Kl-racing extrem Volvo 8v plenum?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tis nov 10, 2020 1:54 pm
Kl-racing extrem Volvo 8v plenum?
Använder någon den produkten. Personligen tänkte jag på att få det här. Mitt mål är ganska litet 4-500 hk, men jag ska optimera motorn så att jag får maximal effekt vid lägsta möjliga boosttryck. I detta fall är motorns gasutbyte en mycket viktig sak.
Jag kan inte svenska alls, så jag måste använda google translate. Så förlåt skrivfel och konstiga meningar ...
Hälsningar Jussi Alanko.
Resten av motorkonfigurationen är borrad och slipad b21 med nya mahle-kolvar med en skål på -9cc. Kåpan är portad med 530 46/38 ventiler, ström ca 200 cfm. Kamaxeln har 280 graders stigning 1 mm och 12 mm lyft. Turboen blir en Holset super hx40 och avgasgrenröret ett anständigt pulståg. Ledsen för skrivfel.
Har någon några erfarenheter? Är detta en bra produkt? Jag gillar också utseendet på detta, jag kunde nästan köpa det bara på grund av utseendet
Jag kan inte svenska alls, så jag måste använda google translate. Så förlåt skrivfel och konstiga meningar ...
Hälsningar Jussi Alanko.
Resten av motorkonfigurationen är borrad och slipad b21 med nya mahle-kolvar med en skål på -9cc. Kåpan är portad med 530 46/38 ventiler, ström ca 200 cfm. Kamaxeln har 280 graders stigning 1 mm och 12 mm lyft. Turboen blir en Holset super hx40 och avgasgrenröret ett anständigt pulståg. Ledsen för skrivfel.
Har någon några erfarenheter? Är detta en bra produkt? Jag gillar också utseendet på detta, jag kunde nästan köpa det bara på grund av utseendet
Re: Kl-racing extrem Volvo 8v plenum?
Skriv på engelska ifall det är enklare för dig
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Kl-racing extrem Volvo 8v plenum?
hej jag har varit med och designat det och testat det på en del motorer och det fungerar väldigt bra. testa det bland annat på en rätt snäll 420hk motor och det gav mer effekt från tomgång till max rpm tror det va 25 hk på högre rpm mot vanliga B230 insuget till 940.
vill man ha ännu mer lågvarvs vrid kan man köpa en förlängnings del man sätter mellan toppen och insuget av mig.
fins två modeller ett gjutet plenium och ett svetsat beroende på budjet man har. är lite grövre runners på det gjutna om jag mins rätt.
mvh jens
vill man ha ännu mer lågvarvs vrid kan man köpa en förlängnings del man sätter mellan toppen och insuget av mig.
fins två modeller ett gjutet plenium och ett svetsat beroende på budjet man har. är lite grövre runners på det gjutna om jag mins rätt.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tis nov 10, 2020 1:54 pm
Re: Kl-racing extrem Volvo 8v plenum?
Thank you for fast answers!
Jens, thank you from this info.
I think i will buy the expensive model. Here in FInland one guy uses a kl-racings cheaper intake and it develop cracks at high boost.
And i really like the looks of the expensive model.
Jens, thank you from this info.
I think i will buy the expensive model. Here in FInland one guy uses a kl-racings cheaper intake and it develop cracks at high boost.
And i really like the looks of the expensive model.
Re: Kl-racing extrem Volvo 8v plenum?
Street Car, pump fuel, water-meth.
https://www.youtube.com/watch?v=tDq3zPdfUJA
https://www.youtube.com/watch?v=pMxIiGrOldw
Drove the car on the road to the race and drove it back home again.
https://www.youtube.com/watch?v=tDq3zPdfUJA
https://www.youtube.com/watch?v=pMxIiGrOldw
Drove the car on the road to the race and drove it back home again.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Kl-racing extrem Volvo 8v plenum?
jo den svetsade kan va lite sprick benägen då kineserna varit och slipat i svets fogarna men med 10 min jobb med tigen och några extra alu pinnar igenom pleniumen så klarar de trycket
men håller med den gjutna är finare helt klart
rogers motorrum
men håller med den gjutna är finare helt klart
rogers motorrum
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Kl-racing extrem Volvo 8v plenum?
Bra insug det gjutna men avstämt för 9000 varv med 280mm totallängd tyvärr.
Erland
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Kl-racing extrem Volvo 8v plenum?
det beror på lite erland. har du provat det nån på nån motor?
vist en fullrace sugmotor kanske men i en gat bil så blir det otroligt mycket finare register och mer effekt och vrid överallt om man jämför med ett orginal insug. lika dant med en "snäll" 200-650hk gat/race turbo motor (snäll kan dock betyda 800+hk idag också ibland )
mvh jens
vist en fullrace sugmotor kanske men i en gat bil så blir det otroligt mycket finare register och mer effekt och vrid överallt om man jämför med ett orginal insug. lika dant med en "snäll" 200-650hk gat/race turbo motor (snäll kan dock betyda 800+hk idag också ibland )
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Kl-racing extrem Volvo 8v plenum?
Jag har kört det på flera turbomotorer.
Dom har alla fortsatt att öka i effekt där vi slutat att dra dom.
På en turbomotor gör det inte så mycket att det är för kort eftersom man ändå måste hålla ner vridet.
Men på en sugmotor för runt 7000 varv så vill man ha runt 350mm totallängd.
Jag håller på med en 240 grupp A motor för appendix K.
Tillputsad 405 topp ger 205 CFM vid 12mm.
Med F insuget som man måste ha 160 CFM.
Så det insuget är inget man vill jämföra något annat insug med.
Det gjutna KL insuget drog knappt ner flödet något.
Erland
Dom har alla fortsatt att öka i effekt där vi slutat att dra dom.
På en turbomotor gör det inte så mycket att det är för kort eftersom man ändå måste hålla ner vridet.
Men på en sugmotor för runt 7000 varv så vill man ha runt 350mm totallängd.
Jag håller på med en 240 grupp A motor för appendix K.
Tillputsad 405 topp ger 205 CFM vid 12mm.
Med F insuget som man måste ha 160 CFM.
Så det insuget är inget man vill jämföra något annat insug med.
Det gjutna KL insuget drog knappt ner flödet något.
Erland