Tryckrörs dimension på långa rör?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tryckrörs dimension på långa rör?

Inlägg av whilliam »

Du har rätt, men i exemplet jag presenterade (bromsningen) så är det inte på det viset. Turbon sitter i skuffen och har 76mm exducerdiameter i avgashuset, den står helt still i början av bromsningen och börjar inte komma igång förrän man passerat 2500rpm, vid 3000rpm har den börjat snurra så pass att laddtrycket nätt o jämnt passerar nollan. (fullt laddtryck = 0.36 Bar och detta uppnås vid 6500rpm)

En I/C stryper ju först när man uppnår en viss flödesnivå, precis som vilken kanal eller rör som helst, vill man veta exakt så går den ju att köra i flödesbänk och då får man en uppgift på vid vilken effekt den börjar begränsa.

Är nog ganska lätt att missa Helmholtz-fenomen när man testar intercoolers på en motor, det är speciellt på låga varvtal som Helmholts påverkar och den bänkning som jag visade har ingen intercooler (men väl en turbokompressor som stryper duktigt)

Håller fortfarande med om att den stryper och jag har hört resonemang om att "bypassa" I/C för att förbättra respons på lite högre motorvarv.
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Tryckrörs dimension på långa rör?

Inlägg av Cedric »

En IC har stort friktionsinducerat motstånd, vilket gör att den inte har ett rent exponentiellt utseende på tryckfallskurvan, vilket också gör att man får mer påverkan på låga motorvarvtal än en ren strypning. Det pratas väl om nästan 50 hästar i videon, det borde tyda på över 200mbar tryckfall i inloppssytemet för att nå dit, men IC och filter kan ju vara rätt kasst designade från början och då är det inte omöjligt att nå dit även fast massflödet inte är så högt. Sen påverkar ju tryckfall en turbomotor väldigt olika jämfört med en sugmotor, så det är inte direkt överförbart.
Porsche 924 turbo
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Tryckrörs dimension på långa rör?

Inlägg av jompazx »

Kan nån definiera vad som är att det "stryper" flödet? En intercooler är väl antagligen en redig engångsförlust.

"En I/C stryper ju först när man uppnår en viss flödesnivå, precis som vilken kanal eller rör som helst, vill man veta exakt så går den ju att köra i flödesbänk och då får man en uppgift på vid vilken effekt den börjar begränsa." Stämmer verkligen detta? den bidrar väl med motstånd oavsett? i vart fall på en turbomotor måste det väl handla om att minimera tryckfallet mellan insugstratt och kompressorutblås? ju mer tryckfall ju hårdare måste turbo jobba ju! ska du ha 2bar laddtryck i plenum men du har 0.2bar tryckfall i rörsystemet måste turbon jobba hårdare och spotta ut 2.2bar.

Det är ju dels engångsförlust i en intercooler och strömningsförlust i form av många "smala rör" i stället för ett grovt som ger tryckfall.
mvh! Jonathan Hall
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Tryckrörs dimension på långa rör?

Inlägg av BiTurbo »

Så slutsatsen blir att över 5 meter långa tryckrör i 3" borde alltså fungera helt okej,
På en 4.2L V8 med max 5-600hk på 1bar..
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tryckrörs dimension på långa rör?

Inlägg av whilliam »

jompazx skrev:Kan nån definiera vad som är att det "stryper" flödet? En intercooler är väl antagligen en redig engångsförlust.

"En I/C stryper ju först när man uppnår en viss flödesnivå, precis som vilken kanal eller rör som helst, vill man veta exakt så går den ju att köra i flödesbänk och då får man en uppgift på vid vilken effekt den börjar begränsa." Stämmer verkligen detta? den bidrar väl med motstånd oavsett? i vart fall på en turbomotor måste det väl handla om att minimera tryckfallet mellan insugstratt och kompressorutblås? ju mer tryckfall ju hårdare måste turbo jobba ju! ska du ha 2bar laddtryck i plenum men du har 0.2bar tryckfall i rörsystemet måste turbon jobba hårdare och spotta ut 2.2bar.

Det är ju dels engångsförlust i en intercooler och strömningsförlust i form av många "smala rör" i stället för ett grovt som ger tryckfall.
Man måste upp i en viss hastighet på flödet innan det blir nån friktion eller förlust att tala om, detta betyder att på låga effekter så fungerar det bra med "smala" rör men ju mer effekten ökar desto större krav på att friktionsförlusterna är låga för att inte ge stort effekt-tapp.

Det är riktigt att turbon måste jobba hårdare om det är onödigt motstånd i intercoolern, inte ovanligt med 10% effektskillnad (2-liters/ c:a 500hp/ c:a 2Bar) vid byte av I/C från en billig "kina" till en som har bra utformning av cellerna. Men på låga effekter (runt 150-200Hp) så märks knappt nån skillnad.

Det är också riktigt, som du skriver att den sammanlagda ytan, som ger friktion, blir betydligt större när det är många små kanaler.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tryckrörs dimension på långa rör?

Inlägg av whilliam »

BiTurbo skrev:Så slutsatsen blir att över 5 meter långa tryckrör i 3" borde alltså fungera helt okej,
På en 4.2L V8 med max 5-600hk på 1bar..
Precis, det är nog så de flesta ser på det.
Skriv svar