avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av Steve »

whilliam skrev: En som har hållit på med motortrimning i nästan 50 år, han är fortfarande "hungrig" och vill lära sig, ungefär hälften av tiden har han hållit på med turbo, han har bara gått 8 år i grundskola och därefter "självlärd" Är det en Teorinisse????
Är det Voldemort vi pratar om nu - he who must not be named?
Jesus?
Eilert Pilarm?(har sjungit i 50 år, är känd över hela världen för det också, men...)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av Kadett4wd »

Jag är faschinerad över hur en människa kan på ett närapå religöst sätt kan prata om en annan människa på viset Whilliam gör.
Han vet ALLT hur han tänker, vad han gjort, etc etc, så mycket att man tvivlar ju på vem som skriver egentligen.
Men det bör ju ni moderatorer snabbt kunna checka upp.

Och tänker man efter så är det ju bara 3mil mellan Rimbo och Knutby, Man kanske ska kalla 'M' för 'Pastor M' ;)

Hoppas dock denna story slutar bättre.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av whilliam »

Jag vet inte om det är svårt för dig att tänka efter (men det vill du nog inte, kanske känns bättre för dig att "spotta ur" dig saker) Jag råkar "jobba" ihop med Martin, de du jobbar ihop med har nog ganska bra koll på vad du gör också? I dag har vi besökt en firma med styrda maskiner för uppgradering av diverse originalturbos och vi har hållit på en stund med att montera M14 bultar i Its Fun motorn (när den ändå är isär så uppgraderas den)

Jag skriver inte särskilt mycket utan att "dubbelförankra" det i vad han anser, det är ofta hans ord jag skriver.
Jag är övertygad om att du är rätt så irriterad på det jag skriver är mera/oftare rätt än vad du själv skriver (senaste jiddret var väl hur mycket effekt en spridare räcker till och där kan man säga att du "bet dig själv i foten")

Skulle inte du, framöver, kunna visa att du har ett seriöst motorintresse istället för att tjafsa? Vare sig du eller jag kan allt och om det blir slut på tjafs så kan vi komma nån vart och behandla intressanta saker inom trimning :thumbright:

Med Steve har jag inga planer, han verkar ha "stagnerat" på motorintresse-planet :hihi:

Det är ju såna som ni, (tänker mest på Erland o Kadett4wd) som gör att jag blir mer o mer imponerad av vad Martin kan. Förra året, när det skrevs om pulser hit o tryckvågor dit så var det helt fantastiskt o se att att han har bättre koll på detta än Erland, han grejar att förklara så att man förstår och det kan man knappast säga att Erland gjort (även om han egentligen borde vara "kung" på området)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av Steve »

Utveckla gärna den dissen mot mig

Och du har fortfarande inte berättat varför du och Martin(i "hans email") skriver på exakt samma sätt(såg just serien om Unabombaren, inte ens där hade dom lika mycket att gå på :D ), gör det iaf så kanske du vinner nån poäng
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av whilliam »

Det är ingen diss, det är skrivet med glimten i ögat och man behöver bara kolla "3 hack upp" för att se hur mycket motorrelaterat det skrivs om.

Kanske för att jag skriver vad han säger eller mailar till mig, det är säkrast att skriva rätt varje gång (annars blir man sönderhackad av såna som dig)

Om ni slutat att larva er så kanske ni kunnat "locka hit" honom själv (för länge sedan) Det syns ju tydligt att Sävar TURBO skulle ha stor glädje av en turboexpert.

Jag har hoppats mycket på Cedric eller att NLR-Christer skulle anstränga sig (hyffsat kunnig enligt Martin, själv har jag dålig koll) men det verkar gå segt.....
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av The »

Det är fashinerande när du skriver ner folk som faktiskt bygger motorer som presterar bra i tävlingssammanhang när du själv bara agerar språkrör åt en "guru" som presterat vadå med sina (era? ) enastående kunskaper i att trimma turbon?

Även lite småkul att det svängt från att man bara behöver anpassa turbon till att det visst är en bra idé att porta toppen, och dessutom blivit högsta rankens topplocksportare med övermänskliga kunskaper även där.

Jesuskomplex much?

Verkar ju för övrigt gå skitbra för Palm Turbo AB om det nu är guruns bolag..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av Kadett4wd »

whilliam skrev:Jag vet inte om det är svårt för dig att tänka efter (men det vill du nog inte, kanske känns bättre för dig att "spotta ur" dig saker) Jag råkar "jobba" ihop med Martin, de du jobbar ihop med har nog ganska bra koll på vad du gör också?

