Sida 5 av 6

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Postat: tor okt 15, 2020 8:08 am
av nkro
Nu har Jens tänkt att göra ett jämförande test med rätt turbo från Martin med en hyllvärmare. Vågar ni inte göra testet. Eller läser du inte vad han skriver.

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Postat: tor okt 15, 2020 8:40 am
av whilliam
Ingen beställning har inkommit, inget PM om nån liknande "hint" utan det jag läser är en luddig rad i ett inlägg som behandlar en turbo som om det vore en generator :hihi:

Om jag får föreslå ett test? Gör då så här: Kör en HX40 på en motor i bänken (där det upplevs att den funkar som bäst) Därefter uppgraderas den enligt vad jag skrivit i flertalet trådar här. Billigast blir att man börjar med att svarva upp avgashuset för att kunna "svälja" en turbin som har 67mm utlopp/exducer och därefter testar vad detta ger. 67 mm exducer sitter på ovanliga modeller av HX40 så det blir en ändring som egentligen går att köpa direkt från Holset. Det är bra om man hörs av först så att körningen blir med en turbin som har lika bladantal (bägge turbinerna finns med 12 respektive 10 Blad) Allt för att testet ska bli så "vetenskapligt" som möjligt.

Jens har blivit uppmanad att testa detta massor av gånger men aldrig (vad jag vet) testat och jag tror det beror på att han är "rädd" för att avgashuset blir som "förbrukat" (han kan också börja med att svarva/slipa upp huset själv med bara en millimeter, testköra och sedan skicka hit huset för inpassning till turbinen)

Blir resultatet till förnöjelse så fullföljer man med den större turbinen och kan därefter se vad det ger. När detta är gjort så kommer vi att börja "prata samma språk" och man kan fortsätta med att räkna fram de mest lämpliga turbona till varje projekt.

Ska det byggas nån turbo (som han ev. är inne på) så vill vi ha fullständig spec. på motorn. Precis som det brukar krävas av "Rookies" här på forumet (när de frågar om tips till sitt motorbygge) Blir ett dyrare alternativ och inte heller lika insiktsgivande i turbons funktioner som det jag föreslår.

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Postat: tor okt 15, 2020 10:26 am
av Pacman
Jag minns för ett antal år sedan när Erland och Jens tjafsade om portning. Då portade Erland en topp, bestyckade den med prylar och skickade upp den till Jens att testa i sin bänk, ett arbete med delar som normalt landar i 10.000:- klassen.
Vill du William bevisa nåt för Jens och oss övriga så föreslår jag att du gör likadant, slänger ihop en turbo som du anser är optimal och skickar upp till Jens att jämföra med den han har nu. :thumbright:

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Postat: tor okt 15, 2020 11:27 am
av Kadett4wd
Ja specen på Jens motor finns i hans trådar, Whilliam brukar inte ha problem att rota runt i gamla trådar efter info =)

Kanske saknas kapital att skicka upp en turbo?

Jag hittade ett bromspapper på en maskin med en av era turbos, ni skriver det vart ett trevligt register, jag är inte riktigt av samma åsikt.
Vridet bör ligga platt inom registret man valt, här stöper det ju rakt ned i källaren efter en peak.

Bild

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Postat: tor okt 15, 2020 1:55 pm
av whilliam
Pacman skrev:Jag minns för ett antal år sedan när Erland och Jens tjafsade om portning. Då portade Erland en topp, bestyckade den med prylar och skickade upp den till Jens att testa i sin bänk, ett arbete med delar som normalt landar i 10.000:- klassen.
Vill du William bevisa nåt för Jens och oss övriga så föreslår jag att du gör likadant, slänger ihop en turbo som du anser är optimal och skickar upp till Jens att jämföra med den han har nu. :thumbright:
Kan du hänvisa till var den testas (vilken tråd här) jag har för mig att det "gick åt helskotta" bara för att inte Jens gjorde som Erland sade men läser gärna på om hur det gick. Om det gick bra kanske det kan kittla vårt intresse men om det inte gjorde det? Ja, varför skulle man då följa efter?

Martin har levererat turbos i 25 år han behöver inte bevisa något för någon utan de som vill förbättra prestandan är välkomna att höra av sig. Det här handlar inte alls om att bevisa nåt, jag skriver här för att det inte ska stå en massa felaktigheter på forumet som sedan folk läser och tror att det hänger ihop på det viset de läser.

