Ökning av slaglängd 14mm, snabbare bil eller inte??

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
504
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: tor jul 12, 2007 1:28 pm

Ökning av slaglängd 14mm, snabbare bil eller inte??

Inlägg av 504 »

Jag funderar på om man har en motor på 86mm i slag och 86mm i borr,(2 liter) sen har samma kam och andra delar samma, men ökar slaget till 100mm och ökar borret till 87,5, 2,4liter ,kommer det att ge en snabbare bil,?? jag tror det, men en annan person jag pratat med tror inte det alls.
Kan man kanske ha en vassare kam med större volym....
Vad tror ni?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ökning av slaglängd 14mm, snabbare bil eller inte??

Inlägg av Jens Gustavsson »

om motorn har bra andning kommer effekten öka rätt bra över ett brett område men är det astma här och där ökar mest bara botten vridet lite sen kanske den tappar orken ordäntligt på högre varv= smalare register och mer pik vrid= långsammare bil oftast
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Ökning av slaglängd 14mm, snabbare bil eller inte??

Inlägg av Thunderbo1t »

Undrar om den verkligen kan bli långsammare.... :scratch:
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Ökning av slaglängd 14mm, snabbare bil eller inte??

Inlägg av whilliam »

Självklart blir bilen snabbare, om nån tror nåt annat så tänker de fel. I området för maxvrid så ökar vridet ungefär lika mycket (procentuellt) som man ökat slagvolymen. På högre varvtal blir ökningen mindre och man kan räkna med att maxeffekten ökar med halva procentuella värdet av slagvolymsökningen (på ett ungefär) På de allra högsta varvtalen kan det bli så liten skillnad så att det knappt märks.

Att följa med i duration på kammen gör att man kan bredda området för ökningen uppåt i registret.

Den enda gången en volymökning på motorn verkligen kan strypa registret är när man har en restriktor (och speciellt då på turbobil), ökad mekanisk förlusteffekt i motorn, äter då upp den vinst som annars skulle funnits där.
Skriv svar