Hej!
Håller på med en orginalrenovering av en Volvo B20A.
Slutmålet är att motorn skall gå lugnt och skrammelfritt och inte dra olja/ryka. Men jag vill självklart inte borra blocket i onödan.
Har kollat verkstadshandboken för B20 och sökt online men jag har inte hittat mer än väldigt generella instruktioner.
Vad är toleranserna för cylinder och kolv? Om jag mäter upp delarna, vad är bra referenstoleranser (min/max) för:
- Ovalitet cylindrar
- Avsmalning/kona
- Kolvspel
Tar även gärna emot tips på andra toleranser & likn. till B20 som kanske inte framgår i verkstadshandbok.
Mvh
B20 toleranser cylinder/kolv
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: B20 toleranser cylinder/kolv
Ovalitet 1-2/100 delar mm
Kona 1-2/100 delar mm
Kolvspel 2-4/100 delar mm
Detta Är ok på en ny borrad cyl, kolvspelet i verkstadshandboken tillåter inte mycket slitage men det bör gå att köra med 6/100 delar mm.
När jag borrar cyl så brukar det bara skilja 1-2/100 mm.
Jonas E
Kona 1-2/100 delar mm
Kolvspel 2-4/100 delar mm
Detta Är ok på en ny borrad cyl, kolvspelet i verkstadshandboken tillåter inte mycket slitage men det bör gå att köra med 6/100 delar mm.
När jag borrar cyl så brukar det bara skilja 1-2/100 mm.
Jonas E
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B20 toleranser cylinder/kolv
mycket sällan man hittar ett B20 block som inte behöver borras för at bli skapligt bra till skillnad från en B230 som ganska ofta klarar sig med en liten honing sen är det i mycket bra skick.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/