Vänligen, visa var jag har skrivit fel nånstans (för det kan jag säkert ha gjort) och med det som då står där så kan det ju dyka upp saker som behöver bevisas. Kunskapen om turbos härinne är alldeles för låg för att ö.h.t. kalla forumet för "turbo" och ingen har visat på nån som kan beräkna turbos. Ta och nämn någon så kanske vi kan få Martin att lära sig ett o annat :thumbright: Jag har skrivit förr att jag tror på Cedric eller NLR-Christer men de verkar inte vilja ta en diskussion.

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Postat: tor okt 15, 2020 1:58 pm
av The
Varför ska Martin skicka en turbo? Det kan väl du göra det är ju du som bjäbbar om att alla andra har fel.

Du får ju tillbaka turbon efter testet så vad har du att förlora?

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Postat: tor okt 15, 2020 2:21 pm
av whilliam
Kadett4wd skrev:
Jag hittade ett bromspapper på en maskin med en av era turbos, ni skriver det vart ett trevligt register, jag är inte riktigt av samma åsikt.
Vridet bör ligga platt inom registret man valt, här stöper det ju rakt ned i källaren efter en peak.
Det där är en Originalturbo som blivit uppgraderad/reparerad till en (i sammanhanget) låg totalkostnad. Målsättningen var aldrig att det skulle "spruta hästar" utan kunden ville passera 400-strecket och samtidigt hålla ner kostnaden.

Körbarheten på bilen ser ut att vara fantastisk (har aldrig provat eller åkt med) Hur registret bedöms är ju subjektivt men kan hålla med dig om att man hellre har det som i effektkurvan några poster tillbaks (ett brett område med väldigt rak vridkurva)

Ska vi prata rena accelerations siffror så ser den också bra ut (om vi jämför bilar med effekt på c:a 400Hp) eftersom den har ett område på 2500Rpm var den ligger över 350Hp så blir "effektytan" bred, vilket gör att accet blir bra.

(ska man göra den med en bredare, rak vridkurva så måste man ju antingen SÄNKA vridet på lägre varv eller HÖJA det på högre och då hade maxeffekten blivit en bra bit högre än 400 för att få samma "effektyta")

Jämför med en Rallybil, de är kända för att röra på sig bra (för att endast ha runt 350Hp) och deras kurva ser ut ungefär på det här sättet.

Mapparen har gjort ett bra jobb och det syns på kurvan att han tagit ut nästan allt som turbon kan ge. En ingående analys visar dock att wastegate inte är fullt stängd under spool (titta på vridkurvan från 3000rpm och upp till 3600 ungefär) där hade det gått att få den ännu mer lik en rallybil och därmed haft ännu bredare vridkurva som börjat ännu tidigare och det hade också gått att leta upp lite mer maxeffekt men på ett ännu lägre varvtal än vad som nu är aktuellt. Vad jag vet skulle bilen användas till drifting och den måste vara helt ok att "dra loss hjulen med" när den har en sån här kurva?

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Postat: tor okt 15, 2020 2:38 pm
av whilliam
The skrev:Varför ska Martin skicka en turbo? Det kan väl du göra det är ju du som bjäbbar om att alla andra har fel.

Du får ju tillbaka turbon efter testet så vad har du att förlora?
Det finns inga turbos till B18 motorer och då måste man bygga en, det är isf. bäst att Martin bygger den eftersom det blir en "enstaka" turbo.
Vad menar du med "bjäbbar" tycker du att jag hela tiden skriver att allt är fel så får du läsa en gång till, men jag drar mig inte för att skriva att det är fel när det verkligen är det. Det är fler som skriver att jag har fel, de försöker bevisa det på olika sätt men oftast så visar det sig att de själva hade fel.

Ett annat sätt är att Jens skruvar dit en S-200, det är inte den "perfekta" varianten men den blir bättre än HX40 på de laddtryck som är aktuella. När det gäller detta behöver vi inte ens testa, det räcker att fortsätta diskussionen så kommer det att framgå hur det gått till när han testat ut att "HX40 är bäst"

Ska man göra ett test så ska det vara seriöst, det handlar inte om att "skicka upp en turbo" :thumbdown: jag har framhållit värdet av stort turbinhjul flera gånger och får inte direkt något medhåll, så ett test med ett större hjul är ett perfekt sätt att börja lära sig vad som händer i praktiken när man gör så som jag förespråkar. :thumbright:

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Postat: tor okt 15, 2020 2:47 pm
av Kadett4wd
whilliam skrev:Cedric eller NLR-Christer men de verkar inte vilja ta en diskussion.

Undrar vad det kan bero på? :? :? :?