Det är ju såna som ni, (tänker mest på Erland o Kadett4wd) som gör att jag blir mer o mer imponerad av vad Martin kan. Förra året, när det skrevs om pulser hit o tryckvågor dit så var det helt fantastiskt o se att att han har bättre koll på detta än Erland, han grejar att förklara så att man förstår och det kan man knappast säga att Erland gjort (även om han egentligen borde vara "kung" på området)
Spotta ur sig saker... joråsåatte,tycker det sprätter en massa ur dig också *lol*

Har du Martin inte varit så introvert/egocentrisk så kanske du haft ett stort framgångsrikt företag vid det här laget.
Du tjötar om den där supersköna vridkicken då man matchat turbon till sin oflödande motor, jag måste påminna dig om att det handlar ju om VE, Bmep och grejer.
Får man samma Bmep och VE med att porta toppen mot en hyllvärmare som precision garret mfl mfl säljer så är det ju liksom samma sak. och BETYDLIGT lättare att få tag på en reservturbo på kort tid.
Det med att berätta, Man kan fundera en och två stunder på vad du kan också, ibland är det uppåt väggarna som inte har nån fast grund i fysiken.
Även jag har fel där ibland, i efterhand så studerar man ju vidare.
Ditt uttalande om att man inte kan porta en topp pga man gör cfd analyser är ju helt 'way out there', och berättar egentligen direkt om vart din vägg är nånstans, att fantisera ihop nåt som funkar i en lada i Rimbo är lite annat än resten av världen kan man ana om man bara med minsta lilla energi ägnar sig åt tankeverksamhet.

Att porta en topp betyder inte per automatik att man förstört vridmomentet, vilket ni tycks tro, och är talande för hur lite ni faktiskt vet om motordesign, *splatt* en tårta rakt i nyllet på er!

En bra flödande setup är så sjukt fränt då de verkligen bara tar emot och äter allt vad en turbo kan ge, det bara sprutar effekt ur dem, man känner att fasen byter jag turbo så blir det ju än mer fläsk, man byter turbon och kommer då till nästa vägg, mer soppa, mer intercoole, mer mer mer,,, motorn bara 'tar emot' utan att streta emot som den dåligt flödande, där man måste lirka fram ett fint register med att krångla med laddtryckskontrollen.

Och nu vill jag inte ha nåt sammetslent pm igen...
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av jompazx »

om man gillar att kolla på amerikanskt youtube så ser man gott om folk som håller på trimma hondamotorer och de ger ofta sjuka effekter i förhållande till cyl-volym och laddtryck. skälet till att de ger bra effekt som alla verkar vara överens om är just att honda toppar flödar otroligt bra(ksk ett arv från motorcykel "filosofin"). Så vad tror whilliam skälet till att honda motorerna ger så bra effekt är? kan ju säga att de som bygger på dem inte alltid är så noga med att matcha med rätt turbo ofta kör de med en godtycklig Ebay-turbo som räcker till effekten. det låter ju lite som att du hävdar att en volvo 8v topp är bättre än en k20 topp(men jag har iofs ett "otränat" öra).
mvh! Jonathan Hall
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev:Jag är faschinerad över hur en människa kan på ett närapå .....
The skrev:Det är fashinerande när du skriver ner folk som faktiskt bygger motorer som presterar bra i tävlingssammanhang när du själv bara agerar språkrör åt en "guru" som presterat vadå med sina (era? ) enastående kunskaper i att trimma turbon?

Även lite småkul att det svängt från att man bara behöver anpassa turbon till att det visst är en bra idé att porta toppen, och dessutom blivit högsta rankens topplocksportare med övermänskliga kunskaper
:D Tror att Patrick och Torbjörn är samma person, hur kan de annars, samtidigt ha kommit på ett nytt ord: "faschinerad" :D

Torbjörn, det har aldrig svängt åt det hållet. (om du fått för dig det så har du helt misstolkat och det vore kul att se vilka inlägg du hänvisar till så man kan lära sig skriva lite tydligare) Jag ska be Martin skriva ihop hur han ringde Trendab och hade ett par samtal med dem innan han själv började skruva turbos, det är faktiskt rätt skojiga samtal.

