Jag funderar på om man har en motor på 86mm i slag och 86mm i borr,(2 liter) sen har samma kam och andra delar samma, men ökar slaget till 100mm och ökar borret till 87,5, 2,4liter ,kommer det att ge en snabbare bil,?? jag tror det, men en annan person jag pratat med tror inte det alls.
Kan man kanske ha en vassare kam med större volym....
Vad tror ni?
Ökning av slaglängd 14mm, snabbare bil eller inte??
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Ökning av slaglängd 14mm, snabbare bil eller inte??
om motorn har bra andning kommer effekten öka rätt bra över ett brett område men är det astma här och där ökar mest bara botten vridet lite sen kanske den tappar orken ordäntligt på högre varv= smalare register och mer pik vrid= långsammare bil oftast
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Ökning av slaglängd 14mm, snabbare bil eller inte??
Undrar om den verkligen kan bli långsammare....
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Ökning av slaglängd 14mm, snabbare bil eller inte??
Självklart blir bilen snabbare, om nån tror nåt annat så tänker de fel. I området för maxvrid så ökar vridet ungefär lika mycket (procentuellt) som man ökat slagvolymen. På högre varvtal blir ökningen mindre och man kan räkna med att maxeffekten ökar med halva procentuella värdet av slagvolymsökningen (på ett ungefär) På de allra högsta varvtalen kan det bli så liten skillnad så att det knappt märks.
Att följa med i duration på kammen gör att man kan bredda området för ökningen uppåt i registret.
Den enda gången en volymökning på motorn verkligen kan strypa registret är när man har en restriktor (och speciellt då på turbobil), ökad mekanisk förlusteffekt i motorn, äter då upp den vinst som annars skulle funnits där.
Att följa med i duration på kammen gör att man kan bredda området för ökningen uppåt i registret.
Den enda gången en volymökning på motorn verkligen kan strypa registret är när man har en restriktor (och speciellt då på turbobil), ökad mekanisk förlusteffekt i motorn, äter då upp den vinst som annars skulle funnits där.