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Postat: tor okt 15, 2020 3:00 pm
av Pacman
whilliam skrev:
Kadett4wd skrev:
Jag hittade ett bromspapper på en maskin med en av era turbos, ni skriver det vart ett trevligt register, jag är inte riktigt av samma åsikt.
Vridet bör ligga platt inom registret man valt, här stöper det ju rakt ned i källaren efter en peak.
Det där är en Originalturbo som blivit uppgraderad/reparerad till en (i sammanhanget) låg totalkostnad. Målsättningen var aldrig att det skulle "spruta hästar" utan kunden ville passera 400-strecket och samtidigt hålla ner kostnaden.
EDIT: Såg nu i bildtexten att det nog knappast kan ha varit en budgetrenovering:
Uppgraderingen består bland annat av en kullagrad IHI core och "ported shroud".
Klassas kullagrade turbos som budget numera? :shock:

Googlar man 1JZ CT15B så får man massvis med träffar på att den turbon klarar 400hp som den är orörd helt original. Man finner även ett flertal företag som optimerar dem för att klara 450hp. Man undrar ju lite varför denna inte gjorde det.
I originalutförande ger den motorn sina 280hp vid 6200rpm så att max effekt nu hamnar på 5300rpm är ju ett tecken på att turbon är proppen i systemet och verkligen maxad. Undrar hur kurvan sett ut med en orörd turbo.
Maxvrid original är 379Nm vid 2400rpm, men fullgas verkar inte vara förrän vid 3000rpm på denna bromsningen så det blir svårt att jämföra då, men att maxvrid nu inte kommer förrän 3700rpm är med intressant. Denna motorns setup med CT15B var ju speciell på sin tid just för det tidiga vridet, och det verkar ju saknas nu. Kanske den läckande wastegaten kan vara boven....

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Postat: tor okt 15, 2020 3:11 pm
av Kadett4wd
whilliam skrev: och den måste vara helt ok att "dra loss hjulen med" när den har en sån här kurva?
Jag anser ju inte det, det där är en tråkig traktormotor, som jag skrev, vridet ska ligga platt utmed hela användbara registret, då vrider det bra på ingående axeln i växellådan oavsett var i området man befinner sig.

Och det är lustigt hur bilfabrikanter eftersträvar samma sak.

Och, jag anser inte en rallybil på 350hk är en direkt rättvis jämförelse, all teknik är top notch och utväxlingar perfekt avstämda mot det register de har etc etc etc.
Och,,, så innihelvete snabba är de faktiskt inte, de är snabba för sin effekt, men på en dragracetävling skulle den snabbt hamna i bottenskiktet.
2017 års toyota wrc gjorde 0-100 på 3.8s
Min merca klarar det med slicks på strippen, ingen direkt wowkänsla *s*
Kaputten jag hade gjorde 0-120 på 2.8s med fjössig start på vanlig dammig gata, då med en sjukt felaktig setup enligt en del *lol*

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Postat: tor okt 15, 2020 3:15 pm
av Kadett4wd
Pacman skrev:
EDIT: Såg nu i bildtexten att det nog knappast kan ha varit en budgetrenovering:
Uppgraderingen består bland annat av en kullagrad IHI core och "ported shroud".
Klassas kullagrade turbos som budget numera? :shock:
Ja synar man riktigt ser man snabbstålsnisse med guldsmedsperfektionismen lämnat en peeeeerfeeekt yta för flödet.

Postat: tor okt 15, 2020 3:35 pm
av Big Al
-

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Postat: tor okt 15, 2020 4:11 pm
av Kadett4wd
cleetus mcfarland gjorde nån turbouppgradering till enbart större turbin för några månader sedan på den där röda corvetten, gav inte mycket, typ samma låga 8or på strippen som med mindre turbinen.
Nu har de dock byggt mycket bättre grenrör och maskin svarade rejält på det.
Gick 7a direkt i helgen som var.

En kompis bytte från en specialbyggd för hans motor(opel c20xe) till en precision med mycket snarlika mått(minns tyvärr inte så långt bak i tiden exakta måtten, men minns det var typ ingen skillnad)
Bilen gick nästan 1sek fortare på strippen och gav över 100hk mer.
Från 621 till 761.

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Postat: fre okt 16, 2020 1:42 pm
av Cedric
Kadett4wd skrev:
whilliam skrev:Cedric eller NLR-Christer men de verkar inte vilja ta en diskussion.

Undrar vad det kan bero på? :? :? :?

Orkar inte riktigt med alla gånger :) Sen är det rätt komplicerat att diskutera ämnet när man jobbat med det på ett stort företag och också tillsammans med turbotillverkarna, det är ju ett svårt gränsland med vad man kan berätta å inte, vilket gör att man inte kanske ger sig in i alla ämnen.