Byta till M54B30 - oljepump och vevaxel

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Byta till M54B30 - oljepump och vevaxel

Inlägg av SevenEight »

Ska nu byta motor. Har köpt en M54b30 som kanske gått längre än vad jag hade velat. Frågan är då - ska jag kolla nåt innan jag slänger i den eller ska jag bara köra på? Hade ju kännts bra att på nåt sätt.... Veta om den är ok... Men hur vet jag det?


Okej - ändrar denna tråd lite. Hur stora problem är det med vevaxel och oljepump på dessa motorer?
Senast redigerad av SevenEight den mån nov 09, 2020 11:10 am, redigerad totalt 2 gång.
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Motor - vad göra innan byte?

Inlägg av Allx »

Turbo?
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Motor - vad göra innan byte?

Inlägg av SevenEight »

Nä, sug! Blir schmiedman grenrör och mappning bara.
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Motor - vad göra innan byte?

Inlägg av Allx »

Då ska du säkert varva lite extra så byt kedjor och spännare. Kolla även drevet till oljepumpen om de nu är ett problem med denna nyare motor.
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Motor - vad göra innan byte?

Inlägg av SevenEight »

Just det, bra där. Ja, ang oljepumpen. På nätet så är sanningen att det är jätteproblem men jag kollade med en som kört bmw cup - han hade exempel där folk tagit motorer rakt av oöppnat och kört. Han hade heller aldrig kört med ATI dämpare och alltid med lättat svänghjul, alltså så som man inte "får" göra med dessa motorer. Aldrig haft ett enda problem. Aldrig. Rätt intressant.

Nästa intressanta är ju att bmw motorsport har ett kit med kedjespännare till oljepumpen, det sitter ju ingen original konstigt nog. Det verkar vara deras lösning. Kruxet verkar varvtal, eller andel tid vid höga varv.

Ser att det finns folk som monterar s54 sträckare på oljepumpen. Verkar dock lite.... Meckigt och lite oklart hur det ska göras.
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Motor - vad göra innan byte?

Inlägg av Ersviken »

Den lilla tid jag höll på med m50/m52 så satte många dit kittet med uppgraderat oljepumpsdrev från vac motorsport, vet många som orginaldelarna rasat för redan dtd effekt, speciellt på b30 motorn.
https://store.vacmotorsports.com/vac-oi ... p1077.aspx

Eftersom jag själv är född med otur så skulle jag för att vara säker sätta dit en svängdämpare om man liks håller på.

Övrigt med tips/delar kring den motorn så skulle jag slå en signal till robban på dynotech, han har ju nördat ned sig väldigt djupt i de flesta bmw motorer å vet vad som håller.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Motor - vad göra innan byte?

Inlägg av hauge »

Lättat svänghjul är bra för vevaxeln
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Byta till M54B30 - oljepump och vevaxel

Inlägg av SevenEight »

Igen då. Har nu frågat runt ännu mer och min slutsats är att ingen vet varför oljepumpsmuttern är ett problem. Det förefaller vara vevaxeln som är bekymmret, men beroende på hur man ser på problemet så är det antingen jättekatastrof eller inget problem alls.

"Lösningar" som diskuteras:

Loctite - oklart
Låstråd - hatas och älskas
Svetsad mutter - löser allt enligt vissa, gör det bara värre enligt andra
Svängningsdämpare - det enda som gäller enligt vissa, ger ingenting enligt andra, löser absolut inte problem med oljepumpen
Spännare på oljepumpskedjan - det senaste hetaste och löser allt, ger ingenting enl andra - förhållandevis få har testat

Sedan:

Lättat svänghjul gör det värre, andra hävdar att det blir bättre


Baserat på att BMW motorsport själva har ett kit för att få sträckare på oljepumpskedjan så känns det ju lite som att det finns nåt där. Finns iaf EN motor i sverige där detta är gjort men inga detaljer.

Nu har jag ju helt knarkat loss på att googla på detta så jag är ju helt i skiten här. Kan säga att av två motorfirmor i stan så ger två firmor helt olika svar.
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Byta till M54B30 - oljepump och vevaxel

Inlägg av Steve »

Bara för att en sak fungerar för en del behöver det ju inte fungera för andra. En del ligger på varvstopp långa perioder eller kör annorlunda på andra sätt eller utsätter motorerna för andra miljöer
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Byta till M54B30 - oljepump och vevaxel

Inlägg av SevenEight »

Problemet blir ju då att jag behöver ju en lösning som funkar för mig - och var börjar jag i såna fall?

Jag tror det får bli VAC upgrade och kanske spännare och sen kanske ATI/Ross dämpare. Många pengar blir det ju.
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Skriv svar