Jag kan hålla med, men endast om man har "den rätta turbon" alltså om man har en turbo som man vet med sig att den kommer att vara fullt tillräcklig när man är färdig med konceptet. Tror du att trådskaparen har rätt turbo så har du inte följt med i denna tråden:Kadett4wd skrev:byter man till 'rätt' turbo istället för att porta så står man där och slår huvudet i väggen i slutänden ändå.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=97691
Det finns olika vägar att gå, du och jag har varit ense om detta förr. En av de största orsakerna till att det blir sånt här "tjafs" (det är förresten inte så negativt egentligen, det är bra att ytterligheter ventileras) är att du tycker dig "ha kontroll" på motorns egenskaper genom att porta och anpassa kammar.
Från min sida har jag kommit fram till att det är turbon som är den största "chefen" i motorsystemet och det är den som behöver mest omtanke i fall slutresultatet ska bli bra, jag har möjlighet att räkna/anpassa (välja turbo) och samtidigt möjlighet att bygga om/ändra dem tills jag får ett bra resultat och du gör i stället jobbet med motorn.
Jag håller med dig om att man kan kontrollera en hel del med att anpassa motorn men det är ENKLARE om man börjar med rätt turbo från start, många gånger behöver man då inte ändra nåt på motorn.