Byta till M54B30 - oljepump och vevaxel
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Byta till M54B30 - oljepump och vevaxel
Ska nu byta motor. Har köpt en M54b30 som kanske gått längre än vad jag hade velat. Frågan är då - ska jag kolla nåt innan jag slänger i den eller ska jag bara köra på? Hade ju kännts bra att på nåt sätt.... Veta om den är ok... Men hur vet jag det?
Okej - ändrar denna tråd lite. Hur stora problem är det med vevaxel och oljepump på dessa motorer?
Okej - ändrar denna tråd lite. Hur stora problem är det med vevaxel och oljepump på dessa motorer?
Senast redigerad av SevenEight den mån nov 09, 2020 11:10 am, redigerad totalt 2 gång.
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Re: Motor - vad göra innan byte?
Nä, sug! Blir schmiedman grenrör och mappning bara.
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Re: Motor - vad göra innan byte?
Då ska du säkert varva lite extra så byt kedjor och spännare. Kolla även drevet till oljepumpen om de nu är ett problem med denna nyare motor.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Re: Motor - vad göra innan byte?
Just det, bra där. Ja, ang oljepumpen. På nätet så är sanningen att det är jätteproblem men jag kollade med en som kört bmw cup - han hade exempel där folk tagit motorer rakt av oöppnat och kört. Han hade heller aldrig kört med ATI dämpare och alltid med lättat svänghjul, alltså så som man inte "får" göra med dessa motorer. Aldrig haft ett enda problem. Aldrig. Rätt intressant.
Nästa intressanta är ju att bmw motorsport har ett kit med kedjespännare till oljepumpen, det sitter ju ingen original konstigt nog. Det verkar vara deras lösning. Kruxet verkar varvtal, eller andel tid vid höga varv.
Ser att det finns folk som monterar s54 sträckare på oljepumpen. Verkar dock lite.... Meckigt och lite oklart hur det ska göras.
Nästa intressanta är ju att bmw motorsport har ett kit med kedjespännare till oljepumpen, det sitter ju ingen original konstigt nog. Det verkar vara deras lösning. Kruxet verkar varvtal, eller andel tid vid höga varv.
Ser att det finns folk som monterar s54 sträckare på oljepumpen. Verkar dock lite.... Meckigt och lite oklart hur det ska göras.
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Re: Motor - vad göra innan byte?
Den lilla tid jag höll på med m50/m52 så satte många dit kittet med uppgraderat oljepumpsdrev från vac motorsport, vet många som orginaldelarna rasat för redan dtd effekt, speciellt på b30 motorn.
https://store.vacmotorsports.com/vac-oi ... p1077.aspx
Eftersom jag själv är född med otur så skulle jag för att vara säker sätta dit en svängdämpare om man liks håller på.
Övrigt med tips/delar kring den motorn så skulle jag slå en signal till robban på dynotech, han har ju nördat ned sig väldigt djupt i de flesta bmw motorer å vet vad som håller.
https://store.vacmotorsports.com/vac-oi ... p1077.aspx
Eftersom jag själv är född med otur så skulle jag för att vara säker sätta dit en svängdämpare om man liks håller på.
Övrigt med tips/delar kring den motorn så skulle jag slå en signal till robban på dynotech, han har ju nördat ned sig väldigt djupt i de flesta bmw motorer å vet vad som håller.
Re: Motor - vad göra innan byte?
Lättat svänghjul är bra för vevaxeln
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Re: Byta till M54B30 - oljepump och vevaxel
Igen då. Har nu frågat runt ännu mer och min slutsats är att ingen vet varför oljepumpsmuttern är ett problem. Det förefaller vara vevaxeln som är bekymmret, men beroende på hur man ser på problemet så är det antingen jättekatastrof eller inget problem alls.
"Lösningar" som diskuteras:
Loctite - oklart
Låstråd - hatas och älskas
Svetsad mutter - löser allt enligt vissa, gör det bara värre enligt andra
Svängningsdämpare - det enda som gäller enligt vissa, ger ingenting enligt andra, löser absolut inte problem med oljepumpen
Spännare på oljepumpskedjan - det senaste hetaste och löser allt, ger ingenting enl andra - förhållandevis få har testat
Sedan:
Lättat svänghjul gör det värre, andra hävdar att det blir bättre
Baserat på att BMW motorsport själva har ett kit för att få sträckare på oljepumpskedjan så känns det ju lite som att det finns nåt där. Finns iaf EN motor i sverige där detta är gjort men inga detaljer.
Nu har jag ju helt knarkat loss på att googla på detta så jag är ju helt i skiten här. Kan säga att av två motorfirmor i stan så ger två firmor helt olika svar.
"Lösningar" som diskuteras:
Loctite - oklart
Låstråd - hatas och älskas
Svetsad mutter - löser allt enligt vissa, gör det bara värre enligt andra
Svängningsdämpare - det enda som gäller enligt vissa, ger ingenting enligt andra, löser absolut inte problem med oljepumpen
Spännare på oljepumpskedjan - det senaste hetaste och löser allt, ger ingenting enl andra - förhållandevis få har testat
Sedan:
Lättat svänghjul gör det värre, andra hävdar att det blir bättre
Baserat på att BMW motorsport själva har ett kit för att få sträckare på oljepumpskedjan så känns det ju lite som att det finns nåt där. Finns iaf EN motor i sverige där detta är gjort men inga detaljer.
Nu har jag ju helt knarkat loss på att googla på detta så jag är ju helt i skiten här. Kan säga att av två motorfirmor i stan så ger två firmor helt olika svar.
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Re: Byta till M54B30 - oljepump och vevaxel
Bara för att en sak fungerar för en del behöver det ju inte fungera för andra. En del ligger på varvstopp långa perioder eller kör annorlunda på andra sätt eller utsätter motorerna för andra miljöer
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Re: Byta till M54B30 - oljepump och vevaxel
Problemet blir ju då att jag behöver ju en lösning som funkar för mig - och var börjar jag i såna fall?
Jag tror det får bli VAC upgrade och kanske spännare och sen kanske ATI/Ross dämpare. Många pengar blir det ju.
Jag tror det får bli VAC upgrade och kanske spännare och sen kanske ATI/Ross dämpare. Många pengar blir det ju.
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64