Tryckrörs dimension på långa rör?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Tryckrörs dimension på långa rör?

Inlägg av BiTurbo »

En kompis håller på och bygger en bil med mittmotor men IC kvar i fronten, så då blir det ju lite extra längd på rören...

Något man bör tänka på? använda grövre eller smalare rör till och från IC när det blir längre sträcka?

Och blir det skillnad på rör dim om motorn är en 4-cyl 1.8t motor eller en V8 4.2t ?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tryckrörs dimension på långa rör?

Inlägg av whilliam »

Ju längre rör man har desto större friktionsförluster, egentligen behöver man alltså gå upp i dimension när längden ökar.

Skillnad i rördimension på olika motorvolym påverkar på så sätt att den större motorn snabbare förbrukar luften och kommer därmed att vara mera okänslig för den totala volymen i trycksystemet.

En 4.2 liters pumpar drygt 2 liter per varv och har man då 3000rpm så förstår man ganska snart att en rörvolym på 10 liter eller 40liter ger väldigt liten påverkan när det gäller spool och det är mera troligt att man märker mer av friktionsförlusterna som en effekt förlust vid fullt pådrag (om rören hålls klena i dimension.)

Varför inte en vätskekyld I/C? Då kan man ha tunna vattenledningar fram till en kylare i fronten.
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Tryckrörs dimension på långa rör?

Inlägg av BiTurbo »

Jo jag har också föreslagit vattenkyld, men det blir ju mer grejer och mer vikt..
Han har även funderat på att montera IC bak men blir svårt att få in tillräckligt med luft där och då kommer den stå nära den varma motorn så lär behövas extra mycket luft för att kyla.

Men om rör volymen inte spelar så stor roll på en 4.2L motor så kan IC ju sitta fram, han hade tänkt köra med 3" tryckrör då IC har 3" anslutningar.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Tryckrörs dimension på långa rör?

Inlägg av Pacman »

Ska den bara ladda 0,3bar som du skrev i förra tråden så prova att köra utan IC.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Tryckrörs dimension på långa rör?

Inlägg av BiTurbo »

Det är provat förut på en annan bil med sådan turbo monterad i bagaget och lågt laddtryck men blev ändå för varmt.
Och med annan snällare turbo så är förhoppningen att gå upp i laddtryck, speciellt på högre varv.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Tryckrörs dimension på långa rör?

Inlägg av Steve »

Vad menas med snällare turbo?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Tryckrörs dimension på långa rör?

Inlägg av BiTurbo »

En som blir mer som en remdriven kompressor, eller 10 liters sugmotor = bra tryck från lågt varv och jämn fin kurva och inte ketchup effekt.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tryckrörs dimension på långa rör?

Inlägg av Kadett4wd »

Jag hade 3" ut från turbon och 4" ut från IC´n i kadetten, tryckrörslängd ca 700mm efter ic´n och kanske 350mm innan.
Ingen direkt lag upplevdes, utan laddtryck fick jag ganska omgående faktiskt.

I filmen nedan ser du hur laddtrycket sticker upp, ingen antilag, tändningsretardering ingenting alls, ingenting, bara fullgas:

https://www.youtube.com/watch?v=YGPur_YGsXI

Och på vägen med mer belastning på maskin är tomvarvning så var laddtrycket där så fort jag gasade lite(över 2500rpm)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tryckrörs dimension på långa rör?

Inlägg av whilliam »

Håller med om detta, var lite otydlig i tidigare inlägget men en stor volym FÖRE spjället brukar inte upplevas som att det ger nån fördröjning.
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Tryckrörs dimension på långa rör?

Inlägg av BiTurbo »

Kadett4wd skrev:Jag hade 3" ut från turbon och 4" ut från IC´n i kadetten, tryckrörslängd ca 700mm efter ic´n och kanske 350mm innan.
Ingen direkt lag upplevdes, utan laddtryck fick jag ganska omgående faktiskt.
Fast på denna bil jag pratar om gissar jag på minst 2m före IC och 2m efter IC.
Kanske ännu mer.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tryckrörs dimension på långa rör?

Inlägg av Kadett4wd »

Det är så innihelvete mycket luft som transporteras trycksatt att en volymökning är ganska marginell, är min uppfattning iaf.

Vad en del glömmer är att 'sugmotorn' måste arbeta så ostrypt som möjligt för att snabbt prestera stora avgasmassor.
Och kan man då köra lite större tryckrör innan spjällhuset, agerar det lite av ett plenum och drar ned insugspulserna till en mer jämt flödande luftström genom ic och turbo, och med det få mindre strypning genom ic och turbo.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tryckrörs dimension på långa rör?

Inlägg av whilliam »

Håller med här också, stämmer precis med vad jag fått lära mig.
Blev dock förvånad på denna bänkning, den blå kurvan är med bortkopplad tryckslang, turbon sitter alltså där o snurrar fritt (avgas är fortfarande inkopplat)
Motorn suger fri luft rakt in från motorrummet och det borde nästan ha svarat bättre på de lägsta varvtalen (Volvo B230 2.9 liter med hyffsad topp +300Hp@98 okt som sugis) Maximalt laddtryck här = 0.36 Bar på den gröna kurvan. Turbon som det ska "dra" luft igenom har endast 48mm inducer
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tryckrörs dimension på långa rör?

Inlägg av Kadett4wd »

https://www.youtube.com/watch?v=97wuuJAOghg

Ett lysande exempel på hur turbosystemet stryper sugmotorn.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tryckrörs dimension på långa rör?

Inlägg av whilliam »

Tittat på filmen, har lite svårt för att dra slutsatsen att effekt-tappet ENBART beror på flödesbegränsning i intercooler.
Varför, kanske nån undrar, jo, titta på kurvan som jag postade. Enorm flödesbroms med en så liten kompressorinducer och en turbo som inte skapar ladd på de lägre varvtalen.
Hade väntat en tydlig effektförlust när motorn tvingas "suga" genom turbon - men... Inget tapp alls!

På filmen har de rejäl skillnad, även på låga varv och det beror nog på nånting annat? Ska vi "spåna" kring vad det kan tänkas bero på så har vi en möjlighet till avstämningsfenomen i den raka pipa de sätter som inlopp, den kan hjälpa till med goda resonansfenomen som höjer effekten på de lägsta varvtalen.
På de högre varvtalen är jag helt med på att den där "klena" intercoolern stryper. (vad jag kan se så får man heller inte veta ett dugg om hur det ser ut med filter och grejer på andra sidan av I/C, kanske där som den verkliga strypningen sitter)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tryckrörs dimension på långa rör?

Inlägg av Kadett4wd »

Nej det beror inte på annat, tyvärr.

Faktum är att så fort du sätter dit en turboladdare så är den med och 'knuffar' lite på luften innan det bygger laddtryck(för att sedan spoola), varav man tror att ic´n inte stryper sugmotorn.

Holdener visar exemplet på en kompressormotor också, då visar sig problemet på lite annat vis, men det visar ändock att ic´n stryper.

Vilket även kompressorsnäckan gör på båda typer av maskiner.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar