Kl-racing extrem Volvo 8v plenum?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Jussi Alanko
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis nov 10, 2020 1:54 pm

Kl-racing extrem Volvo 8v plenum?

Inlägg av Jussi Alanko »

Använder någon den produkten. Personligen tänkte jag på att få det här. Mitt mål är ganska litet 4-500 hk, men jag ska optimera motorn så att jag får maximal effekt vid lägsta möjliga boosttryck. I detta fall är motorns gasutbyte en mycket viktig sak.

Jag kan inte svenska alls, så jag måste använda google translate. Så förlåt skrivfel och konstiga meningar ...

Hälsningar Jussi Alanko.

Resten av motorkonfigurationen är borrad och slipad b21 med nya mahle-kolvar med en skål på -9cc. Kåpan är portad med 530 46/38 ventiler, ström ca 200 cfm. Kamaxeln har 280 graders stigning 1 mm och 12 mm lyft. Turboen blir en Holset super hx40 och avgasgrenröret ett anständigt pulståg. Ledsen för skrivfel.

Bild

Har någon några erfarenheter? Är detta en bra produkt? Jag gillar också utseendet på detta, jag kunde nästan köpa det bara på grund av utseendet :mrgreen:
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kl-racing extrem Volvo 8v plenum?

Inlägg av The »

Skriv på engelska ifall det är enklare för dig
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kl-racing extrem Volvo 8v plenum?

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej jag har varit med och designat det och testat det på en del motorer och det fungerar väldigt bra. testa det bland annat på en rätt snäll 420hk motor och det gav mer effekt från tomgång till max rpm tror det va 25 hk på högre rpm mot vanliga B230 insuget till 940.

vill man ha ännu mer lågvarvs vrid kan man köpa en förlängnings del man sätter mellan toppen och insuget av mig.

fins två modeller ett gjutet plenium och ett svetsat beroende på budjet man har. är lite grövre runners på det gjutna om jag mins rätt.

mvh jens
Jussi Alanko
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis nov 10, 2020 1:54 pm

Re: Kl-racing extrem Volvo 8v plenum?

Inlägg av Jussi Alanko »

Thank you for fast answers!

Jens, thank you from this info.

I think i will buy the expensive model. Here in FInland one guy uses a kl-racings cheaper intake and it develop cracks at high boost.

And i really like the looks of the expensive model.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Kl-racing extrem Volvo 8v plenum?

Inlägg av Baxman »

Street Car, pump fuel, water-meth.
https://www.youtube.com/watch?v=tDq3zPdfUJA

https://www.youtube.com/watch?v=pMxIiGrOldw

Drove the car on the road to the race and drove it back home again.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kl-racing extrem Volvo 8v plenum?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo den svetsade kan va lite sprick benägen då kineserna varit och slipat i svets fogarna men med 10 min jobb med tigen och några extra alu pinnar igenom pleniumen så klarar de trycket :thumbright:

men håller med den gjutna är finare helt klart :thumbright:

rogers motorrum

Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kl-racing extrem Volvo 8v plenum?

Inlägg av Erland Cox »

Bra insug det gjutna men avstämt för 9000 varv med 280mm totallängd tyvärr.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kl-racing extrem Volvo 8v plenum?

Inlägg av Jens Gustavsson »

det beror på lite erland. har du provat det nån på nån motor?

vist en fullrace sugmotor kanske men i en gat bil så blir det otroligt mycket finare register och mer effekt och vrid överallt om man jämför med ett orginal insug. lika dant med en "snäll" 200-650hk gat/race turbo motor (snäll kan dock betyda 800+hk idag också ibland :) )

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kl-racing extrem Volvo 8v plenum?

Inlägg av Erland Cox »

Jag har kört det på flera turbomotorer.
Dom har alla fortsatt att öka i effekt där vi slutat att dra dom.
På en turbomotor gör det inte så mycket att det är för kort eftersom man ändå måste hålla ner vridet.
Men på en sugmotor för runt 7000 varv så vill man ha runt 350mm totallängd.
Jag håller på med en 240 grupp A motor för appendix K.
Tillputsad 405 topp ger 205 CFM vid 12mm.
Med F insuget som man måste ha 160 CFM.
Så det insuget är inget man vill jämföra något annat insug med.
Det gjutna KL insuget drog knappt ner flödet något.

Erland
Skriv svar