Vassare kammar till T5 topp med VVT?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
JimmyT5
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån feb 04, 2019 6:47 pm

Vassare kammar till T5 topp med VVT?

Inlägg av JimmyT5 »

Hej! Jag har en liten fundering ang kammar till mitt T5 bygge! (B5234T3)

Toppen som jag ska använda mig av är en turbo topp med enkel VVT och den skulle jag vilja ha ett gäng vassare kammar i , har sett att det finns en del omslipade att få tag i men är inte jätte sugen att behöva använda lashcaps då det finns lite risker med det.. så finns det några orginal kammar som är lite vassare som passar i min till topp? Tex sugkammar ?
Men hur blir det då eftersom vvt sitter på insug på sugbilarna och på avgas på turbobilarna? Eller passar det vis versa ?
Volvo 740 T5
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Vassare kammar till T5 topp med VVT?

Inlägg av mattias »

Så du har en turbomotor nu med VVT på avgas?
Montera dit VVT för insug (om du kanske måste byta topp eller om det passar rakt över vet jag inte).

Bara att du har VVT på insug kan nog göra dig riktigt nöjd för bottenvridet är det som saknas i de här motorerna, sen är det bara att rampa på laddtryck om motorn blir tom på topp. Någon kunnig kan porta och snygga till toppen så den inte storknar helt på varv, men det är något du bör lösa även om du byter kamaxlar.

Fast om du nu ska ha 1000++ hk och köra dragrace så är det ju en helt annan sak..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
JimmyT5
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån feb 04, 2019 6:47 pm

Re: Vassare kammar till T5 topp med VVT?

Inlägg av JimmyT5 »

Precis, och Juste, glömde skriva att toppen redan är cnc portad med raidie frästa säten och catcams hårdare ventilfjädrar, så jag vill helst undvika att köpa en annan topp :? därmed min fråga om tex sugkammar kan passa i denna topp,

Som du säger så har jag också hört att bottenvridet blir ganska dött, speciellt med dessa vvt turbo kammar.

Mitt mål är ca 600hk med ett fint register och inte fullt ladd vid typ 5k :-P

Finns ju en del fina omslipade kammar men som sagt så är jag lite orolig för det här med lashcaps som kan lossna om man har riktigt otur.
Volvo 740 T5
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Vassare kammar till T5 topp med VVT?

Inlägg av Tore Bjerke »

ENEM har kamakslinger til RN og RNC motorer. VVT på eksos gir minimal gevinst når du har stor turbo og lavt mottrykk i eksos. VVT på innsug har stor betydning.
JimmyT5
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån feb 04, 2019 6:47 pm

Re: Vassare kammar till T5 topp med VVT?

Inlägg av JimmyT5 »

Har kikat en del på enem men vad jag läst mig till så verkar dom inte helt enkla att ställa in då de är slipade på nya ämnen och då får man inte till orginal ”nollning” eller va man ska kalla det, så jag tappa suget lite på just dom .. men vad anser ni om riskerna med att köra lashcaps? Är det bara att glömma att använda tex lauchcontroll ?
Volvo 740 T5
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Vassare kammar till T5 topp med VVT?

Inlägg av jompazx »

Passar inte GLT kammarna i den toppen?
mvh! Jonathan Hall
JimmyT5
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån feb 04, 2019 6:47 pm

Re: Vassare kammar till T5 topp med VVT?

Inlägg av JimmyT5 »

Nej dom gör ju tyvärr inte de , toppen en nyare Rn topp så det ser helt annorlunda ut i lagerbanorna, Annars hade jag kört med dom då jag redan har såna i min gamla motor :p
Volvo 740 T5
Skriv svar