon är effektiv i det registret)
Även skillnaden mellan en effektiv turbo och en som är en "propp" på avgas kommer att göra större och större skillnad ju högre varvtal man jämför dem vid.