Vad jag tycker är: Det är alldeles för mycket snack och försök till att koncentrera sig på att porta toppar och alldeles för lite spridande av kunskap om hur man väljer en anpassad turbo. På detta forum behöver ni turbokunskap (för den är eftersatt) Ta Jens B18 som exempel, han har kört med relativt höga laddtryck och har då valt fel turbo (design och bladvinklar på kompressorhjulet) Han skulle ha åkt med en turbo ur S-200 serien i stället och då fått ett bättre resultat. OBS. jag skriver inte här att en anpassad turbo är en specialturbo som Patrick verkar tro i sitt senaste inlägg, självklart kan en specialkomponerad turbo bli ännu bättre men det räcker väldigt långt att välja rätt från redan färdiga turbos (och det krävs då en kunskap som är större än att kolla på olika firmors reklam)

Jag tar det en gång till från en annan vinkel: Det går tusentals ekipage på vägarna (och står i garagen) som skulle få ett bredare och mer körbart register (kolla alla gamla inlägg så ser man ett tydligt mönster av att jag inte tjatar om maxeffekt, utan ett brett register)

De skulle ligga kvar på samma effekt eller högre om de vill men ha en roligare bil att köra med om de bara satte dit en mer anpassad turbo.


Självklart kan man porta toppar om man vill men det är ju inte nödvändigt för att få massor av effekt, det har visats gång på gång och om man skulle säga nånstans där det är nödvändigt så är det ju när man vill ha EXTREMT hög effekt eller när det är tävlingsbilar med en begränsning på turbovalet (motorsporten har bidragit jättemycket till den syn som många har på motortrimning)

Det verkar som att de flesta här tycker: Porta toppen i första hand sen spelar det inte så stor roll vad du har för turbo (ibland blir resultaten bra men ofta inte)
Jag försöker vara en "motvikt" till det här och menar: Börja med rätt turbo, så finns det en möjlighet att det blir bra ifrån start, och menar körbarhet och surgeproblem m.m.
När motorn en gång är bänkad med rätt dimensioner på turbon så går det oerhört mycket enklare att utveckla den därifrån och man sparar massor av tid och pengar, jämfört om man anstränger ekonomin och arbetsinsatsen med att uppgradera "sugmotorn" och sedan montera dit en turbo som inte lirar hundra och därefter ska försöka komma vidare - det blir lite som att bygga en 1000 hästarsmotor och sedan bara plocka ur 500+ och oja sig över körbarheten. För 500+ kan man få väldigt enkelt idag och jag är säker på att det finns massor av folk som inte insett det.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av Pacman »

Självklart kan man porta toppar om man vill men det är ju inte nödvändigt för att få massor av effekt, det har visats gång på gång och om man skulle säga nånstans där det är nödvändigt så är det ju när man vill ha EXTREMT hög effekt eller när det är tävlingsbilar med en begränsning på turbovalet (motorsporten har bidragit jättemycket till den syn som många har på motortrimning)

Motorsporten är normalt grunden till ALL utveckling av förbränningsmotorer för om det är någonstans man behöver körbarhet, effektivitet, snabb respons, hållbarhet mm så är det ju där! Reglerna stramas ju åt för varje år, dels för att hålla konkurrensen jämn och få bra tävlingar, men även för att driva utvecklingen framåt. Klart som kristall att motorsporten bidragit till den allmänna synen på motortrimning. Den har även bidragit till OEM-tillverkarnas syn på motortillverkning och trimning, se bara på Dodge Hellcat, Volvo Polestar, AMG, M-Technic m.fl
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av Kadett4wd »

Vill man inte ha nåt register att åka med och längtar efter att lyfta topplock så är Martins väg rätt väg att gå.
För uppåt går inte i register då det inte flödar, så man måste ju bygga en traktormotor istället, såna brukar ofta vinna många motortävlingar har jag hört.

500hk maskiner trodde jag inte ens vi diskuterade längre.......
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av Steve »

whilliam skrev:
Kadett4wd skrev:faschinerad
The skrev:fashinerande
:D Tror att Patrick och Torbjörn är samma person, hur kan de annars, samtidigt ha kommit på ett nytt ord: "faschinerad" :D
Jag hoppas du ser skillnaden, ingen av dom kommer att bli dömda för bombdåd...Jesus ligger risigare till
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av Kadett4wd »

haha,, ja och ingen av oss stavade rätt =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av Kadett4wd »

Nähä? *facepalm*

7000rpm, 166.6 varv i sekunden, 0.1666 varv var hundradels sekund.
Insugstakten är en i runda slängar en fjädredel av 4 takter, mao ett halv varv på ett motorvarv, ca 0.083s(om jag räknar rätt)
jag har gjort ynka 180 graders insugstakt, bara för att det ska vara enkelt att räkna.
På bilden nedan, vilken cylinder fylls snabbast oavsett tryck på 0.083s?

Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar