whilliam skrev:Jag vet inte om det är svårt för dig att tänka efter (men det vill du nog inte, kanske känns bättre för dig att "spotta ur" dig saker) Jag råkar "jobba" ihop med Martin, de du jobbar ihop med har nog ganska bra koll på vad du gör också?
Det är ju såna som ni, (tänker mest på Erland o Kadett4wd) som gör att jag blir mer o mer imponerad av vad Martin kan. Förra året, när det skrevs om pulser hit o tryckvågor dit så var det helt fantastiskt o se att att han har bättre koll på detta än Erland, han grejar att förklara så att man förstår och det kan man knappast säga att Erland gjort (även om han egentligen borde vara "kung" på området)
Spotta ur sig saker... joråsåatte,tycker det sprätter en massa ur dig också *lol*
Har du Martin inte varit så introvert/egocentrisk så kanske du haft ett stort framgångsrikt företag vid det här laget.
Du tjötar om den där supersköna vridkicken då man matchat turbon till sin oflödande motor, jag måste påminna dig om att det handlar ju om VE, Bmep och grejer.
Får man samma Bmep och VE med att porta toppen mot en hyllvärmare som precision garret mfl mfl säljer så är det ju liksom samma sak. och BETYDLIGT lättare att få tag på en reservturbo på kort tid.
Det med att berätta, Man kan fundera en och två stunder på vad du kan också, ibland är det uppåt väggarna som inte har nån fast grund i fysiken.
Även jag har fel där ibland, i efterhand så studerar man ju vidare.
Ditt uttalande om att man inte kan porta en topp pga man gör cfd analyser är ju helt 'way out there', och berättar egentligen direkt om vart din vägg är nånstans, att fantisera ihop nåt som funkar i en lada i Rimbo är lite annat än resten av världen kan man ana om man bara med minsta lilla energi ägnar sig åt tankeverksamhet.
Att porta en topp betyder inte per automatik att man förstört vridmomentet, vilket ni tycks tro, och är talande för hur lite ni faktiskt vet om motordesign, *splatt* en tårta rakt i nyllet på er!
En bra flödande setup är så sjukt fränt då de verkligen bara tar emot och äter allt vad en turbo kan ge, det bara sprutar effekt ur dem, man känner att fasen byter jag turbo så blir det ju än mer fläsk, man byter turbon och kommer då till nästa vägg, mer soppa, mer intercoole, mer mer mer,,, motorn bara 'tar emot' utan att streta emot som den dåligt flödande, där man måste lirka fram ett fint register med att krångla med laddtryckskontrollen.
Och nu vill jag inte ha nåt sammetslent pm igen...