B20 toleranser cylinder/kolv

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
NysoO
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:55 pm
Ort: sthlm/norrtälje

B20 toleranser cylinder/kolv

Inlägg av NysoO »

Hej!
Håller på med en orginalrenovering av en Volvo B20A.
Slutmålet är att motorn skall gå lugnt och skrammelfritt och inte dra olja/ryka. Men jag vill självklart inte borra blocket i onödan.

Har kollat verkstadshandboken för B20 och sökt online men jag har inte hittat mer än väldigt generella instruktioner.
Vad är toleranserna för cylinder och kolv? Om jag mäter upp delarna, vad är bra referenstoleranser (min/max) för:

- Ovalitet cylindrar
- Avsmalning/kona
- Kolvspel

Tar även gärna emot tips på andra toleranser & likn. till B20 som kanske inte framgår i verkstadshandbok.
Mvh
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: B20 toleranser cylinder/kolv

Inlägg av Jonas Enderlein »

Ovalitet 1-2/100 delar mm
Kona 1-2/100 delar mm
Kolvspel 2-4/100 delar mm
Detta Är ok på en ny borrad cyl, kolvspelet i verkstadshandboken tillåter inte mycket slitage men det bör gå att köra med 6/100 delar mm.
När jag borrar cyl så brukar det bara skilja 1-2/100 mm.
Jonas E
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 toleranser cylinder/kolv

Inlägg av Jens Gustavsson »

mycket sällan man hittar ett B20 block som inte behöver borras för at bli skapligt bra till skillnad från en B230 som ganska ofta klarar sig med en liten honing sen är det i mycket bra skick.
Skriv svar