Turboskrönor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Turboskrönor

Inlägg av nkro »

https://www.youtube.com/watch?v=4JIXPqgwQHk

Ca 5 min berättar dom att både motor, däck och turbo är special på kvalet. Bild på båda aggregaten.
Niklas
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turboskrönor

Inlägg av whilliam »

Börjar bli en intressant tråd när flera lägger sig i och letar upp info, har undrat omdessa effektangivelser många gånger men aldrig ens fått reda på att BMW körde Garrett (vilket framkommit i denna tråd)

@ nkro: den turbo han håller i sin högra hand är en Garrett den andra ser jag inte tillräckligt tydligt. Skulle nån kunnig varit med på den tiden så hade turbinhjulet fått sig en "duvning" Exducern blir betydligt bättre när hela bladet kan arbeta, alltså att bladen är vassa även närmare centrum, Martin har slipat många hjul för att förbättra den delen, både flöde och verkningsgrad stiger, effekten ökar samtidigt som Spool förbättras. OBS! Detta får inte förväxlas med "cut back" som görs på ett ögonblick i svarven och inte alls är en bra grej egentligen, nä, det är ett tidsödande arbete och varje blad måste slipas individuellt.

Titta på KKK:s senaste turbiner, de är så bra gjorda så det är ingen ide' för honom att putsa dem.

@ Big Al: Tycker inte inducern ser så stor ut, men 1280 Hp är ju egentligen möjligt med en turbo som annars ligger på 1000+ hästar i "normalbelastning" därefter är det en bra bit kvar till 1500
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Turboskrönor

Inlägg av Johan Lindberg »

Några saker ur Chris Harris podcast Collecting Cars med Gordon Murray, ni vet konstruktören bakom fläktbilen som bara körde ett rejs, Anderstorp.
5.5bars of boost, men man vet ju aldrig om dom pratar absoluttryck.
Torr is på intercoolers och vattenspray.
700hp rejs 1300hp kval, motorerna och växellåda var skrot efter om dom ens klarade kvalet.
2 st kval chip, ett ca 1000hp lite mer tändning och ladd överlevde den det så plockades "the Hitler prom" fram wg plockades bort helt och ersattes med lock. Ca 1300hp.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turboskrönor

Inlägg av whilliam »

Nu verkar det ju som att det kördes med olika agg. ändå........ Man har svårt för att göra en rättvis bedömning när man inte har särskilt mycket input :thumbdown:

För ökad förståelse kring de olika kolvätena, skrev jag lite här:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 10#p702342

Det du är inne på har ju i allra högsta grad med verkningsgrad att göra och i detta fallet inte VE (eftersom vi pratar astronomiska laddtryck) men väl Mekanisk verkningsgrad (förlusteffekter i vevaxel, stakar, m.m.) Betänk att det är rejäla varvtal och dessa förluster ökar rejält när varvtalet stiger.

Även förbränningsverkningsgraden är jätteviktig när man diskuterar hur mycket en viss turbo "räcker till", kompressionen torde vara låg på dessa ekipage (eftersom det krävs hög tillförlitlighet) och sådant är aldrig bra för att få maximal effekt per inducerstorlek.
Den tabell som hänvisats till här visar 7.5:1 men det kan io.f.s. varit högre på kvalekipagen.

Riktigt intressant diskussion när man är "turbonörd" :thumbright:

Jo. Just det! Du nämnde glödande grenrör. Tänk på att det blir oerhört varmt med detta bränsle (vs. alkoholer) samt att höga laddtryck naturligtvis ger höga tryck i avgas också, vad jag menar är att det nog är dumt att, med bara den inputen, bedöma det som excess tryck i grenröret.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Turboskrönor

Inlägg av Johan Lindberg »

Har läst lite i Ian Bamseys a history of the turbo charged racing car. Om vi pratar om bmws motorer så hittar jag 1983 en notering om 6.7:1, 1986 hittar jag 7.5:1 men de är kundmotor som fortfarande är rakställd brabham hade lutat motorn det året men innuti var den "virtually the same" 1987 fick alla popoff ventiler som begränsade trycket till 4bar och således körde dom mer kompression också
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Turboskrönor

Inlägg av nkro »

Det står en kille i en film med 2 st olika aggregat. Vem har sagt att det är dom 2 som användes just då. Det kanske är mer ett exempel för att förklara hur dom gör.
Niklas
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Turboskrönor

Inlägg av Johan Lindberg »

Ja man skall ju inte ta allt för exakt sanning, ser dessutom det som ganska låg sannolikt att jackie stewart får stå i gummi stövlar å visa upp de allra senaste i turbo väg, lotus teamet var ju även kund team till renault så frågan är om dom ens fick det "värsta"
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Turboskrönor

Inlägg av Daniel-635 »

I bildspelet längst ner på denna sidan, ungefär i mitten finns en svartvit bild, den ger bra bild av storleken på turbon.
Turbon ligger precis bredvid motorblocket.

https://www.bmwnews.it/bmw-m10-motore-p ... ngevo-bmw/

Det är 89mm borrning, och troligen 100mm mellan cylindrarna (produktions motorn hade det)



Ett dynoblad ifrån 2007 på en motor som satts ihop i Australien.
Men man ska kanske inte sätta så stor vikt vid moderna siffror, då jag tror dom tankar annan soppa nu än då.

Bild

http://www.gurneyflap.com/bmwturbof1engine.html
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turboskrönor

Inlägg av Kadett4wd »

///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Turboskrönor

Inlägg av Tore Bjerke »

M12/13 Bor 89,2 mm slag 60 mm Innsugsventil 35,8 eksos 30,2 mm.
1983 : Race ca 3 bar 740 HK Kval 3,2 bar 1984: Race ca 3,8 bar 880 HK Kval 4,5 bar ca 1050HK. ( Brabham )
1985 : Race ca 3,6 bar 850 HK Kval 5,4 bar 1200 HK. (Brabham) 1986: Race ca 3,6bar 850HK. Kval 5,5 bar 1300HK. Benneton ) 1987 : Race ca 3,8 bar 900 HK. Kval 4 bar pga regelverk.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Turboskrönor

Inlägg av Johan Lindberg »

Känns som ni ser lite autistiskt på det, dom stog ju inte å skvätta i lite toulene utan de var väll BASF(har jag för mig jag läst) som hjälpte dom å ta fram det så bara för att nån i rallycross blandat hemkoka racebränsle betyder ju inte att det är samma sak. Lika med bilder på aggregat, 1500hp tror jag också var en överdrift, men aggregat kan ju till och med vara specifikt för banan så ett kvalagg på monza 1986 är definitivt ett annat än monaco 1984. Säger inte att nån har fel eller nått sånt utan att de är sjukt svårt att få definitiva svar på sånt här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turboskrönor

Inlägg av Kadett4wd »

ja nog fick de väl färdigblandade fat alltid, och homologiseringen i F1 verkar ju vara 'flytande' kommer uppdateringar hela tiden under säsongerna.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar